• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-22 11:04:25 följande:

Har ni funderat något på hur långt innan BF ni ska gå på mammaledighet? Om man ska gå 60 dagar före är det snart dags att meddela jobb. Jag tycker det är jättesvårt att veta. Men om man har foglossning nu så antar jag att man inte kan räkna med att det blir bättre direkt och då kanske det är bra att man går långt före så att man får vila? Hur tänker ni?

Jag har meddelat jobbet att jag troligtvis kommer att bli sjukskriven från vecka 25 så de är helt med på det.

Med dottern gav jag ett preliminärt datum 4 veckor innan bf och sa att det kunde bli tidigare och det kunde bli senare. Nu blev det precis då då jag blev sjukskriven för foglossningen men läkaren ville egentligen sjukskriva mig en vecka tidigare men jag kämpade emot, dum som jag var.

Så mitt tips är att ge jobbet "heads up" på att din plan är att gå hem 1,5 månad innan men att det slutgiltiga datumet måste bestämmas längre fram när du vet hur du mår.

Och foglossningen kan faktiskt bli bättre. Jag hade ont i vecka 14-18 med dottern och sen blev det mycket bättre för att komma tillbaka igen kring vecka 30 ungefär.
  • Emmadee

Jag har inte sagt nåt på mitt jobb än. För det första är jag väldigt dålig på att berätta sånt. Finns visserligen ypperliga tillfällen eftersom det råder babyboom här och en kollega är höggravid just nu, så det pratas mycket graviditeter och barn. (Två kollegor har dessutom precis fått barn) Sen jobbar sambon och jag på samma arbetsplats och han är lite mer hemlighetsfull än jag. Vi jobbar inte på samma ställe men djungeltelegrafen går fort här. Vi får se när det blir officiellt, har ingen bestämd tidpunkt som RuL som sätter agendan.

Mina kollegor som har fått och ska få har jobbat in i det sista. Gått / går hem bara nån v innan BF. Har ett kontorsjobb så det är ju inte fysiskt krävande. Jag vill dock ha lite tid hemma känner jag. Funderar på att gå hem till påsk om allt löper på utan komplikationer. Räknar dessutom starkt med att gå över.. Födde sonen i v 43 (42+0)

• agirlnamedbill

Jag slutar plugga i december och jobbar endast som timvikarie så kommer jobba dom dagar jag har lust typ, från jul till april. Få se om jag tänker lata mig och bara vara hemma från årsskiftet fram till förlossningen, det har jag också funderat på.

• Bell13
    S1528 skrev 2014-10-22 14:16:20 följande:
    Jag tänker samma som du, tänker vänta till efter RUL innan det blir helt offentligt för resten av vänkretsen.. Familjen vet redan och de närmaste tjejkompisarna..

Däremot mådde jag som ett utskitet äppelmos i början av graviditeten och valde att berätta för min närmaste chef och ytterligare än kollega. Mest bara för att de skulle först varför jag rusade in på toaletten var tjugonde minut :) I vecka 11 slumpade det sig så att jag berättade även för högsta chefen, bara glada miner därifrån :)

Däremot har jag inte velat berätta för övriga arbetskamrater ännu, har en person på min arbetsplats som verkligen ogillar mig och som varit på mig tidigare år och tjatat om att det är dags för mig att skaffa barn samt frågat om jag är gravid (för att jag ser sååå annorlunda ut) vilket jag då inte varit. Jag har precis insett att det handlar om barnlöshet i hens nya förhållande och att allt bottnar i avundsjuka. Det känns bara obehagligt att dela min glädje över vårt lilla pyre med en sån person :( Så nu vet jag inte hur jag ska göra med själva berättandet..

Hur hade ni gjort?
    Jag har en kompis som är ofrivilligt barnlös och jag märker att hon är missunnsam mot oss. Hon har nästan helt slutat att höra av sig. Tycker det är tråkigt men också barnsligt.

Hennes man driver företag tillsammans med min sambo så det är en väldigt speciell situation.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-10-22 14:27:13 följande:

Jag slutar plugga i december och jobbar endast som timvikarie så kommer jobba dom dagar jag har lust typ, från jul till april. Få se om jag tänker lata mig och bara vara hemma från årsskiftet fram till förlossningen, det har jag också funderat på.

Jag blev uppsagd från mitt jobb i september så jag är hemma vilket är oerhört skönt. Ska plugga under min föräldraledighet i den mån det går till läkemedelskonsulent.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-10-22 15:09:13 följande:
    Jag blev uppsagd från mitt jobb i september så jag är hemma vilket är oerhört skönt. Ska plugga under min föräldraledighet i den mån det går till läkemedelskonsulent.
    Får man plugga när man har föräldrapenning eller gör du det ändå så att säga? Bra att veta om det är tillåtet - då kanske jag ska fundera på det också
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-10-22 15:06:38 följande:
    Jag har en kompis som är ofrivilligt barnlös och jag märker att hon är missunnsam mot oss. Hon har nästan helt slutat att höra av sig. Tycker det är tråkigt men också barnsligt.

Hennes man driver företag tillsammans med min sambo så det är en väldigt speciell situation.
    Har en kompis som för inte så länge sedan fått reda på att hon troligtvis aldrig kommer att kunna få egna barn. Jag har inte berättat något för henne ännu - det känns lite jobbigt. Kommer nog inte prata så mycket om graviditeten och barn med henne då det nog kan vara jobbigt och det kan jag bespara henne tycker jag - det finns ju andra att prata med. Tråkigt att din kompis reagerar så men du får väl försöka att se det från hennes situation - att det är en stor sorg som kan vara svår att bearbeta.
  • Jhalie
    Bell13 skrev 2014-10-22 15:09:13 följande:

Jag har oxå funderat på om jag ska plugga under föräldraledigheten men vet inte alls hur det funkar? Förstår att man inte kan gå på CSN samtidigt men om man är hemma med bebis så får ju syskon endast vara 15 timmar på dagis. Frågan är om man hinner plugga och ta hand om bebisen på dessa timmar?
  • lais

Det behöver ju inte vara så att din kompis är missunnsam, det kanske är för jobbigt med barnlösheten för att klara av att glädjas åt att andra blir gravida. En för stor sorg.

Angela foglossning så blev det bättre en period under min förra graviditet. Det kom tidigt men när sonen växte i magen stabiliserade han bäckenet så att jag fick mindre ont. Ge inte upp hoppet på bättring än!

• julii

Var ju på kub idag och det gick bättre än förväntat.. vi väntar tvillingar! ! Vilken chock men sååå lyckliga :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)