• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • FCet
    Sommarsnö skrev 2014-10-01 15:06:05 följande:

Hur tänker ni angående att ta influensavaccin nu när förkylningstider kryper sig på? Som gravid är man ju i en riskgrupp vad jag förstår och såg på Nyhetsmorgon för några dagar sedan där en läkare föreslog vaccinering av gravida efter vecka 16. Tänker ni vaccinera er?

Kommer inte heller att vaccinera mig. Vi har det som rutin på jobbet varje år att man blir vaccinerad, jobbar som sjuksköterska. Men har alltid tackat nej och kommer även att göra detta igår :)
  • FCet

Dessutom är vaccin inte 100% säkert. En kollega vaccinerade sig förra året, ej klassad som "risk grupp". Hon var hemma med influensa i 3 v. Vi andra klarade oss bra utan vaccinet!

• Mikki86

Kommer inte heller vaccinera mig har inte gjort det mina 2 andra graviditeter och då va jag gravid vintern 09/10 när svininfluensan härjade som värst!!

• agirlnamedbill

Jag kommer inte vaccinera mig. Känner mig lite nojig kring just influensavaccin... Självklart kommer ju mitt barn få standard vaccinerna man ger genom åren (stelkramp, röda hund, inför utomlandsresor...) men kommer inte vaccinera mig mot någon influensa. Känns lite som nåt som dom tjänar pengar på, att vissa blir sjuka pga vaccinet och måste köpa tilläggsmediciner och sånt, mer än att det hjälper oss. Vi är byggda för att skapa antikroppar mot infektioner så jag litar på min kropp!

Hoppas mitt inlägg ens är förståligt haha märker att jag hoppar väldigt, men är sjukt trött efter en heldag med flytt! Kände att jag ville kika in här innan jag somnade bara ^^

• elouiseh

Jag personligen har inga källor men jag är med i sidan "vaccinationernas baksida" på Facebook.

Jo det som du säger hände i Danmark är ju inge bra såklart. Har läst så mycket om biverkningar både lättare och tyngre och känner att jag hellre skulle ta att mitt barn blev sjuk på naturlig väg än av något jag aktivt valt att orsaka den.

Många av vaccinen i barnvaccprogrammet är inte så fasliga att få egentligen med den moderna sjukvård vi har idag. Plus som ni redan skrivit, skyddet är aldrig fullgott med vacc heller.

Det sista jag stötte på var en P3 dokumentär om en pojke som tagit svininfluensan och fått narkolepsi...

Jag litar inte på 1177 vad det gäller vaccin lika lite som jag litar på Livsmedelsverkets rekommendationer.

Alla får självklart göra som de vill men jag gillar att väcka tankar, hade själv varit enormt tacksam om jag hade denna kunskap för fem år sedan när min äldsta föddes. Då hade jag haft ett aktivt val istället för att vara lyssna på sjukvården. De har ju betalt för att tala om hur vi ska sköta oss och våra barn.

• Solkatten

Jag kommer troligen vaccinera mig, gjorde det sist också. Vill inte riskera att bebisen blir skadad av en svår influensa även om jag tror risken är liten. Har en tudelad känsla för vaccin, vill inte ge barnen något "onödigt". Att påstå att man litar på sin kropp är något av det mest naiva jag hört, som om de som blir sjuka är av svagare och sämre sort än du med en kropp som går att lita på? Vanlig men orealistisk tanke att det händer inte mig.

• Solkatten
    Solkatten skrev 2014-10-02 00:09:22 följande:

Jag kommer troligen vaccinera mig, gjorde det sist också. Vill inte riskera att bebisen blir skadad av en svår influensa även om jag tror risken är liten. Har en tudelad känsla för vaccin, vill inte ge barnen något "onödigt". Att påstå att man litar på sin kropp är något av det mest naiva jag hört, som om de som blir sjuka är av svagare och sämre sort än du med en kropp som går att lita på? Vanlig men orealistisk tanke att det händer inte mig.

