• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • VeronikaK
    Fia14 skrev 2015-10-13 21:23:31 följande:

Veronika: hur gick det på lunchen?

Gammelmamman: jag har inte haft stav, men samma sak hände när jag tog ut min spiral. Mens dagen efter i 4-5 dagar. Jag har för mig att jag sen använde ÄL test och att de gav utslag 14 dagar senare. 

Fsake: jag tror också att jag har BIM i helgen. Dock fick vi inte till försöken helt optimalt så jag har inte så stora förhoppningar (det blev några försök när jag fick första utslagen med ÄL test, men inte sen när det borde vara själva ÄL dagen - mannen var sjuk. Fortfarande lite bitter på honom att han inte ställde upp...)

Negativt test. Jag förväntar mig iofs mens först på söndag så det kan vara lite tidigt, men jag är ändå rätt säker på att det inte är ngt så nu testar jag inte mer. Vi missade själva ÄL-dagen eftersom mannen var bortrest så chanserna var dåliga från början denna gång. Nästa gång är vi bortresta och kommer att bo trångt ihop med barnen, så den gången är ju också bortkastad... 
  • VeronikaK
    Fia14 skrev 2015-10-13 21:28:26 följande:

Veronika: tänkte på det här du skrev om PMS... jag har haft min spiral i ett par år och knappt haft vare sig mens eller PMS. Kommer liksom knappt ihåg om jag brukade ha PMS.... och är inte det typ precis samma symptom som vid tidig graviditet? (svullna bröst, lite värk etc)

Hur och när känner ni förresten av ägglossningen? Jag tycker jag får värk både före, under och efter, dvs i minst 5 dagar Tror jag iallfall för det är ju svårt att veta när ägget verkligen släpper. Kan man verkligen ha värk efter ÄL, eller betyder det kanske att ägget inte har släppt än?

Jag hade inte heller PMS när jag åt hormoner, det är nog vanligt att man känner av cykeln mer när man inte har preventivmedel, dvs får symptom både före äl och mens.

PMS-symptom kan variera jättemycket. Jag har själv inga eller små fysiska besvär, men desto värre psykiska. Jag blir personlighetsförändrad, vågar jag nog påstå, minst en vecka innan mens. Ledsen, arg, deppig och svårt med socialt umgänge öht. Det brukar kallas PMSD och jag har även medicin mot det, som jag tyvärr inte får ta om det finns "risk" för graviditet. Dessa symptom är så tydliga att jag brukar veta direkt efter äl att jag inte är gravid.

Samtidigt kan symptomen variera lite i kraft månad för månad och de senaste två månaderna har de varit mildare än vanligt. Jag vet ju heller inte om graviditetshormoner i en tidig graviditet kan "likna" PMS-symptom även om de säkert är mildare. Summa summarum: det finns alltså ändå ett hopp varje månad...
  • Fsake

Har lite annorlunda och mer symptom denna månad.. Hoppas på ett plus i helgen!

• Fia14
    Fsake skrev 2015-10-15 17:39:47 följande:

Lycka till Fsake. Tänker du ta testa i helgen eller bara "vänta och se"? 

Jag har nog BIM "ungefär" imorgon lördag. Egentligen hatar jag de här sista dagarna när man fortfarande har lite hopp, fast egentligen inte tror att det har blivit nåt.... och håller utkik varje gång man går på toa... Eller så köper man nåt test och testar tidigt och så blir det neg och då har man slösat pengarna.... 
    Kör med ett litet mantra den här gången; "ska inte testa i helgen, ska inte testa i helgen, ska inte....
  • Lectin
    Fia14 skrev 2015-10-16 09:45:17 följande:
    Lycka till Fsake. Tänker du ta testa i helgen eller bara "vänta och se"? 

