Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

amandanS skrev 2015-11-23 11:17:41 följande:

I fredags fick jag nog på natten av att William skulle ha mig som napp. Ammat dagtid har vi inte gjort på 2-3 månader, men dessa nätter som är ibland! Stoppade tillslut in en napp! Som han i 8 månader vägrat eller kräkts kaskadspy av.. Men så tog han den och somnade lugnt om! Testade 2 nätter till nu och då behövdes ingen flaska heller, stoppade in nappen och han somnade om :D och igår för första gången sovit lunch i sin säng och somnade själv med nappen och "tiger", inget gnäll och vaggande i vagnen behövdes.. Vad enkelt allt kändes helt plötsligt ;) förutom att han nu är förkyld igen, bara 4 veckor sedan förra gången! Snorig och ovilja att äta :(

Ska testa här ikväll. Douglas vägrar också napp, han blir inte tröstad av den. Den enda som kan natta är jag t ex då det krävs bröst

Tar han flaska din lilla?
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-11-23 12:48:00 följande:
    Han tog ingenting förutom bröstet fram till 6 månaders ålder. Då tog han flaskan lika plötsligt som han tog nappen i fredags! :) Med flaskan var lite lika som nu, jag var trött och orkade inte amma, och då från ingenstans tog han 150ml ersättning!

Så nu sedan dess dricker han ofta en flaska ersättning kl 04-05 på morgonen och välling vid nattningen.. Och nu kan pappan också natta så jag börjar ta mig iväg och träna vid nattningen ibland :) men fram till ca 6 månader var det bara jag, sedan har vi haft enstaka kvällar då jag fått ta till bröstet men nu är det nog 3 veckor sedan sist... Vilket är skönt!

Så nu hoppas jag amningen är förbi...
    Vi försöker också komma dit att pappa ska kunna natta och att jag ska kunna få lite egentid.

Ska prova med en napp inatt när han vaknar.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-11-30 14:43:34 följande:
    Hur har det gått? Tar han nappen?
    Nä han vill inte ha den.
  • Bell13
    Freje skrev 2015-11-30 14:43:34 följande:
    Hur har det gått? Tar han nappen?
    Däremot läste jag i en annan tråd att om babyn vägrar ersättning kan man hälla i 1 krm vaniljsocker och då vill de flesta ha. Testade nu och han drack 200 ml
  • Bell13
    Freje skrev 2015-12-02 21:43:20 följande:
    Där ser man . Hoppas det innebär lite färre uppvak nattetid för er.
    Kommer nog inte vinna mom of the year. Men ..... M å s te få sova 1 natt
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-12-06 22:15:44 följande:

William är drygt 8,5 månad ( 9 mån 20/12) och kom i veckan på hur man ålar :P det går fortfarande inte fort, men han lyckades flytta sig ca 1 meter idag på golvet m.. Och ålade ur våran säng och åkte i golvet med huvudet före i fredags!! Flög upp ur sängen kan jag ju bara säga!! :( och när han lugnat sig, låg på golvet och lekte. Då slog han en leksak i pannan och blev tokledsen Igen!! Sedan en tur med gåstolen de 2-3 trappstegen ner till förrådet där jag bara skulle ner i frysboxen för att ta upp lite köttfärs! Så jäkla fort det kan gå alltså!! Allt detta innan lunch... började fundera på vart dagen skulle sluta då... Men allt gick bra, 3 bulor och 3 blåmärken bara blev resultatet :P

Det var en väldigt Mammig och gnällig dag.. Tyckte så synd om honom :( så kände man sig väldigt skyldig också....

Man får ju så dåligt samvete och ångest när det blir så där.

Om de inte ramlar så kommer de ju å andra sidan inte lära sig någonting gå, springa och cykla för att ta några exempel.

Får vara tacksam för det inte händer så ofta istället.
  • Bell13

Hur har ni det allihop? Här har vi slutat amma i lördags och det har faktiskt gått över förväntan. Har varit två jobbiga nattningar. Hans pappa har nattat samt sovit med honom och det är i princip bara ett uppvak nu vid 02.00 och då dricker han lite ersättning och somnar om. Han sover i princip 19.00 till 06.00 och det får vi vara nöjda med.

• Bell13
    Freje skrev 2016-01-09 11:52:09 följande:
    Vi ammar på. Vi har haft en period då hon vägrat all annan mat. Inte ens gröt gick i. Nu har det börjat gå åt rätt håll igen. Nu äter hon gröt till frukost och blandat puré och blw till lunch och mid dag. Frukt och amning däremellan. Hon vaknar 1-2 ggr på natten för amning.

Annars så kryper hon på för fullt och har börjat ställa sig upp mot möblerna. Det har blivit några vurpor men hon blir modigare och säkrare. Får snart plocka fram sonens lära gå vagn
    Douglas kryper inte än. Han har precis börjat vända sig. Ställer jag honom på alla fyra i krypposition så gungar han och han hasar sig fram om han sitter ibland.
    Att resa sig efter möbler är nog långt borta. Är det läskigt att ge henne bitar med mat?
  • Bell13
    Freje skrev 2016-01-09 20:36:59 följande:
    Hon är mycket tidigare med allt hittills om jag jämför med sonen. Han var lite senare med det motoriska, men å andra sidan tidig med att prata och forma hela meningar.

Vad gäller att ge bitar så visst är det lite läskigt, men hittills ger jag mest sånt som lätt mosas sönder i gommen. Så som mjukkokta grönsaker och smörgås. Hon har även fått blodpudding. Men jag måste erkänna att det mesta hamnar på golvet då hon mest leker med maten än. Men lite hamnar i munnen. Det håller henne sysselsatt och nöjd vid matbordet och hon övar upp pincettgreppet. Gröna ärtor är en favorit att banka och platta till

Men jag sitter hela tiden och övervakar när hon äter ifall hon skulle sätta i halsen och som hon inte själv reder ut.
    Douglas får kväljningar av allt som inte är slät puré. T ex lasagne för 6 månaders är det pyttesmå bitar i men det går inte. Han kväljer vid varje tugga och det är inte kul för någon av oss. Han är nog i det senare spannet gällande det mesta men det gör inget
  • Bell13
    Freje skrev 2016-01-10 14:38:21 följande:
    Fast kväljningar får min dotter också av purémat med bitar i. Av någon anledning verkar det gå bättre när det är stora bitar från början då vet hon att hon måste "tugga" först.

Tycker du ska vara glad om han är i det senare spannet med motoriken. Njut av lugnet - det när som helst vara slut på det

Förresten samsover ni nu även när ni slutat amma?
    Vi har sedan en månad börjat samsova då dottern sovit extremt dåligt i egen säng. Hon vaknar hela tiden och är jätteledsen. Vet inte om det är den omtalade 8 månaders fasen.
    Han har sovit med sin pappa sedan i lördags förra veckan. Vågar inte lägga mig bredvid honom då jag är rädd att han ska vilja amma. Tänkte ev prova ikväll och se om det går.
    Douglas vaknar upp många ggr ibland och vill kolla läget, tror det är separationsfasen.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)