Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Då var nästa barnmorskekollen avklarad. Allt såg bra ut 30 hela veckor och sf mått på 33. Ganska stort så ökar det mer blir det ett t.ul. På 2 veckor har måttet ökat 3-4 cm..

Känns skönt att han ligger vänd åt rätt håll nu i alla fall, vilket jag misstänkt länge då han sparkar bara uppåt och det är tyngre/ilningar nedåt

• BigMami
    Bell13 skrev 2015-01-28 09:14:41 följande:

Jag hade 29 cm vid 30+0. Har nästa besök vid 31+3, ska bli intressant att se om magen växt någonting.

Spännande! Jag hade 29 cm vid förra besöket för 2 v sedan.. Jag bävar mig för nästa gång..
  • BigMami

So förstföderska är man ju inte lika uttänjd i bäckenet så då kan den fixeras tidigare. Möjligtvis att den ff är ruckbar/rörlig?

Min trea fixerade sig aldrig men låg vänd nedåt bra länge.

• BigMami

Min etta fixerade sig runt 28-29 så han var också tidig. Men inte föddes han tidigare för det Nu är det ju såklart olika för alla.

• BigMami
    mandalii skrev 2015-01-28 17:35:44 följande:

Som sagt hur vet man att bebisen är fixerad eller bara ligger med huvudet nedåt? Vad är skillnaden? Någon som vet?

Fixerad sitter den liksom "fast" i utgången.

Men på omföderskor är den oftast ruckbar/rörlig.

Det är barnmorskan som känner efter hur den ligger. Hon liksom klämmer utanpå magen och ser om huvudet går att rucka. Det är inget man behöver känna efter själv. Vissa bebisar vänder sig mycket senare också. Men är den inte vänd innan v.36 TROR jag så görs vändningsförsök. (Har dock aldrig gjort det själv)

Om den "bara" är vänd nedåt tror jag risken är större att den snurrar runt och så men som sagt det är ingen brådska än för dem att vända sig
  • BigMami

Vi har bara Falun här att välja på och jag hoppas inte att det är fullt. Då blir det lite smått panik eftersom min senaste fl tog 30 minuter..

• BigMami
    Sommarsnö skrev 2015-01-29 18:25:43 följande:

En lite konstig fråga kanske men brukar man ha strumpbyxor på killbebisar?

Tänkte att det är ju ett ganska praktiskt plagg... men iofs så brukar man ju ha det mest till klänningar....

Strumpbyxor är ju jättepraktiskt Även till pojkar. Vi köpte bruna, svarta, blå, gröna grå..
  • BigMami

Hmm... Funderar och funderar på det här med kudde! Ett svagt minne säger att vi hade kudde åt dem men såg till att de låg med axlarna en bit upp på kudden men då var de kanske 4 månader.

Tyckte nog mest att kudden var i vägen och att det såg väldigt obekvämt ut.. Bytte då till en superplatt (näst intill obefintlig) kudde vilket gick bättre. Och hade alltid den under lakanet för att inte riskera att få den över ansiktet..

När de är nyfödda så ligger de hos mig i min säng och då utan kudde. Ingen kudde i vagnen då det blev för nära upp till kanterna.. När de sov under dagen så låg de i mjukliften utan kudde, samma där att det blev för högt i liggdelen.. (med tanke på fallrisken)

Så kudde har använts efter kanske 4 månader eller senare.

• BigMami
    LillaSandy skrev 2015-01-30 21:15:09 följande:

Hur känns det då er bebis buffar runt i magen? För mig är det mest buffar och som att den vänder runt lite grann. Men inte lika mycket direkta sparkar. 

Jag ser nog ut som en smurf på insidan av magen så som han boxas och har sig! Supersköna kickar mot revbenen.. Känns som en melon ska trilla ut där nere.. Stramar & drar fram och tillbaka som en våg över magen. Hör hur det knäpper till ibland så som det brukar knäppa liksom i leder .

Har mobilen lutande mot magen när jag skriver och den bara hoppar runt En riktigt liten vilde! Hickar rätt ofta också .
  • BigMami
    Freje skrev 2015-02-01 15:31:12 följande:

Fick en så märklig kommentar häromdagen. Berättade för en ytligt bekant att jag är gravid och har bf i april. Hennes gensvar var då "April i år?".

Ehh, ursäkta men självklart i år. Jag är väl ingen elefant heller! Men hon tyckte att jag hade så liten mage.

Såå liten tycker jag inte att den är. Försöker inte att ta åt mig, men blir lite irriterad på att antingen få kommentarer om att magen är stor eller så är den liten. Ingen säger vilken perfekt lagom mage du har!

För mig är det tvärtom istället..

Får alltid kommentarer som "Är du säker på att det BARA är en", "De har säkert räknat fel på datum", "Är det inte dags när som helst", "Så stor som du är så tror jag inte du ska ha i april" osv osv.. Som om jag kan rå för hur magen ser ut liksom!? Blir faktiskt förbannad! Tror de att jag tycker det är kul? Kan knappt ha några kläder alls.. Idag gick knappt jackan igen :-/ Ändå så står man och försöker suga in magen... Men nog är jag bra mycket större nu än vad jag har varit i mina tidigare graviditeter. Hoppas bara det inte gömmer sig en jättebebis där inne :-S

Alltid är det någon som har något att klaga på.. Finns ordet normal?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)