Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Grattis till er som fått era bebisar nu! En knapp vecka kvar på mars nu! 

• Lavish
    KarinIngrid skrev 2015-03-25 12:36:10 följande:

Verkar inte som de vill snitta ändå. Sitter o väntar på besked om de har tid att ta in mig för igångsättning ikväll...

Suck inne på tredje dygnet av fruktansvärd smärta av bråcket o man får bara vänta o vänta.

I måndags satt vi här 5 timmar. Igår 9 och nu har vi suttit här sen tio.

Totalt träffat 6 olika barnmorskor och 4 olika läkare. Alla klämmer på bråcket som bara gör ondare för varje gång,,,

Varje gång jag rör mig, reser mig, sätter mig, går, nyser, hostar eller typ allt jag gör utom att sitta helt still,,, så känns det som en kniv körs rakt in i naveln..,

Jag är så less denna konstanta smärta som inte leder nånstanns och är helt slut både fysiskt o psykiskt redan innan jag ens har fått värkar hur fan ska jag orka ... Sova kan jag inte heller

Nu väntar vi tydligen på en 5 e läkare som kunde komma om 1-2 timmar för ett expertutlåtande om hurvida bråcket kan bli värre av en vanlig förlossning. Om han säger nej så vill de inte snitta bara för att det kommer göra förjävla ont att krysta med ett bråck. Men samtidigt trodde de inte att de har tid för igångsättning förrän imorn eller torsdsg...

Alltså helt allvarligt så orkar jag inte mer snart...

Skickar de hem mig ikväll igen efter ytterligare en dag i detta väntrum.,, ja då bryter jag ihop ;(

Förlåt för gnäll men var tvungen få ur mig lite...

Fy fan vad dåligt skött!

Var nu inte tapper och en snäll patient. Låt dom se och veta hur dåligt du mår och hur ont du har! Säg åt dom att alla undersökningar gör det onda värre och att du är nära ett sammanbrott! 

Sjukvården är ibland helt dumma i huvudet när det gäller gravida och födande kvinnor. De tänker bara på det medicinska och att du ändå kommer att överleva utan bestående fysiska men. Men dom tänker inte på hur man blir påverkad psykologiskt och mentalt av att ha väldigt ont och känna sig osäker och otrygg över lång tid! Inte för att skrämma dig eller nått men DET kan ge permanenta skador även om de inte sitter i kroppen, så låt dom inte köra med dig och behandla dig hursomhelst! 
  • Lavish
    Mimipig skrev 2015-03-26 07:01:42 följande:
    Inne på fl nu. Öppen 4 cm med "mkt kraftiga värkar". Det blir bäbis idag. Lustgasen är värdelös tycker jag.
    Lycka till!
  • Lavish

Grattis Jooojo och Villhaenbebbe!

Nu är Linnea tre veckor och jag börjar gå och vänta på första leendet.

Tycker iaf själv att en del av det som är tungt med den första tiden är att det känns som att när bebisen är vaken befinner den sig bara på en skala av missnöjdhet, från bara lite lätt missnöjd till jätteledsen. Och som att det enda bebisen egentligen gillar med en är att man har mjölk i brösten...

Kommer ihåg sen sist att det blir roligare och lättare när bebisen faktiskt börjar visa att han eller hon ibland är nöjd och glad och ibland blir glad över att se en eller när man kramar eller busar. 

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-03-28 03:03:26 följande:
    Jag tänker väl också lite så, att pumpar jag så lurar jag ju brösten till att tro att det behövs ännu mer mjölk.. Men jag vet som sagt inte.

Hon har inte alls varit nöjd tidigare inatt, lyckades till slut då henne att somna strax efter 1. Vid halv 3 var hon ledsen igen och det syntes verkligen att hon ville äta.. Och JAG ville verkligen att hon skulle få äta för då var det ont i brösten. Men hur lätt är det att suga tag i ett stenhårt klot?

Nu har hon iaf ätit från vänster och somnat lugnt och skönt! Nu är det bara min högertutte som spränger och jag vet inte om jag MÅSTE pumpa ut lite så värsta spänningen släpper, annars kommer hon ju aldrig kunna äta där:/

Ett jäkla meckande!
    det kan vara värt att försöka få bort lite av övertrycket innan du matar. Dels för att det blir lättare för barnet att få tag och dels för att det annars tenderar att spruta så mycket att barnet sätter i halsen eller sväljer en massa luft. 
  • Lavish
    Nixe skrev 2015-03-28 10:51:35 följande:

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

Eh, varför skulle du ens behöva pumpa ur mjölk först?

Du behöver inte oroa dig för att bebisen får i sig alkohol via mjölken. Mjölken har samma halt som ditt blod - dvs även om du ligger under bordet och dreglar bara ett par promille, mindre än filmjölk eller juice t.e.x. 

