Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Idag på BF+14 bestämde sig vår lilla flicka för att komma ut! Var öppen 4 cm när jag kom in och sedan följde en okomplicerad förlossning som varade ca 6 timmar. Klarade mig hela vägen på enbart lustgas, kroppen vet verkligen vad den pysslar med :)

Nu ska vi vila upp oss på BB :)

• S1528

Tack för gratulationerna :)

Ni som fött tidigare, hur länge har ni stannat på BB?

Jag har en sån löjlig hemlängtan trots att jag har sambon hos mig här och han har verkligen varit en klippa. Jag vill hem till vår egen säng och kunna vila i lugn och ro..

• S1528
    amandanS skrev 2015-05-12 21:52:31 följande:
    Grattis! Efter en lång väntan :)

Vi fick 3 veckor innan bf..

Jag födde sonen kl21.45 allt klart med dusch, ätit, kunnat kissa osv vid 02, bäddas då ner för att vila/sova och på morgonen väntade vi in läkaren som gick rond vid kl08 sedan åkte vi hem :)
    Var det första barnet? Vet att många omföderskor väljer att åka hem tidigt..

Våran lilla ska kollas av läkaren imorgon förmiddag. Jag hade gärna velat att de tog pku-testet innan vi åkte hem, så det är avklarat, och det blir ju inte förrän liten är minst 48 timmar gammal.. Dvs imorgon eftermiddag/kväll..

Längtar verkligen efter att lägga mig i våran egen säng och hålla om min sambo och bara njuta av att vi fixade detta..
  • S1528

Jag tolkar era svar som att jag är helt normal som längtar hem :) Vi har inte turen att ligga på ett sånt patienthotell utan det är ett litet rum med en sjukhussäng och en ihopfällbar resesäng, ingen toalett eller dusch på rummet heller..

Barnläkaren har kikat på lillan nu, hon är lite gul så dom ska kika på henne igen lite senare. Men eventuellt blir det hemgång ikväll :)

• S1528

Då var första natten hemma avklarad.. Mycket skrik och gråt blev det, och två väldigt trötta föräldrar..

Lillan kräks väldigt mycket, har förstått det som att det är för att magmunnen inte är helt fullfungerande ännu och att det bara är att låta henne ta bröstet och amma på nytt efter att hon kräkts. Men är det någon som vet om det är vanligt att nyfödda har magknip? Lillan ville verkligen inte somna förrän en stor laddning med bajs hade kommit ut efter nästan sju timmars gnäll och gråt :( Jag har googlat lite fram och tillbaka men inte hittat något bra svar. Kanske det blir så nu i början när tarmarna ska komma igång?

Jag håller tummarna för att den kommande natten blir bättre!

• S1528
    BigMami skrev 2015-05-14 12:49:22 följande:
    Det är rätt vanligt annars att de skriker första dygnet. Varför vet jag egentligen inte men antar att allt ska komma igång och fungera med mage, mat & miljö osv smile1.gif
    Ja kanske, jag hoppas iallafall att det blir bättre. Morgonen och förmiddagen har varit kanonbra idag och det är först nu vid tretiden som hon börjat bli lite kinkig..

Men wow vad knepigt allt detta är, jag är redan helt slut och funderar på hur sjutton jag ska ta mig igenom den här småbarnstiden.. Uppmuntrande visdomsord någon, haha? ;)
  • S1528

Idag är lillskruttan 5 dagar gammal och det känns lite som att jag börjar komma in i det här nu. Natten var helt upp och ned med fem kissblöjor och 511 amningar och jag var så trött att jag inte ens orkade vara uppgiven. Men när morgonen kom så somnade vi båda i strax över tre timmar och nu känner jag mig som en ny människa. Positiv och glad! För första gången kan jag tro på att "man vänjer sig" och att "det blir lättare" :)

• S1528
    BigMami skrev 2015-05-21 08:12:55 följande:

Hur gör ni? Ammar eller ger tillägg? Jag funderar på att gå över till tillägg då det tar evigheter att amma...

Efter många tårar och mycket tänkande så har jag bestämt mig för att sluta amma och gå över till 100% ersättning. Min lilla vägrar att ta det högra bröstet, inget lock, pock eller trixande har hjälpt mig att lyckas. Mjölk finns så att bröstet är överfullt men den kommer liksom inte ut bra, bara en enda liten stråle även när jag försöker handmjölka eller pumpa. Vet inte om man kan ha fel på "mjölkutgångarna", men höger bröstvårta känns helt annorlunda än vänster :/

Jag ville så gärna att amningen skulle fungera, och jag vet att jag inte har "försökt" så länge, men det har blivit ett stort hjärnspöke för mig och just nu känner jag att ingen amning är värd att bebis skriker och är missnöjd över att det inte kommer tillräckligt med mat och att jag gråter för att jag känner mig hopplös :(

Vill inte att jag ska se tillbaka på den här tiden och bara minnas hur dåligt jag mådde bara för att jag var för stolt för att ge ersättning!
  • S1528

Någon som har erfarenhet av förstoppning hos nyfödda?

Vi hade en hemsk kväll igår, liten hade så ont i magen och när hon väl bajsade var det nästan gummiaktig konsistens, knappt ens kletigt :( Det var tårar och gallskrik tills pappan kom och lugnade ner oss :(

Ska träffa BVC idag klockan 12 och då ska jag fråga om detta, men det är alltid skönt att höra andras erfarenheter också!

• S1528
    BigMami skrev 2015-05-22 10:07:12 följande:
    Ammar du? Hur gammal är hon?

De blir sällan förstoppade som nyfödda.
    Nej jag har fått sluta amma (skrev om det ett par inlägg högre upp). Hon är bara 11 dagar gammal. Jag har varit jättenoga när jag blandat maten. Så jag vet att förstoppningen beror på att hon får ersättning :(
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)