Inlägg från: Madelen b |Visa alla inlägg
  • Madelen b

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Linaslus skrev 2014-12-01 20:42:47 följande:

Det var underbart att se lillpyret på rul idag. Allting såg perfekt ut. Blev dock flyttad 5 dagar åt "fel" håll så nytt bf är 25 April (där fick man för att man var så glad att man gjort 50% idag)

Min man har varit hel inne på att inte kolla kön innan men när vi satt fär tog nyfikenheten över och han ville absolut veta. Så nu vet vi att Leon och Tilda ska få en lillebror. Helt fel mot min magkänsla som sa tjej :) hehe phpugv6aO62329.jpg

Samma bf som jag:)

Grattis till ett fint Rul!
  • Madelen b

Enklast ang bf lista är väl att skaparen av denna tråd , trollis va? Kan lägga den i huvudinlägget för då syns den ju alltid!?

Jag kan börja:

Madelenb 28år bf 25/4 flicka

• Madelen b
    tjallamallan skrev 2014-12-02 21:07:10 följande:

Jättegulligt att nån vill göra mej 10 år yngre. Får dock bita i det sura äpplet och erkänna att det blivit fel. Är 36 år...

Hahaha
  • Madelen b
    Linc skrev 2014-12-03 13:43:22 följande:

[quote=74434021][quote-nick]S1528 skrev

Efter maten blir jag supertrött och ibland lite illamående. Har funderingar på om det kan vara järnvärdet som är dåligt också, men jag trodde att jag skulle klara mig till besök hos bm bästa vecka..

Någon som känner igen sig?

Jag blir också galet trött efter maten, framförallt efter frukosten så att jag om jag har möjlighet gärna lägger mig en stund igen! Är sjukskriven så tid har jag de flesta dagarna :)

Över lag så är jag jäääätte trött. Har ett hb på 100 så det bidrar nog lite. Dricker något som heter Järnboost från Hälso Kraft och det gör det uthärdligt. Är i v.21 och blir fortfarande illamående om jag blir för hungrig :P

En fråga också! I början på denna vecka så hade jag världens gråtanfall! ! Typ i flera timmar! Sen igår så fick jag massor med fantastiska små acne/ prickar på kinderna.. frågan är om någon vet om fostret har nån tillväxtfas ala extra denna veckan? Kändes som ett hormonpåslag? Har även fått första "mjöken" i/ur brösten som jag märkte igår... Hormoner??? :)[/quote]Jag har haft gråtanfall tre/fyra gånger av mysik, tv lr att jag ser ett foto på min son haha kan inte sluta böla!!
  • Madelen b
    JhjärtaK skrev 2014-12-04 06:55:43 följande:

Efter den här dunderförkylningen som sedan blev en luftrörskatarr så tänker jag definitivt vaccinera mig! Att hosta såhär mycket gör ONT som gravid. Jag måste bara vänta tills kroppen är helt frisk igen då man inte skall vaccinera sig när man är lite halvdålig.

Känner lite som du, har haft hosta nu i 2mån tror jag förra veckan peekade det och hostade tills jag kräktes flera gånger om dagen:(

Jag som aldrig är sjuk har varit konstant förkyld denna höst!
  • Madelen b

En svår och känslig fråga ibland;)

Har ni några tankar ang amning? Ni som har barn sedan tidigare hur gjorde ni då?

Min historia är låång och komplicerad! Jag var med första barnet helt inställd på att amning var ända alternativet, folk som gnällde om hur jobbigt/smärtsamt detta var viftade jag bort med att barnets bästa går ju före min bekvämlighet!

Min son vart för tidigt född och tillmatning och pumpning vart starten! Jag hade mjölk för en hel stad men han kunde inte greppa, jag testade ALLT men efter 2mån med mjölkstockningar varannan vecka med influensaliknande symptomer! Blödande,variga bröst som var så svullna, stenhårda och smärtsamma att ja inte kunde bära mitt egna barn! Jag pumpade ytterligare en månad innan jag slutade helt!

Det bästa valet någonsin, var en ond cirkel där de 3 första månaderna bestod av ångest och tårar och agg mot min son över att hela tiden bäva över att snart är han hungrig igen! Fick efter detta gå till en psykolog då ja var så nere!

