• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Amalian83

Asjak: ja det är helt galet. De har ploppat upp på löpande band sedan fem mån tillbaka. Hon har tre nere och fyra över. Så tror jag mig skymta två till på varsin sida uppe.

Angående förändringar med kroppen sedan förlossningen är det jag märker mest att jag är mycket varmare än före graviditeten. Jag svettas som en gris!

Stackars små förkylda bebisar :( vi ska på kusinbesök idag och lär väl garanterat dra med oss dagisbakterier hem, men man kan såklart inte isolera sig. Det är ju oundvikligt att de blir förkylda. 10 ggr det första levnadsåret är helt normalt läste jag någonstans. Lika jobbigt för det, men en liten tröst kanske?

• Amalian83

Ellami: jag har glömt svara dig på din fråga om hur det var i början på shn. Första natten tog det henne 25 min att somna med mig i rummet. Så vaknade hon två ggr a' 45 min då jag ramsade utanför samt gick in till henne, men aldrig plockade upp henne. Aldrig något hysteriskt skrik, men så klart var hon ju fundersam på vad som försiggick. Hon sov mer sammanhängande den natten än någonsin förut. Andra natten somnade hon på två minuter och vaknade en gång 45 min. Då hade hon sovit 8 timmar för första gången någonsin!

Därefter sover hon hela natten, men det är klart att hon hon har sina dagar och nätter när hon har svårt att somna/somna om som alla andra bebisar och det är inga konstigheter. Då får hon extra hjälp av oss.

Det svåraste har inte varit ATT hon skriker, men att tolka VARFÖR hon skriker. Det är en process och man lär sig genom att göra "fel". Att gå in när hon egentligen bara gnäller för att hon är trött och försöker hitta lugnet kan fort leda till rejäla skrik till exempel.

Eftersom din bebis har ett mycket större sömnproblem förstår jag om du inte är säker på shn eftersom du möjligen får uppleva mer protester och frågor än vad jag fick.

• Amalian83

Vill bara precisera: 45 min vaken betyder inte 45 min konstant skrik/gråt. Det betyder att hon var vaken och att hon ibland ropade till men lugnade ner sig snabbt och ibland skrek upp sig och då fick hjälp att lugna ner sig så att hon skulle kunna somna om.

• nica

Nu har min kära dotter kommit på ännu en sak man kan göra för att få sina föräldrar att vara jätte oroliga...bara ställa sig rakt upp mitt på golvet. Man blir tok stolt och rädd.

• Kela1981
    nica skrev 2015-01-31 10:39:07 följande:

Nu har min kära dotter kommit på ännu en sak man kan göra för att få sina föräldrar att vara jätte oroliga...bara ställa sig rakt upp mitt på golvet. Man blir tok stolt och rädd.

Herregud vad hon är aktiv! Alice försöker krypa och lyckas något enstaka steg men sen blir det magplask ha ha ha. Vill helst stå upp och försöker ställa sig upp själv men är lite för baktung än så länge ;)

Snart springer väl din lilla runt :D
  • Asjak

Nica stackars dig vi andra har än så länge det lugnt och skönt verkar det som :)

Boogiewoggie nej vi är precis som innan, vi va ihop 9 år innan vi fick Isabelle, och det kändes tryggt att känna varandra såpass väl innan.

• Juronjaure
    boogiewoogie skrev 2015-01-31 19:30:19 följande:

Hur tycker ni att er relation till er man/sambo/pojkvän har förändrats sedan ni fick barn?I

Mycket mindre närhet (får nog av att ha en liten klängis på mig dygnet runt!!! Närhetsbehovet överskridet med råge). I övrigt tycker jag att det är ungefär som innan...
  • soffipropp1987

Haft en såå urdålig natt! Kl 2 ligger L i sängen och typ springer ett helt maraton med benen, han somnade om kvart över två. Sen har han hållt på till och från resten av natten. Någon gång lyfte jag över honom till min säng men det verkar inte bättre där för han rör sig och sparkar som bara den... En fas? För mycket energi? Ja jag vet inte.

• ellami
    Amalian83 skrev 2015-01-31 10:18:47 följande:

Vill bara precisera: 45 min vaken betyder inte 45 min konstant skrik/gråt. Det betyder att hon var vaken och att hon ibland ropade till men lugnade ner sig snabbt och ibland skrek upp sig och då fick hjälp att lugna ner sig så att hon skulle kunna somna om.

Tack för ditt svar, uppskattar det! Vad kul att det funkar så bra för er. Jag läser boken nu och har googlat lite och förundras över hur många som skriver att det funkar, men känns som att typ skulle jag prova skulle jag vara den enda som misslyckas - så katastrofal är hans sömn, hehe. Vi har iallafall läkartid på fredag så först ska vi utesluta fysiska orsaker bakom sömnproblemen innan vi eventuellt kurerar något. Men jag känner att åtgärder behövs, på ett eller annat sätt för snart får jag psykbryt av sömnbristen.
Svar på tråden Junibebisar 2014