• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • mammave

Där jag bor ska man ringa tidigt för alla blir erbjudna KUB-test och det gör man tidigt i graviditeten.

• Lectin

Janna84: Skön känsla! Håller tummarna! Både för jobb och utredning.

Micka! och Minxy;: SÅ härligt med klara tydliga tester Jag njuter med er!

mammave: det där har jag tänkt på! Här ska man vara 35 fyllda innan man blir erbjuden det gratis. Innan dess får man betala själv. Men jag antar att vi kommer erbjudas KUB och NUPP och allt vad det heter den här gången... Det blir annorlunda och spännande!

• Miaomiao

Grattis Micka! och Minxy! Underbart att se era fina tester, hoppas att det smittar sig på oss andra som väntar på plus :)

Själv borde jag ha äl nu i dagarna, (har nu gått exakt två veckor efter medicinsk abort och jag hoppas att äl kommer igång). Dock så funkar det inte alls med äl-tester (precis som ni sa till mig här innan), eftersom de visar två superstarka streck direkt (har visat så senaste två dagarna), så det betyder att det är min HCG-hormon som är kvar i kroppen som spökar. Men jag hoppas ju ändå att jag har äl, så vi kör på - vi får se hur långt det kommer ta oss efter MA. Killen verkar supertaggad att se till att jag blir gravid igen :)

• mammave

Vi får Kub oavsett ålder. Men jag kmr aldrig göra det igen. För att göra en extremt lång jobbig historia kort: fick högrisk på kub, gjorde fvp o allt var bra. Men den onödiga oroliga hemska tiden däremellan var hemsk. Och kub säger egentligen ingenting om just mitt barn, det är bara sannolikt som kollas. Läste massor om det under den tiden o många mådde hemskt pga siffror, medan andra fått bra siffror o sen trott allt varit frid o fröjd o sen fött ett sjukt barn

• Janna84

Vi fick träffa en helt underbar läkare idag! Vi blev inte alls dumförklarade utan han sade att något måste vara förändrat eftersom vi inte blivit gravida på tre år (vi har tidigare haft relativt lätt att bli gravida även om det flera gånger slutat med missfall).

Jag fick göra VUL och allt såg bra ut, dvs fin slemhinna och en äggblåsa som var ca 14-15 mm vilket stämde helt med min beräknade ÄL på torsdag. Nästa steg är att ta blodprov en vecka efter ÄL samt dag 2-4 i nästkommande cykel om vi inte blir gravida (det här kan bli problematiskt den här månaden med tanke på att jag ska ha ÄL på torsdag vilket innebär att båda blodproverna infaller mitt bland alla röda dagar). Första testet ska mäta progesteronhalten (för att se om livmodern bäddar om för att kunna behålla ett embryo) och andra testet ska visa om jag närmar mig klimakteriet eller om vi fortfarande har goda chanser att bli gravida. 

Förutom inplanerade blodprov har jag fått progesteron utskrivet för att ta efter nästa ägglossning. Det kan vara överflödigt men det är inte skadligt och läkaren ville minska risken för missfall om vi skulle bli gravida.

I slutet av januari kommer läkaren utföra en spolning av äggledarna och efter det väntar IVF om vi inte blir gravida på egen hand. Jag och min man har bestämt att vi försöker själva fram till våren/sommaren men efter det kommer vi överväga IVF om inget sker den naturliga vägen.

• Minxy

Janna: vad glad jag blir! Det låter jättebra att ni fick fin kontakt med läkaren, sånt är superviktigt. Bra att ni har planen utstakad, men jag förstår om du oroar dig lite för alla röda dagar nu.

Jag fick också progesteron utskrivet efter ett missfall. Månaden därpå blev jag gravid och 9 månader senare föddes dottern! :)

• VeronikaK

Hanna: vad skönt att få en bra läkarkontakt och en konkret plan för framtiden. Känns ibland som ett stort lotteri i vården.

Väntar mens i veckan, allt från i går fram till söndag är troligt, det har varit ganska oregelbundet det senaste halvåret. Sedan några dagar har jag ont i ländryggen och det ökar för varje dag. Såklart råkade jag googla och såg att det kunde vara ett graviditetstecken... ;) Fast det vore konstigt, har inte haft foglossning alls med dom två första barnen.

Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea