• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Mean)
    vet bäst skrev 2014-07-02 14:38:40 följande:

Vänd på det. Pojken åker på utlandsresa med sin mamma på semester varje år. Sen ska han dessutom åka med TS familj en gång varje år. Pojken får två utlandsemestrar. Hur ska detta kunna rättfärdigas för TS lille nyfödde dotter som bara får åka utomlands EN gång per år?!! Orättvist så det sjunger om det!
    Vad jag menar är att millimeterrättvisa är svårt- och någon kommer alltid att "bli" förfördelad. Om man inte inser att saker kan vara komplicerade och att allt inte behöver vara 100 rättvist (eftersom det aldrig blir det iaf) men att det kan vara jäkligt bra ändå!
    Om folk PÅPEKAR hur orättvist det är hela tiden däremot kan nog DET skapa en känsla av exkludering hos personen trots att det kanske inte fanns där från början...

Tror du att den nyfödda dottern cares much över utlandsresor de närmaste åren??

Och tror du inte att hon kommer att hinna ta igen det med råge när hon är 11, och brorsan har flyttat hemifrån? Eller ska det vara "rättvist nu" för henne, medan grabben aldrig har fått hänga med på en resa och nu är 11 år??

Hur tänker du?
  • Anonym (Detta året)

Detta året blir det en vuxenresa eftersom er dotter är så liten fortfarande. Men hur blir det sen? När hon är större och ni måste planera aktiviteter mer efter henne, kommer sonen inte få följa med då heller? Då är det ju inte en vuxensemester längre. Förstår att du blir förbannad över alla påhopp i tråden men det är lätt att misstolka dig eftersom du väljer att fetstila VÅR familj VÅR dotter osv. Pojken är ju inte ditt biologiska barn men han är din mans! Och i många av dina svar får man känslan att din riktiga familj är den utan pojken.

Jaja, lycka till och hoppas semestern blir bra

• Anonym (Usch)
    vet bäst skrev 2014-07-02 14:38:40 följande:

Vänd på det. Pojken åker på utlandsresa med sin mamma på semester varje år. Sen ska han dessutom åka med TS familj en gång varje år. Pojken får två utlandsemestrar. Hur ska detta kunna rättfärdigas för TS lille nyfödde dotter som bara får åka utomlands EN gång per år?!! Orättvist så det sjunger om det!

Vad jag menar är att millimeterrättvisa är svårt- och någon kommer alltid att "bli" förfördelad. Om man inte inser att saker kan vara komplicerade och att allt inte behöver vara 100 rättvist (eftersom det aldrig blir det iaf) men att det kan vara jäkligt bra ändå!

Om folk PÅPEKAR hur orättvist det är hela tiden däremot kan nog DET skapa en känsla av exkludering hos personen trots att det kanske inte fanns där från början...

Den här inställningen får mig att må illa! Tänk om man resonerade så om vuxna också. 'Nä älskling, du var ju utomlands med jobbet tidigare i år så i sommar åker jag ensam med barnen. Annars blir det faktiskt orättvist...' eller till 15-åringen 'nä Kalle, du har faktiskt paddlat kanot med klassen, så nu ska du bo hos moster Märta en vecka när pappa och jag åker på semester med dina systrar'... Låter ju helt normalt...

Jag förstår inte att så många vuxna människor kan vara så ytliga och tro att resan utomlands är det viktiga och inte det faktum att man får vara med familjen. Om ens föräldrar har bestämt att separera och man som barn plötsligt får två olika familjer så vill man såklart känna sig inkluderad i båda. Att vara 'en halv medlem' i två familjer gör tyvärr inte att man känner sig hel...
  • Tjofaderittan hambo

Varför ska inte TS och hennes man få åka med det gemensamma barnet bara de? Mm rättvisa finns inte i övriga livet.

Visst kan jag förstå att det sticker i ögonen på en del, pappan åker inte utomlands med barnet, han har 'bara' 4 v med barnet i Sverige. Hemskt, stackars barn. Eller inte.
    Barnet åker utomlands med mamman.

