• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • nica

Sähär hittade jag min lilla loppa idag.

Hon blir tre månader idag och då ska jpn få vaccinet. Hur länge hat era bebisar haft feber efteråt?

Mina andra barn har fått vaccinet och personligen tycker att de är bra. Finns biverkningar på allt man trycker i sig. Jag anser dock inte att de som väljer att inte vaccinera sina barn gör fel.

En sak jag märkte när jag var på baby café förra veckan var att de bara var jag och en till som ammade typ 2 av 20 personer. De fick mig att undra lite om de typ är pinsamt att amma eller så numera.
  • soffipropp1987
    nica skrev 2014-09-26 09:17:15 följande:

phpDw4FqE09113.jpg

Hon blir tre månader idag och då ska jpn få vaccinet. Hur länge hat era bebisar haft feber efteråt?

Mina andra barn har fått vaccinet och personligen tycker att de är bra. Finns biverkningar på allt man trycker i sig. Jag anser dock inte att de som väljer att inte vaccinera sina barn gör fel.

En sak jag märkte när jag var på baby café förra veckan var att de bara var jag och en till som ammade typ 2 av 20 personer. De fick mig att undra lite om de typ är pinsamt att amma eller så numera.

Haha vad roligt att hon är så rörlig!

Min pojk fick feber på tisdag kväll, han fick vaccinet måndag kl 13. Då han fick en alvedon sen va febern borta! Han hade inte jättemycket feber men han låg en hel grad över normaltemp och så var han väldigt gnällig.
  • Amalian83

phpDw4FqE09113.jpg

Oj! Min bebis på 4 mån ligger helt blickstilla på rygg. Fantastiskt med dessa variationer!

Angående amning: här i Norge ammar alla känns det som. Det är ovanligt att se någon ge flaska till bebisar i åldern 0-6 mån. Dessutom inte ovanligt att se att äldre bebisar ammas också. Kanske det är annorlunda i Sverige? Eller skillnad mellan storstad och småstad? Jag bor i Oslo. I min mammagrupp ammar alla.
  • Kela1981

phpDw4FqE09113.jpg

Ha ha vilken liten rymling :) Min tjej kämpar förtvivlat för att komma runt på mage men än så länge har det inte hänt :)

Vad gäller amning så känns det som att alla ammar runt omkring mig :D I vår föräldragrupp är det bara jag som flaskmatar och det känns som det är lite nedvärderande blickar som kastas på mig så fort flaskan åker fram :( I en annan mammagrupp däremot är det många som tilläggsmatar för att bebisarna inte får i sig tillräckligt av mjölken. Amning/ flaskmatning är ett väldigt laddat ämne känns det som.
  • Juronjaure

Tragiskt att det ska vara så känsligt med amning/flaskmatning. De som ammar får inte amma där de vill utan nedlåtande blickar, och flaskmatare får nedlåtande blickar för att de flaskmatar. Tragiskt!!! Det viktiga borde vara att alla bebisar får mat när de är hungriga. Var, när eller hur spelar väl för fasen ingen roll!

• Juronjaure

Apropå rörliga barn. Min unge ligger där hon ligger om jag inte håller i hennes fötter så att hon kan sparka sig framåt. Hon har så smått börjat försöka vända sig. Lämnade henne på rygg i vardagsrummet i morse, och när jag kom tillbaks låg hon och tok-ansträngde sig för att vända sig till mage (såg det ut som). Huvudet var dessvärre alldeles för stort för att detta skulle lyckas :P

För vår del får hon gärna vänta nååågra månader till med att ta sig runt, så att vi hinner barnsäkra lägenheten...

• soffipropp1987

Har börjat ploppa upp bebisar som föds nu i mitt Facebookflöde. Då kände jag bara att jösses så skönt att ha en liten 3 månaders nu! Hade inte velat stå här med en tredagars idag :) Såhär efter 3 månader så har man ju verkligen lärt sig språket och man vet när dom vill äta eller sova. Ska nog vänta 3-4 år innan jag gör om det :) Haha!

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-09-26 22:09:48 följande:

Apropå rörliga barn. Min unge ligger där hon ligger om jag inte håller i hennes fötter så att hon kan sparka sig framåt. Hon har så smått börjat försöka vända sig. Lämnade henne på rygg i vardagsrummet i morse, och när jag kom tillbaks låg hon och tok-ansträngde sig för att vända sig till mage (såg det ut som). Huvudet var dessvärre alldeles för stort för att detta skulle lyckas :P

För vår del får hon gärna vänta nååågra månader till med att ta sig runt, så att vi hinner barnsäkra lägenheten...

Ha ha ha min unge har en arm i vägen för att komma runt :)

Håller helt med dig vad gäller amning/flaska. Fokus borde ligga på att barnen får vad dom behöver, inte på vilket sätt.
  • nica

Så skönt grupp vi har inget nedvärderande utan bara uppmuntrande så länge bebisen får mat och är nöjd så är de Struntsamma hur de blir de. Trist att man ska känna dömande blickar. Flaskmatade mina pojkar så har provat båda sätt.

Där jag bor är de många unga mammor kanske kan göra skillnad på Flaskmatning?

De är roligt att se vad bebisarna utvecklas på olika plan...vissa jollrar mer andra är mer rörliga. Små söta mirakel svårt att fatta att man gjort något så underbart

• Åttiotalist
    soffipropp1987 skrev 2014-09-25 13:35:31 följande:
    Så underbart! Vi har blivit lovade en tomt! Så om ett år ca så är vi med hus :) Ska bli så himla kul att ha något eget och att inreda alla rum. Där bor även två barn som vi blir grannar med som är födda iår :) Ser äntligen ljuset i tunneln... Vi har det alldeles för litet nu och bebis har inte ens eget rum här (vilket inte behövs just nu, men inom kort).
    Grattis! Själva ska vi styra flyttlasset till Bryssel i vinter. Min man fick ett jobberbjudande som var svårt att inte nappa på. Eftersom jag är hemma med lillan faller det sig bra i tiden. Vi har velat flytta utomlands länge och det känns som nu eller aldrig. 

Huset ska vi antingen hyra ut till bekanta eller om får det stå tomt. Vill inte ha främlingar boendes där. 
Svar på tråden Junibebisar 2014