Ska tillägga att vi har två barn hemma, en i skola och en på förskola så utan vaccinering kommer jag nästan garanterat att bli smittad. De säger att man kan bli sjuk trots vaccin men då blir det mildare.
  • Öholm

www.centerforinquiry.net/blogs/entry/why_parents_dont_vaccinate_their_children--and_what_we_can_do/quote=74093750][quote-nick]elouiseh skrev 2014-10-01 22:22:23 följande:[/quote-nick]Jag personligen har inga källor men jag är med i sidan "vaccinationernas baksida" på Facebook.

Jo det som du säger hände i Danmark är ju inge bra såklart. Har läst så mycket om biverkningar både lättare och tyngre och känner att jag hellre skulle ta att mitt barn blev sjuk på naturlig väg än av något jag aktivt valt att orsaka den.

Många av vaccinen i barnvaccprogrammet är inte så fasliga att få egentligen med den moderna sjukvård vi har idag. Plus som ni redan skrivit, skyddet är aldrig fullgott med vacc heller.

Det sista jag stötte på var en P3 dokumentär om en pojke som tagit svininfluensan och fått narkolepsi...

Jag litar inte på 1177 vad det gäller vaccin lika lite som jag litar på Livsmedelsverkets rekommendationer.

Alla får självklart göra som de vill men jag gillar att väcka tankar, hade själv varit enormt tacksam om jag hade denna kunskap för fem år sedan när min äldsta föddes. Då hade jag haft ett aktivt val istället för att vara lyssna på sjukvården. De har ju betalt för att tala om hur vi ska sköta oss och våra barn.[/quote]

Jag respekterar ditt beslut att inte vaccinera men jag undrar fortfarande var du fått denna "kunskap" om att det ska vara skadligt ifrån. Facebookgrupper och vad som skrivs där är ofta inte att lita på. Jag litar på fakta som är forskningsbaserat. Tex 1177 och Livsmedelsverket måste hålla sig till sådan tillgänglig fakta enligt lag.

Ett exempel på vad en forskare skriver om antivaccinations-propaganda:

"It is true that there are risks involved in vaccinations, as there are with any drug or medical intervention. The risks are not hidden but instead well-known and easily available from your doctor or online. The risks of side effects, however, are far less dangerous than the risks of catching the disease."

(www.centerforinquiry.net/blogs/entry/why_parents_dont_vaccinate_their_children--and_what_we_can_do/

Referenser finns)

Sedan är det stor skillnad på beprövade och väl uppföljda vaccinationer som sådana i vaccinatonsprogrammet för barn och sådana vaccin som tillkommer i panik och som inte hunnits prövas ordentligt, t.ex. svininfluensacaccinet.

• JhjärtaK
    elouiseh skrev 2014-10-01 22:22:23 följande:

Jag personligen har inga källor men jag är med i sidan "vaccinationernas baksida" på Facebook.

Alla får självklart göra som de vill men jag gillar att väcka tankar, hade själv varit enormt tacksam om jag hade denna kunskap för fem år sedan när min äldsta föddes. Då hade jag haft ett aktivt val istället för att vara lyssna på sjukvården. De har ju betalt för att tala om hur vi ska sköta oss och våra barn.

Att ge Facebook som referens är ungefär lika trovärdigt som att skriva att man hittade all information på Wikipedia till sitt examensarbete. Det håller inte.

Du får självklart ha dina åsikter om vaccin men jag är rädd för att du vill påverka andra att börja oroa sig för att ge sina bebisar de standardvaccin som ingår i vårt program här i Sverige. Om fler lyssnar på dessa konspirationsteorier så blir det som i Danmark där en tidigare utrotad sjukdom fick fäste igen.

Jag skulle aldrig förlåta mig om jag avstod att ge mitt barn vaccin och det exempelvis fick polio och blev förlamat eller än värre avled. Inte heller om mitt barn blev smittat av någon sjukdom och sedan förde vidare smittan till någon med sämre hälsa som avled av konsekvenserna.
  • amandanS

Blir jag rekommenderad vaccination kommer jag ta den, jag är riskgrupp redan utan graviditetet pga kronisk astma. På mig sätter sig i luftvägarna och gör mig ofta riktigt dålig och riskerna för lunginflammation etc är hög med bara vanliga förkylningar..

Jag fick rådet att ta svininfluensa sprutan med, fick den tidigt pga att jag tillhör en riskgrupp..

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)