• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Emmadee

Hade du en total ruptur? Fick också sfinkterruptur men min var partiell. Har aldrig riktigt fattat hur mycket som var sönder. Syddes på operation men läkte ihop snabbt och bra. Nu är jag förstås rädd att det ska hända igen. Men tror att det ska vara ok att föda vaginalt igen. (Det är det jag vill, men den här gången hoppas jag att kroppen fattar hur man föder barn så jag slipper bli igångsatt )

quote=74239854][quote-nick]JhjärtaK skrev 2014-10-27 06:38:10 följande:[/quote-nick]Jag är nästan 100% återställd som tur är och hade de inte berättat för mig att jag hade fått en ruptur så hade jag inte märkt det efteråt. Jag hade aldrig ont som många andra får så jag är en av de lyckligt lottade helt klart.[/quote]

• MorCaa

Fick låna en sån där doppler av en vän igår så vi lyssnade på hjärtat.. Vilken häftig känsla!!

• mandalii

Usch jag tror att jag kommit in i de så kallade spökveckorna, hände nästan prick på dagen när jag klev in i vecka 16 och då månad 4. Plötsligt försvann tröttheten, magen kändes ?lättare? och äntligen välfungerande (har haft extremt jobbigt med gasig, uppblåst och förstoppad mage). Var helt fantastiskt och det har hållit i sig sedan i lördags. Tycker att brösten också ömmar mindre. Men värst av allt, magen bara försvann..poff.

Känns så himla trist, då fattar man att det inte var den riktiga bebismagen som syntes, utan bara min svullna mage. Känner mig lite orolig också, kan det ha hänt något? Hur är det för er? Hur har det varit?

Egentligen borde man ju njuta nu, av att må så bra, men kan inte riktigt göra det som sagt?

• emmasdag
    mandalii skrev 2014-10-27 14:20:49 följande:

Usch jag tror att jag kommit in i de så kallade spökveckorna, hände nästan prick på dagen när jag klev in i vecka 16 och då månad 4. Plötsligt försvann tröttheten, magen kändes ?lättare? och äntligen välfungerande (har haft extremt jobbigt med gasig, uppblåst och förstoppad mage). Var helt fantastiskt och det har hållit i sig sedan i lördags. Tycker att brösten också ömmar mindre. Men värst av allt, magen bara försvann..poff.

Känns så himla trist, då fattar man att det inte var den riktiga bebismagen som syntes, utan bara min svullna mage. Känner mig lite orolig också, kan det ha hänt något? Hur är det för er? Hur har det varit?

Egentligen borde man ju njuta nu, av att må så bra, men kan inte riktigt göra det som sagt?

Samtidigt som det är underbart att må hur bra som helst är det också väldigt läskigt. Jag som varit gravid innan, och mådde skit i princip genom hela graviditeten tycker att det känns lite overkligt. Kan man verkligen må såhär pass bra? Jag hade några dagar där jag nojjade extremt mycke, den uppblåsta magen försvann mm. Nu försöker jag slappna av o njuta av att faktiskt må bra! Det är nog det bästa du med kan göra :) Snart är vi tjocka med krämpor allihop liksom :)
  • mandalii
    Phosie skrev 2014-10-26 20:06:00 följande:

Är det någon annan här som upplevt att magen har krympt i vecka 15-16? Vaknade igår och min stora mage var mer eller mindre borta! Har förstått att tarmarna kan skapa en enorm svullnad och att det brukar lägga sig i dessa veckor men man blir ändå lite orolig...

Exakt samma här! Kolla mitt tidigare inlägg här nyss.
  • Madelen b
    mandalii skrev 2014-10-27 14:20:49 följande:

Fy känner precis som du!! Hemsk ångest!!

Har dick SD just nu men det säger ju inget mer än att ja är gravid ( och de tvivlar man ju inte på) utan mer om knyttet mår bra!!!
  • JhjärtaK
    Emmadee skrev 2014-10-27 08:15:43 följande:

Hade du en total ruptur? Fick också sfinkterruptur men min var partiell. Har aldrig riktigt fattat hur mycket som var sönder. Syddes på operation men läkte ihop snabbt och bra. Nu är jag förstås rädd att det ska hända igen. Men tror att det ska vara ok att föda vaginalt igen. (Det är det jag vill, men den här gången hoppas jag att kroppen fattar hur man föder barn så jag slipper bli igångsatt )

quote=74239854][quote-nick]JhjärtaK skrev 2014-10-27 06:38:10 följande:[/quote-nick]Jag är nästan 100% återställd som tur är och hade de inte berättat för mig att jag hade fått en ruptur så hade jag inte märkt det efteråt. Jag hade aldrig ont som många andra får så jag är en av de lyckligt lottade helt klart.

[/quote]Ja jag fick en total ruptur grad 4 och 0,5 cm av analslemhinnan var inblandad också. Har man "bara" fått en partiell så tror jag att man kan föda vaginalt igen men jag skulle rekommendera att du kontaktat en erfaren förlossningsläkare och bli undersökt för att få en rekommendation kring nästa förlossning.

Gick det snabbt eller långsamt eller blev det instrumentell avslutning/yttre press vid din förra förlossning? Dvs "varför" fick du en ruptur? (Om du vet)
  • Emmadee

De sa att det antagligen berodde på att sonen föddes med handen uppsträckt över huvudet, och att jag därför fick ta i väldigt mycket för att han skulle komma ut. Så föda fram en bebis som tror att han är Stålmannen är inte att rekommendera ;) läste precis igenom min förlossningsjournal och där stod det att det var en ruptur av grad 3 och 4 och att det var ett par stygn även på analslemhinnan. Får ta upp det min BM nästa gång och diskutera risker och så. Har inte haft en tanke på snitt innan.

JhjärtaK skrev 2014-10-27 18:26:31 följande:

[/quote]Ja jag fick en total ruptur grad 4 och 0,5 cm av analslemhinnan var inblandad också. Har man "bara" fått en partiell så tror jag att man kan föda vaginalt igen men jag skulle rekommendera att du kontaktat en erfaren förlossningsläkare och bli undersökt för att få en rekommendation kring nästa förlossning.

Gick det snabbt eller långsamt eller blev det instrumentell avslutning/yttre press vid din förra förlossning? Dvs "varför" fick du en ruptur? (Om du vet)

• julii

När vågar man gå ut med graviditeten? Är i v.14 men är fortfarande livrädd för missfall och vet inte om jag vågar gå ut med det ännu pga av det. Hir gör ni?

• Ice
    julii skrev 2014-10-27 20:42:18 följande:

När vågar man gå ut med graviditeten? Är i v.14 men är fortfarande livrädd för missfall och vet inte om jag vågar gå ut med det ännu pga av det. Hir gör ni?

Jag går in i vecka 18 imorgon och har tänkt att vänta tills efter RUL.
    Har RUL på torsdag så förhoppningsvis kan vi gå ut med att vi ska bli föräldrar då. Är nervös  
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)