• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Meja)
    Brumma skrev 2014-07-02 13:08:52 följande:
    Nu läste du inte riktigt vad jag skrev va? För jag skrev precis tvärtom det du svarade på...
    Jag såg det sen och skrev ett nytt svar till dig.
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 13:04:14 följande:
    Nu börjar jag känna igen dig och håller helt med!

Du kanske hade missat att han aldrig fått åka med?
    Jag hade missat det ja. Jag hade även missat att han, pga det, har möjlighet att både få åka på utlandssemester (med sin mamma) OCH få göra massa roliga kortare aktiviteter. Denna möjlighet försvinner om de ändrar upplägget.

Eftersom både TS, TS man, pojkens mamma och framför allt pojken, är nöjd med upplägget ser jag inga problem med att fortsätta som tidigare.

Det och att fortsätta ha en dialog med pojken och känna av hur han mår i det hela även o framtiden.

Känner du igen mig fortfarande? ;)
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:56:41 följande:
    Hur vi valt att lägga upp ekonomin och aktiviteterna, angår varken dig eller någon annan. Jag kan för övrigt säga att maken begav sig ut förut då jag var så upprörd över denna debatt. Han har ringt sonen och lagt fram läget. Alldeles för en stund sedan kom hem och sa att sonen INTE vill ändra sitt sommarlov pga hans lillasyster. Han vill alltså INTE följa med oss, utan istället vara med sin mamma, m&m samt f&f. Han vill att allt ska vara som det alltid har varit. Enligt maken kände han sig mer hotad av att få sitt sommarlov förstört nu, pga sin lillasyster. Slutet gott, allting gott. (Maken har fö förbjudit mig att nånsin läsa- och absolut INTE skriva mer på faniljeliv). ;) Nu ska jag ro om familjen! Peace and Love!

Haha tror jag inte på! Isf borde väl din toffel till man reagerat och verkligen velat ha med sig sonen. Och att han skulle ringt precis nu? Nä du ;) Så han står hellre på din sida än sin son. Och du! Ni är ingen kärnfamilj, ni tre, för ni har alltid bonussonen kvar. Tyvärr..
  • Piala

Fruktansvärt konstigt resonemang. Varför är du så emot att killen får följa med? Varför kan han inte from nu få följa med och få vara en del av ER familj? Det är ingen skillnad att ha ett eller två barn med på resa. Både din man och sonen hade säkert uppskattat detta väldigt mycket. Otäckt att läsa att du anser er semester är hotad pga en liten kille. Stackars barn

Tänk när barnen blir äldre och dottern sitter och berättar om alla resor hon fått vara med om med sin mamma och pappa och han ska bara sitta där och lyssna och känna sig åtsidosatt. Jag håller med svärmor att det är väldigt orättvist och du låter väldigt elak och egoistisk som inte kan ändra på dig. Ibland måste man ändra på rutinerna för att följa hur livet formar sig.

• Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 13:14:08 följande:
    Jag såg det sen och skrev ett nytt svar till dig.
    Såg det med ;)

Att ta hänsyn och inkludera ngn i en familj är inte att se till att alla gör samma saker och är med på allt.

Det är att titta på varje familjemedlems behov och önskningar och försöka göra det bästa utifrån hur situationen ser ut.
  • Anonym (Tess)

Allt har löst sig. Scrolla bland alla inlägg så ser ni.

NU lämnar jag tråden!

Hejsvejs!

• Anonym (Meja)
    Anonym (Men?) skrev 2014-07-02 12:53:31 följande:
    Men snälla du.

Sonen är hos sin mamma där han ska åka utomlands. Hans lillasyster får inte följa med på det. Vart någonstans ligger felet i att ts åker med SITT barn när pojkens mamma åker med SITT?

Fattar faktiskt inte vad det är som är så hemskt?

Båda barnen får en utlandsresa. Och det tycker jag att dom ska vara glada över då det finns massor av barn som aldrig får åka utomlands.

Nu har denna sonen två familjer - ts och sin mamma. Båda älskar honom och i ena familjen så åker han utomlands. I andra hittar dom på andra saker.

Jisses, det är ju ni VUXNA som skapar problemen.
    Okej. Du tycker det viktiga är att åka utomlands och inte med vem man gör det.

Jag har en man som reser mycket i jobbet. Han åker på jobb i Kina och på konferanser i Turkiet m.m.
    Trots detta vill både han och jag att han skall följa med på familjens semesterresor eftersom vi tycker om att uppleva saker tillsammans. 

För dig verkar det inte vara så viktigt att uppleva saker med din ena son utan bara med den andra. För annars hade du uppskattat hans sällskap på era gemensamma semesterresor och inte bara nöjt dig med att han åker utomlands med pappa.

Jag kan själv åka på resor utan barnen men jag skulle aldrig åka iväg och alltid lämna mitt ena barn hemma varje gång. 
  • Pojkmamma01

Klart ni ska åka på resan som ni planerat!
    Skit i svärmor, hon får väl tycka vad hon vill men det är eran familj och ni som bestämmer!

• Piala
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 07:12:29 följande:
    Haha, nä, jag ger upp. Ni är ju rent av oförskämda!

Snabba fakta:

Både jag och maken vill ha kvar vår vecka i vårt andelshus. Dottern följer givetvis med.

Mamman har sina veckor i början av sommaren - som hon alltid har haft och fortsättningsvis kommer att vilja ha.

Jag är INTE elak eller egoistisk - jag är realist!
    Jag älskar makens son som om han vore min egna. Jag har funnits i hans liv så länge han kan minnas och jag kan idag inte tänka mig ett liv utan honom varannan vecka, vartannat lov, samt fyra av mina fem sommarveckor.

Jag lämnar tråden nu. Ni skrämmer mig. På riktigt.
    Varför startade du denna tråd? Som du förstår utav att läsa alla inlägg får du nästan inget medhåll. Kanske en tankeställare...
  • SH1980

Fråga pojken om han vill följa med? Låt honom avgöra om han vill med eller inte. Att du tänker som du gör är en sak (märkligt enligt mig), men din man, pappan till båda barnen bör tänka på sina båda barn.

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!