Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har hängt och läst i denna tråd sedan start, men har aldrig skrivit något. Men nu kan jag inte hålla mej!

Någon frågade om att ha moderkakan i bakvägg. Det har ingen som helst betydelse om den sitter fram, bak eller till och med på sidan, huvudsaken att den inte är FÖRELIGGANDE för livmoderhalsens öppning och då måste man göra ett kejsarsnitt. Det är stor skillnad på dessa

Har man moderkakan i framvägg så känner man oftast fosterrörelserna lite senare än en med moderkakan i bakvägg. Men det är absolut ingenting att oroa sig över eller ger komplikationer!

• BigMami
    Josephine92 skrev 2014-10-04 16:04:05 följande:

Jag har läst alldeles för mycket på nätet om mf och ma som inte märkts och har inte ul förän i november. Hur lugnar man dessa nerver? Jag kände hur jag verkligen andades ut när v 12 var passerad, sen dumma mig gick jag in och läste och hittade alldeles för mycket som jag helst skulle göra oläst.. Är nu i v 14, så de värsta symptomen som illamående och tröttheten har ju lagt sig. Någon som känner igen sig men har något knep för att hålla lugnet?

Jag tror att du har hamnat i de så kallade spökveckorna. Läskigt att man känner sig precis som vanligt! Magen kanske till och med försvinner (uppblåstheten lägger sej) Man känner sig piggare & har mer energi, illamåendet kanske har försvunnit osv... Man bara väääntar på att få känna någon bekräftelse att det finns något där, en spark, bubbel eller sprattel. Minsta lilla tarmrörelse gör en fundersam! Det är hemskt! Sååå lång väntan på ultraljudet, där man får se din lill*. Men plötsligt när man vaknar en dag har man en kalaskula man inte kan sluta klappa på och prata med
  • BigMami
    Bell13 skrev 2014-10-05 10:12:58 följande:

Är det som ett klockspel fast runt halsen? Vad fyller den för funktion?

Ja det är ett halssmycke som har en liten pingla i. Även kallad för Änglasmycke, Änglaklocka & Änglapingla. När man sedan rör sig avger den ett pinglande ljud och detta ljud känner bebisen sedan igen efter födseln och känner sig trygg med. Pinglans ljud hjälper även barnets skyddsängel att hitta det
  • BigMami
    Sommarsnö skrev 2014-10-05 12:05:24 följande:

Om man vill jobba med sin oro och försöka att minska den på längre sikt så tror jag inte att det är bra med sådana kontrollgrejer. Ju mer man kontrollerar ju svårare blir det att bli av med sin oro. Man blir lugn en kortare stund men sedan kan det bli så att man måste kolla oftare och oftare. Det är som när man är osäker på om man stängt av plattan hemma; då ska man inte gå in och kolla det egentligen om man är den oroliga typen. Det bygger bara på oron på sikt. Men jag förstår verkligen om man är orolig och vill köpa en sådan och det kan ju vara mysigt att höra hjärtljuden också.

Så tänker jag också. Sedan så är det inte bra att lyssna för mycket med en sådan apparat då den alstrar värme och kan ge eventuella skador på fostret. Därför ska man endast lyssna på fosterljud, göra ultraljud hos barnmorska.
  • BigMami

Man kan ju hänga pinglan i sufletten på vagnen eller så. Jag kortade snöret och hade den som ett vanligt halsband

• BigMami

Sjukvården räknar oftast när man gått hela graviditetsveckor så då är det inte omöjligt att det blir från vecka 14.

• BigMami
    Phosie skrev 2014-10-07 11:26:49 följande:

En annan fråga! Hur länge fick ni vänta på er remiss till RUL? Ni som fått =) Min barnmorska skickade iväg det när vi var där förra veckan och vill ha ett datum att längta till lite extra!

Jag fick vänta över 2 veckor på min tid..
  • BigMami
    agirlnamedbill skrev 2014-10-09 17:58:02 följande:

Alltså.. Mitt kiss idag var rödaktigt.. Nån som vet vad det kan vara? Är inte uvi för det känns alltid jättemycket. Hade njurbäckeninflammation förra graviditeten, kan det ha kommit tillbaka?

Har du druckit dåligt under dagen eller ätit något med röda färgämnen typ rödbetor? Annars kan det vara bra att kolla upp hos BM för säkerhets skull.
  • BigMami
    agirlnamedbill skrev 2014-10-09 19:44:01 följande:

Nej inget sånt..

Min bm sa att jag dricker dåligt men idag har jag druckigt som jag brukar och har aldrig haft så här.. Får ringa 1177 efter jobbet

Nej, okej. Skulle ju också lägga till om det kan vara uvi eller liknande men om du haft "problem" tidigare kan det ju vara det. Hade du så då också?

Ibland kan urinet uppfattas rödaktigt om du druckit dåligt & är outspätt och när du är gravid kan det vara bra att dricka extra. Jag fyller en halvliter vattenflaska som jag tömmer ett par gånger under dagen

Mycket händer i kroppen vid en graviditet och man kan få alla möjliga "konstiga" saker man aldrig trott
  • BigMami
    agirlnamedbill skrev 2014-10-09 20:13:10 följande:

Näe hade väl inga speciella symptom, typ magsmärta bara om jag minns rätt, när jag hade njurbäckeninflammation men om man läser om blod i urinen så står det att det oftast är njurarna som spökar. Eller uvi, men det borde jag inte ha..

Okej Kan ju vara bra att få det kollat om det skulle vara uvi. Man får det lättare som gravid, tyvärr.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)