Det enda man behöver tänka på när man dricker alkohol och ammar är att man inte ska hantera sin bebis när man är berusad. Men det förstår ju de flesta själva. Så länge du inte blir berusad går det bra. Och det går för den delen bra att bli berusad också, men då får ju någon annan ta hand om barnet tills du nyktrat till. Med mjölken är det inget problem i vilket fall. 
  • Lavish
    Nixe skrev 2015-03-28 12:28:20 följande:
    Aha ok, det hade jag inte stenkoll på så tack så mycket! Ja alltså jag blev inte ett dugg berusad av det lilla glaset. Och sambon drack inte ens upp sitt.
    ebe91 skrev 2015-03-28 12:21:43 följande:

Äh, inget att bry sig om! Om det bara var för mjölkens skull skulle man kunna dricka sig redlös, för har du 2-3 promille i blodet är det den koncentrationen som finns i mjölken också (och den mängden kan finnas i många livsmedel som hunnit jäsa lite utan att det märks!). Sen är ju rekomendationen 1-2 glas max 1-2 ggr i veckan snarare för att man inte ska hantera ett spädbarn när man är berusad. Jag skulle inte dricka 2 glas vin, då jag är sjukt lättpåverkad, men jag unnade mig faktiskt ett halvt glas vin igår till middagen hos svärisarna :) o det är vi värda efter 9 månader på tjocken med mer eller mindre krämpor o en förlossning som avslut! :)

Ja jag tyckte detsamma! Min mamma hade lagt en sån liten flaska champagne i kylen åt oss stt fira med så det kändes ju helt ok och jag ångrar mig ju inte. Men man inser väl att detta bara är början på många långa pekpinnar från omgivningen :-/
    Ja tyvärr, en av baksidorna med att bli mamma (för jag tror ärligt talat inte det gäller pappor i samma utsträckning) är att folk plötsligt anser sig ha väldigt mycket större rätt att lägga sig i precis allt man gör. 

Har hört påståendet att en del bebisar inte tycker om SMAKEN av mjölken efter att man druckit, så om du vill kan du ju vara uppmärksam på det. Men personligen tror jag det är ett klassiskt utslag av moralpanik, när det blev bevisat att bebisar inte får i sig alkohol via mjölken hittade man helt enkelt på ett nytt knepigt argument för att skuldbelägga mammor och hålla dem på mattan... Men jag kan ha fel såklart. 
  • Lavish
    ebe91 skrev 2015-04-01 10:42:13 följande:

Ni som ammar, vad undviker ni att äta? Har ni provat ut vad bebis ev reagerar på eller undviker ni "allt man ska"? Jag känner mig jättefeg, vill inte orsaka magont hos B i onödan... Men samtidigt känner jag att jag kan ju inte undvika allt i typ ett år fram? Då blir jag ju tokig... Just nu undviker jag choklad, lök, vitlök, starka kryddor, te, kaffe, citrusfrukter, paprika o säkert massa mer som jag inte kommer på nu...

Just nu äter jag inte ägg, men det verkar inte hjälpa.

Båda våra barn har ju haft väldigt mycket magknip. Med sonen provade jag allt. Undvek allt gasbildande, magmassager, magdroppar, windi, rapning, kiropraktor och jag vet inte vad. Inget hjälpte, och BVC vägrade skicka oss till en läkare. Till sist vid 6 mån lyckades vi kriga oss till en läkartid och då fick vi veta att han hade äggallergi, och då blev det bättre efter att jag slutade äta ägg.

Nu har jag inte ätit ägg sen några dagar efter att lillan föddes men hon har fortfarande mycket magknip. Känns inte som jag orkar kasta mig in i den där cirkusen med att ängslas över varje tugga man tar och göra amningen till ett helvete med all oro om att svälja luft och rapa osv. Det hjälpte ju ändå inte med sonen. Känner mig lite uppgiven nu, blir det samma med henne är det många månader av timmar av skrik varje dag och dålig sömn kvar... 
  • Lavish
    Kpax skrev 2015-04-02 11:17:17 följande:
    Fan vad jobbigt. Det är det där jag också är rädd för.

Jag läste någonstans om hur lång tid det tar innan mjölk respektive ägg lämnar kroppen, och jag har för mig att det var längre tid med ägg.

Funderar du på att börja med ersättning istället?
    Hade jag vetat säkert att det berodde på något jag äter hade jag övervägt det, men nu har jag ju låtit bli ägg i nästan en månad utan att hon blivit ett dugg bättre, så det känns ju som att risken är stor att jag då skulle offra amningen till ingen nytta alls. Dessutom finns ju risken att det är mjölkproteinallergi och då lär det ju inte vara det bästa att övergå till att mata henne med komjölk... 

Nä min plan är nog även om det känns jobbigt att inte vara ett dugg medgörlig med BVC den här gången utan tvinga mig själv att vara en sån där riktigt jobbig mamma som kräver saker. Som ett allergitest direkt istället för att vänta ett jävla halvår av en massa kvacksalvarmedel som magdroppar och minifom (som såvitt jag förstår inte har någon vetenskapligt bevisad effekt utan antagligen är placebo för föräldrar). Har tid för henne 8 april så har det inte blivit bättre tills dess får ni peppa mig att vara en jobbig jävel. 
  • Lavish
    linnis83 skrev 2015-04-03 16:24:54 följande:

Är de någon som har koll på var man kan hitta vettiga amningskläder som inte är jättestretchiga och supertighta...? Tycker allt verkar vara typ jersey som kanske inte är jättesmickrande över en fluffig mammamage... = ) Skulle vilja ha nån tunika och kanske en omlottklänning som man kan känna sig lite fin i.

Jag gick upp typ 10 kg och hade idag, 9 dagar efter snittet, ca 3 kg kvar. Känner mig nöjd med det, men hade åtminstone 10 extrakilon till att börja med som jag ska försöka jobba bort nu.

Glad påsk på er!

Finns ganska många tunikor och lösare klänningar som har knappar framtill från urringningen och en bit ner. Säkerligen inte tänkta som amningskläder, men jag lyckas iaf dra ut tutten genom hålet som blir när man knäpper upp... 

Väldigt lösa tunikor och kortare klänningar går ju också att dra upp och stoppa in ungen under. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?