Man gör inte samma saker hos mamma som hos pappa alla gånger och det är normalt i skilsmässofamiljer.

• Arbetsmyran76

Hehe om 1-2 år kommer tonårskillen bli medtvingad som barnpassare åt lillasyster så TS kan få vuxentid med sin man....

• AnooYoo
    Anonym (Lo) skrev 2014-07-02 07:08:34 följande:

När jag nämnde att jag kände mig exkluderad nämnde jag också att ts antagligen exkluderar pojken på andra sätt också. Så jävla svårt är det inte att rodda om veckan sonen skulle ha varit hos sin mamma och byta vecka med henne. Jag förstår inte hur din man kan gå med på detta. Som sagt så har reglerna ändrats nu när ett annat barn är med i bilden, hur kan ni inte ha tänkt på det? Som sagt, det handlar om EN vecka per år, snart kommer pojken ändå inte vilja följa med, men han bör få ta det beslutet själv.

Du visar klart och tydligt hut du tänker när du skriver att ni ät en familj på tre när pojken inte är där. Fel, ni är fortfarande en familj fyra. Just där visar du klart och tydligt ditt exkluderande!

Men ändå inte lika tydligt som du visar att det här är en så känslig punkt hos dig att du inte ens riktigt kan låtsas att det handlar om någon annan än dig.
  • Lillusen

Om nu alla inblandade förutom farmor är nöjda med upplägget så förstår jag inte varför denna tråd ens finns?! Då hade det väll bara varit att säga till farmor att vi har redan pratat med xxx om det här och han vill helst ha det på det här sättet.

Sen skulle ja personligen aldrig haft ert upplägg att jag valt att köpa en andelslägenhet en viss vecka med utgångspunkten att det ska vara en vecka som mina barn inte kan vara med på. Och jag skulle inte heller vara kvar med en partnern som tycker att vi behöver ett andrum från våra barn och jag skulle inte eller resonera så själv själv.

• Lillusen

Sen fattar jag inte allt gapande om "varför är det alltid utlandsresan som är viktig, varför räknas inte fiska i Sverige" ..... Jaaa, Dom måste ju vara ganska viktiga även för bonusfamiljer, annars så skulle vi valt att stanna i Sverige.

• Lillusen
    Lillusen skrev 2014-07-02 17:49:47 följande:

Sen fattar jag inte allt gapande om "varför är det alltid utlandsresan som är viktig, varför räknas inte fiska i Sverige" ..... Jaaa, Dom måste ju vara ganska viktiga även för bonusfamiljer, annars så skulle vi valt att stanna i Sverige.

Det jag försökte säga här är att utlandssemestrar ÄR viktiga för oss svenskar, annars så skulle inte resorna i stort sett vara slut nu.
  • AnooYoo
    nozpa skrev 2014-07-02 12:34:41 följande:

För mig låter det helt galet. Om jag och barnens pappa skulle dela på oss så skulle jag aldrig, aldrig kunna planera in en semester med min nya och vårat gemensamma barn utan att räkna in mina andra barn. Jag skulle aldrig kunna göra en sådan skillnad på barnen.
    Att ts kan göra det kanske inte är lika svårt att förstå. Då hon räknar sitt barn och sin sambo som "vi". Och gång på gång läser man hur hon exkluderar pojken ur familjen. Han tillhör alltså familjen till 50% bara. Kul känsla för honom..

Men den svinigaste är ju ändå hans pappa. Hur hade du känt ts om det vore ombytta roller? Att din man och du delade på er och han skaffade en ny familj och inte lät eran gemensamma dotter följa med. Men sitt nya barn och sin son. Hade känt bra eller?
    Eller om farmor och farfar börjar resa iväg 1 vecka med sonen och aldrig låta eran gemensamma dotter få vara med på detta? Att inte räkna in henne som en del av samma familj.

Men han hör ju till två familjer, två hushåll till 50% vardera. Det finns inte mer än 100%. 100% är alltihop, och han delar sin tid mellan två familjer. Tråkigt? Kanske, men sånt är livet. Saker händer, föräldrar separerar, nya syskon anländer. Alla får hantera den verklighet de befinner sig i.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!