Jag har nog BIM "ungefär" imorgon lördag. Egentligen hatar jag de här sista dagarna när man fortfarande har lite hopp, fast egentligen inte tror att det har blivit nåt.... och håller utkik varje gång man går på toa... Eller så köper man nåt test och testar tidigt och så blir det neg och då har man slösat pengarna.... 
    Kör med ett litet mantra den här gången; "ska inte testa i helgen, ska inte testa i helgen, ska inte....
    Jag lyckades aktivt vända den uppgivna känslan genom att tänka att jag varje cykel efter äl var "gravid tills motsatsen bevisats". Det gjorde att jag njöt av den tiden istället för våndades. Jag blev naturligtvis besviken när sedan mensen ändå kom men på det viset fick jag njuta en stund varje cykel istället för att hela tiden våndas och oroas och undra när mensen skulle dyka upp. På min enkla hjärna funkade tricket ypperligt och till och med mensbesvikelsen minskade markant.
  • Fsake
    Gamlamamman skrev 2015-10-15 20:56:58 följande:

Fsake:

Håller tummarna för dig!

Tack!

Testar troligen på söndag om mensen inte kommit och om jag inte har "mens" känningar..

Du då gamlamamman och Fia, när testar ni?! Spännande helg!
  • Lectin
    Fsake skrev 2015-10-15 17:39:47 följande:

Håller alla tummar!
    VeronikaK skrev 2015-10-14 08:12:15 följande:
    Jag hade inte heller PMS när jag åt hormoner, det är nog vanligt att man känner av cykeln mer när man inte har preventivmedel, dvs får symptom både före äl och mens.

PMS-symptom kan variera jättemycket. Jag har själv inga eller små fysiska besvär, men desto värre psykiska. Jag blir personlighetsförändrad, vågar jag nog påstå, minst en vecka innan mens. Ledsen, arg, deppig och svårt med socialt umgänge öht. Det brukar kallas PMSD och jag har även medicin mot det, som jag tyvärr inte får ta om det finns "risk" för graviditet. Dessa symptom är så tydliga att jag brukar veta direkt efter äl att jag inte är gravid.

Samtidigt kan symptomen variera lite i kraft månad för månad och de senaste två månaderna har de varit mildare än vanligt. Jag vet ju heller inte om graviditetshormoner i en tidig graviditet kan "likna" PMS-symptom även om de säkert är mildare. Summa summarum: det finns alltså ändå ett hopp varje månad...
    Jag är inte hundra men tror mig ha läst att det är progesteronet som ökar efter ägglossning är det som ger oss pms-symtomen. Gulkroppen som tillverkar progesteron bildas när ju ägget släpps ut ur sin äggblåsa oavsett om ägget sedan blir befruktat eller inte. Det är först när gravidhormonet HCG börjar bildas från det befruktade ägget som kroppen alls "märker" att den blivit gravid och då kan man eventuellt börja känna gravidsymtom. Hur snart man märker av hcg-nivåerna och på vilket sätt kroppen reagerar på hcg är väldigt individuellt.

• Gamlamamman
    Fsake skrev 2015-10-16 12:04:10 följande:
    Tack!

Testar troligen på söndag om mensen inte kommit och om jag inte har "mens" känningar..

Spännande!
    Jag tror att jag är på väg in i äl, så vi kör på och hoppas på positivt om 2-3 veckor. Känns väldigt konstigt. Från att lagt alla bebisplaner på hyllan och helt slutat tänka på det till att tänka på det konstant och undra över hur vårt liv kommer att bli om vi lyckas få till det. Tänker på barnvagnar och smakportioner och hur mina "stora" barn kommer att vara som syskon. Tänker på dagishämtningar, galonbyxor och små skor. Känns så långt borta men samtidigt kanske nära. Mycket märklig känsla. 
  • VeronikaK
    Fsake skrev 2015-10-16 12:04:10 följande:
    Tack!

Jag väntar också mens på söndag. Det brukar vara hyfsat regelbundet och jag vet ju när äl var. Har ju dock redan testat negativt i tisdags och har inga andra symptom, så jag tror inte på något plus. Kommer nog inte ens vara särskilt frestad att testa. Kanske först några dagar efter söndag i så fall.
Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea