• maka011

Hormonbehandling med sputor, nån mer??

Jag ska påbörja hormonbehandling med sprutor i augusti. Nån mer än jag som sitter i denna förbannade båt? Ska vi följas åt?

Och finns det kanske någon som gått igenom detta som har lust att dela med sig av sin historia?

Jag vet inte mycket alls om detta. Läkaren sa att jag får full info när vi träffas i augusti.

Antar att det jag vill är att känna mig mindre ensam i detta.

• Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??
  • Lillajag86
    FruGrävling skrev 2014-07-15 09:00:25 följande:

Jag hör inte riktigt hemma här heller, tar Pergotime just nu men det är ju inte omöjligt att det kan bli aktuellt med sprutor för mig också.

Hursomhelst, som svar till lillajag86. Jag sökte hjälp redan efter att vi försökt i 6 mån eftersom min mens då hade varit borta i 4 mån. Jag slutade med p-piller o fick mens o ägglossning två gånger men sen tog det slut. Innan p-pillren hade jag väldigt väldigt oregelbunden mens så jag hade anat i många år att nåt var fel. Trots det ville ingen ta emot mig för utredning förrän vi försökt i ett år. Så då gick jag till gyn för att få hjälp med min oregelbundna mens (inte ett ord om utredning eller barnönskan då jag bokade tiden). Hon misstänkte genast PCOS o blodprover bekräftade diagnosen. Med PCOS diagnosen klar kunde nu fertilitetsmottagningen tänka sig att ta emot mig.

Tyvärr kom sommaren och semesterstängning emellan så första lediga tiden vi kunde få är i början av september så det blir ett år för oss i alla fall. Men i väntan på det har jag fått prova pergo i sommar.

Så med diagnos behövde inte jag vänta o diagnosen kan man ju få via 'vanlig' gyn.

Tack för svar FruGrävling. Om min mens inte dykt upp när min semester är slut så har det gått tre månader utan någon mens för min del. Så då kan jag ju ringa. Sa du till gyn. att du nyligen hade slutat med p-piller?

Hoppas att det löser sig till det bästa för din del och att du snart blir gravid.
  • FruGrävling
    Lillajag86 skrev 2014-07-15 13:38:13 följande:

Tack för svar FruGrävling. Om min mens inte dykt upp när min semester är slut så har det gått tre månader utan någon mens för min del. Så då kan jag ju ringa. Sa du till gyn. att du nyligen hade slutat med p-piller?

Hoppas att det löser sig till det bästa för din del och att du snart blir gravid.

Hmm, jag tror faktiskt inte att hon frågade om det... Eller så sa jag det, jag minns inte. Men jag har alltid haft väldigt oregelbunden mens (18-122 dagar) både före och efter p-piller. Jag vet ju att en del gärna vill skylla utebliven mens på pillrena o därför tycker att man ska vänta så ordnar det sig nog o det stämmer säkert för många men om man varit oregelbunden även innan så tycker jag inte att det räcker som skäl.
  • ikala

Fru Grävling hoppas att pergotime räcker för dig, för mig var det en dubbeldos som gjorde att jag blev gravid med Fia.

Lillajag ja det låter väl som en bra plan, en utebliven mens utan graviditet är ju ett problem hur lr hur...

Nu är det mindre än 2 veckor kvar tills jag börjar med primolut nor för att sedan starta första puregon kuren.

• EnBoll

Vad spännande ikala! Jag kommer börja med provera runt den 10 augusti och sedan gonal-f, så det börjat närma sig för oss också

• ikala

Ja nu vill nan bara komma igång med försökandet! Å med lite tur så ligger det snart ett litet kryp och växer i magen på oss alla!!

• Lillajag86
    FruGrävling skrev 2014-07-15 14:48:09 följande:
    Hmm, jag tror faktiskt inte att hon frågade om det... Eller så sa jag det, jag minns inte. Men jag har alltid haft väldigt oregelbunden mens (18-122 dagar) både före och efter p-piller. Jag vet ju att en del gärna vill skylla utebliven mens på pillrena o därför tycker att man ska vänta så ordnar det sig nog o det stämmer säkert för många men om man varit oregelbunden även innan så tycker jag inte att det räcker som skäl.
    Jo, det är så jag tänker med. Hade jag haft regelbunden mens innan jag började med p-piller hade det ju varit en annan sak. Min mens har nog legat på något liknande som din. När jag var yngre tänkte jag ju inte på att det kunde vara något fel, tyckte mest det var jobbigt att jag inte kunde räkna ut när mensen skulle komma. Men ska som sagt kontakta gyn snart, så har man tagit första steget iallafall.
  • ikala

Här har det varit tyst ett tag nu, jag förstår att alla väntar på att semestrar ska ta slut.

Jag började med primolut nor idag och mensen bör komma om 12-13 dagar. På blödningar 2 börjar jag med puregon. Längtar och hoppas på ett plus i höst!!!

• EnBoll
    ikala skrev 2014-07-28 11:57:26 följande:

Här har det varit tyst ett tag nu, jag förstår att alla väntar på att semestrar ska ta slut.

Jag började med primolut nor idag och mensen bör komma om 12-13 dagar. På blödningar 2 börjar jag med puregon. Längtar och hoppas på ett plus i höst!!!

Det känns inte som att man har så mycket att tillföra nu innan behandligen drar igång!:)

Men gud så spännande! Vilken dos ska du börja spruta med?

Jag kommer börja med provera om ca 2 veckor. Längtar! !
  • Lillajag86

Japp, jag väntar på att gyn ska öppna den 4 augusti. Har inte fått igång min mens sen jag slutade med p-piller.
  • maka011

Nä jag har liksom försökt att fokusera på annat ett tag, att njuta av sommaren. Vi står ju och trampar på samma ställe innan vi får varit på gyn igen.
    Är jätte nervös. Ska träna på att sticka mig själv och jag hatar nålstick. Har sagt till sambon att det blir nog han som får sköta det där. Förstår inte hur jag ska kunna sticka mig själv när jag vill gömma mig när någon annan ska göra det.. :(

Hoppas och längtar också innerligt på ett plus i höst
Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??