Nu tänker jag att ja kommer ge det en chans, kanske går det bättre, men kommer inte kämpa 3-4mån. Hoppas ja inte är lika envis denna gång!

Sorry för långt inlägg och vill inte skrämma någon, men INGEN hade sagt till mig hur jobbigt detta m amning kan vara!

• Madelen b
    emmasdag skrev 2014-12-05 12:06:08 följande:

Jag kommer ge det ett försök med amningen. Med dottern kämpade jag i 3-4 månader, ammade dygnet runt, och när hon inte åt så va jag den levande nappen! En förnuftig BVC sköterska var min räddare i nöden, hon sa åt mig o sluta, o börja med ersättning. Efter det hade vi världens gosigaste och nöjdaste lilla bebis. O jag som mamma kunde äntligen då fokusera på att må bra o slippa stressen över amning!

Ja min bm märkte oxå på mig att jag mådde skit, så verkligen skönt!
  • Madelen b
    JhjärtaK skrev 2014-12-05 13:36:48 följande:
    Jag hade som du väldiga problem i början, såpass allvarliga att jag fick en bröstböld och var tvungen att opereras under narkos. Jag la efter det ned amningen på det bröstet men fortsatte att amma från det andra. Såhär i efterhand var det ju helt galet vad jag gjorde bara för att kunna fortsätta amma men det ordnade iaf upp sig och jag ammade dottern tills hon var 19 månader. Jag fick en förlossningsdepression som säkerligen till viss del kan spåras tillbaka till allt det jobbiga med amningen.

Nu kan jag ju med största sannolikhet inte amma från det bröstet där jag hade bölden pga för mycket ärrvävnad vilket lämnar ett bröst och iom att jag väntar tvillingar så räcker ju ej det så jag har bestämt mig för att inte amma denna gång. Jag tänker pumpa ut råmjölken och ge den men sen blir det flaskmatning med ersättning. Amning är jättesmidigt när det väl funkar men både du och jag vet att så inte alltid är fallet.
    Precis!!

Så fort amning kom upp på tal så var man tvungen att berätta hela historien och kanske fick man förståelse!

Och nästan så man skämdes över att flaskmata offentligt! Och idag får man ju knappt amma offentligt så man får väl låsa in sig;P
  • Madelen b
    Smulan 89 skrev 2014-12-05 18:52:32 följande:
    Mitt första barn föddes sjukt och ha fått nästan all sin näring i dropp i blodet ifrån start. Hade också massor med mjölk och trots att jag inte var bekväm med det, så pumpade jag ur i 3 mån, sen slutade jag. Att ge flaska var det bästa jag har gjort.

Andra barnet fick jag för jag för mig att jag skulle amma igen. Slutade efter ca 3 mån även denna gång och njöt av att sluta amma och ge flaska istället. Jag gillar inget som har med amning att göra. Det är inte ett dugg mysigt. Det gör ont, det läcker hela tiden, man känner sig aldrig fräsch, brösten ömmar om du inte tömmer tillräckligt ofta. Det är krångligt med kläderna som ska på och av. Har även haft mjölstockning flera gånger.

Kan tyvärr inte komma på en enda fördel som jag såg med amningen. Den var hemsk rakt igenom. Mitt andra barn hade ändå bra tag, så det var bara att stå ut.
    Vet inte hur jag ska göra den här gången. Vill inte amma. Vill egentligen inte ens försöka.
    Jag förstår dig och de är helt ok att känna tycka så! Skönt att läsa för andra med problem att faktiskt inte alla tycker det ÄR SÅÅÅ mysigt;)

Min kompis sa till direkt på bb att hon inte ville amma, dem dubbelkollade någon gång sedan körde dem ersättning!

Så gör de som känns bäst för dig!!
  • Madelen b
    tjallamallan skrev 2014-12-06 05:26:45 följande:
    Tack! Det hjälpte en stund iallafall. Två timmar kvar tills jag får åka hem till sängen - och mina novalucol.

Usch vilken lång natt det har varit. Börjar bli riktigt jobbigt att endast jobba nätter nu... Nån mer som känner likadant?
    Vatten med bikarbonat i är super, enda som funkade med sonen. Bubbelvatten och banan kan oxå lindra!

Jag jobbar inte nätter men seena kvällar usch så segt de är, framför allt hela helgerna! Får knappt träffa min familj! Och de tär som tusan på kroppen!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)