mandalii skrev 2015-01-08 11:44:26 följande:
Håller på och försöker planera vår föräldraledighet, men tycker det är så himla svårt det här med hur många dagar man ska ta ut per vecka och sjukpenningnivå och lägsta nivå. Vi har tänkt så här, jag är hemma 9 månader, månad 10 tar vi ut en dubbelmånad då båda är hemma samtidigt. Så det betyder att jag blir borta totalt 10 månader och min sambo 6 månader.
Hur tänker ni? Och är det viktigt att spara så mycket som möjligt för kommande sommarsemestrar eller liknande, eller hur ska man tänka?
Hur mycket kommer ni att spara? Dagarna på lägsta nivå kanske man kan använda för att dryga ut under de veckor man valt 50 %. Efter min planering har vi kvar massor med lägsta nivå dagar, är de bra att spara? Och cirka 30 dagar sparade på sjukpenningnivå.
Vad är viktigast för er?
Hur många dagar man behöver ta ut varierar ju jätte mycket beroende på ens sgi!
Tänk på att efter barnets 1års dag måste du ta ut eller jobba 5dagar/v.
Jag tänker såhär, de viktigast för mig är att mina barn ska få börja på dagis så sent som möjligt! Inte att ja ska kunna ta ut längre semestrar om något år!
Med första sonen tog jag ut alla mina föräldrar dagar både med sgi och lägsta så han kunde börja på dagis strax innan han vart 2år kändes bäst för mig/oss och semestrarna får vi ta omlott iaf så han har 8v ledighet på somrarna iaf så vi kommer köra lika på denna! Min sambo har sina dagar kvar men tror han kommer ta dem i sommar så vi får vara hela familjen tillsammans då!
Jag kommer dock börja jobba helger så fort det går så jag kan dryga ut mina dagar ännu mer, var arbetslös m första barnet så hade ju inte jätte bra sgi men fick dem att räcka iaf! Hoppas kunna få in bebis på dagis tidigast vid 2års ålder!