Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2015-02-22 20:44:37 följande:

Tog det alltså 30 min från första värk till baby på bröstet?

Ja typ.. Hade tydligen gått och öppnat mig under dagen som jag inte hade märkt. Skulle bara in på koll för säkerhets skull då jag hade kramp i magen.. Splasch och vattnet gick direkt på fl och det var bara att börja krysta. . Kände inte av krystvärkarna utan märkte bara att magen drog ihop sig.
  • BigMami
    mandalii skrev 2015-02-23 12:03:46 följande:

Vad ska man ha för bindor efter förlossningen? alla pratar om så kallade "Jättebindor", men exakt vad är det för bindor. Förstår att man kan köpa dem på nätet, men vad heter de och vilket märke? Om man ska beställa på nätet menar jag, och inte gå in och fråga i butik.

Apoteket har nog förlossningsbindor. Annars har always nattbindor med vingar funkat bra för min del
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-02-23 12:11:15 följande:

Lyckligt lottad att du öppnat dig utan att du märkt något. Skulle gärna haft en sådan förlossning som gick obemärkt förbi och sedan bara krysta och så var det klart 

Ja förlossningen var helt underbar! Fick jag bestämma så tar jag den gärna i repris. MEN fick dock en ruptur så jag blev opererad 3 timmar efteråt. . Känns snuvat då jag klarade fl utan alvedon eller smärtstillande & så skulle man bli sövd och opererad sedan. Har aldrig blivit op förut så jag vaknade med slang i halsen som jag fick kväljningar av, sjukt ont i ryggen & illamående av uppvakningsmedicinen.. Så det var värre än själva förlossningen... Så nu när sf måttet är utanför kurvan är jag aningens orolig att bebis ska vara stor, just pga rupturen.. Men ut ska den ju någonstans i alla fall och vaginalt är ju trots allt det bästa. Hämtade mig ganska bra efter ändå med dubbla laxermedel
  • BigMami
    Sommarsnö skrev 2015-02-23 13:32:30 följande:

Var det en grad III eller IV-ruptur alltså? Har du några besvär av det idag? Min BM säger att om man opererar det genast så får man inga men sedan. Undrar om jag kan lita på det?

Jag har faktiskt ingen aning.. Har inga besvär av det idag och jag blev op ganska direkt efteråt. Så nu står det extra i min fl journal ett de MÅSTE vara noga med att hålla emot barnets huvud och mellangården så det inte (förhoppningsvis) händer igen.
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-02-23 14:36:04 följande:

Det låter jobbigt och allvarligt. Var det smärtsamt? Det låter som det måste gjort väldigt ont

Nej det var ju det som var så märkligt! Gjorde inte alls ont eller hur man nu ska förklara Tog som sagt inget smärtstillande alls under förlossningen och pep inte ett ljud.

Klart att det känns att föda barn men det var inte alls smärtsamt. Gud, det är jättesvårt att förklara Litade på kroppen, andningen och stressade inte upp mig. Kroppen skötte sitt liksom..
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-02-23 15:50:10 följande:

Jag hade jätteont av värkarna. Tog inte heller bedövning för jag ville inte tappa kontrollen. När det var dags att krysta var det väldigt befriande och jag uppfattade inte det som speciellt smärtsamt. När halva huvudet var ute var det klart att det brände och drog fruktansvärt men det var över på tre krystvärkar så jag kände att det gick otroligt fort ändå

Men det låter ju också som en drömförlossning Jag gillar inte smärtstillande över huvud taget utan låter helst kroppen sköta sitt. Tror det är det bästa
  • BigMami
    Madelen b skrev 2015-02-23 19:32:16 följande:

Precis så upplevde ja min förlossning, snabb, kontrollerad och trygg! Körde utan besövning frivilligt då jag som du vill ha kontroll! Litade 100 på min kropp och bm!

Hoppas denna förlossning går lika snabbt och bra!

Hoppas kan man alltid göra
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-02-23 17:02:52 följande:

Det var helt ok och tog 6 h totalt. Hoppas på en liknande nu. Min bm sa att med tredje barnet kan det bli precis hur som helst. Finns de som fött till punkt och pricka och som haft korta förlossningar som helt plötsligt gått över tiden med flera veckor och haft hur långa förlossningar som helst. Kanske inte riktigt det jag vill höra eftersom det här blir mitt tredje barn. Hon är jättebra min bm och hon vill nog bara förbereda på att det kan bli så.

Ja det brukar ju kallas för den luriga trean

Superfin mage
  • BigMami

Inatt har jag varit upp och kissat varannan timme! Sjukt drygt.. Försökte ligga på vänster sida då det ska underlätta och inte trycka på alldeles för mycket men det var hopplöst! Skulle vända tillbaka till höger och hela bäckenet kluckar till! Trodde det var på väg att ramla ut.. Underbart att man ska ha det såhär i minst 5 veckor till :-/ Man får liksom vända sig i omgångar..

• BigMami
    Bell13 skrev 2015-02-25 10:18:43 följande:

Från en dag till en annan blev det kaos. Har ont i ryggen dygnet runt så kan knappt sitta, stå eller ligga. Det gör så ont så jag är gråtfärdig hela tiden.

Har fått tillbaka foglossningen som också gör ont precis hela tiden så att gå är det mest smärtsamma just nu.

Jag kan inte vara glad utan är antingen ledsen eller arg. Magen är stenhård hela tiden och går jag t ex och handlar så måste jag vila flera timmar efteråt.

Kommer absolut inte att fixa att gå så här i 5 v till, känns inte som jag fixar det här i 1 dag

Vad är kriterierna för att bli igångsatt? Kan man få bli det i v 37+0?

Usch lider med dig :-/

Tyvärr tror jag att det är väldigt svårt att få igenom en igångsättning "bara sådär"..

Själv så sover jag knappt på nätterna då det värker i bäckenet, fogar & höfter..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)