• Libra1

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Hej!
    Jag undrar om någon som fortfarande är barnlös ska göra IVF i oktober eller november och vill följas åt?

Vi kommer antagligen att köra igång i vecka 44 med sprutorna. Det är planen i alla fall.

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan 2009. Vi har gjort 4 färskförsök och ett frys som inte gick vägen då embryot inte överlevde upptiningen. Nu ska vi alltså göra vårt 6:e försök. Jag har varit gravid 2 gånger så vi hoppas att detta nu ska bli 3:e gången gillt och där det kommer att gå hela vägen.

Ni kan läsa om vår resa här: www.minbebis.com/blogg/libra/

{#emotions_dlg.flower} Libra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-14 00:57
    Med på IVF-träffar? Kika här minbebis.com/blogg/libra/traffar/
  • Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa
  • Libra1
    Blomman808 skrev 2014-11-24 12:33:05 följande:

Tjejer.. Jag är på mitt första ivf försök och vet inte alls hur detta ska kännas. Vet ni?

De plockade 23st ägg i fredags, varav 17st var mogna.

11st (icsi) och 6 ägg gjorde man vanlig ivf på. Alla 11 blev befruktande och delade sig fint. Och ett av de 6ägg med vanlig ivf delade sig.

Nu sattes ett ägg in igår, ivf ägget. Det var tydligen "topp kvalité" och den var symmetrisk och fin.

Alla mina övriga 11ägg frystes ner och de var tydligen lika fina.

Säger läkaren detta "toppkvalitet" och skulle detta göra att ägget får lättare att fästa? Eller brukar man höra detta och ändå få missfall?

Efter äp har jag haft fruktansvärd värk i magen, kan knappt böja med fram å vaknar på nätterna med väldig värk.

Å nu med detta lilla ägg inom mig blir jag sååå orolig. (Sattes in igår) Kan min kropp redan komma att försöka stöta ut ägget?!

Eller varför har jag såhär ont?!

Hur ska man kunna jobba när man mår såhär?

Väntar samtal från kliniken men hoppas att nån av er vet om detta är normalt.. Att ha såhär ont. inte konstant, utan när jag rör mig mycket och står längre stunder. Då känna det som om äggledarna är extremt stora och ömma..

(Sorry för långt inlägg;)

Du fick ut väldigt många ägg så det finns en risk för överstimulering. Håll koll på vikten så du inte går upp mer än 2 kg. Då måste du ringa kliniken eller gynakuten.

Jag har oftast fått tillbaka toppembryo. De ser fina ut på utsidan. Men ingen kan säga hur de ser ut på insidan tyvärr. Men oftast fungerar det bättre med dessa fina.

Det onda har inget med embryot att göra. Inget farligt för det heller. Så var inte orolig för det.

Kanske du har vätska i buken. Drick mycket vatten och ät salt och protein. Tips som jag fått.

Krya på dig!!!
  • Hanna31
    Heystella skrev 2014-11-24 14:46:58 följande:
    Grattis vad kul! :) Hoppas att det blir något till frysen också! Jag har ÄP imorgon och är riktigt nervös nu, både för att det ska göra ont och att det inte ska gå bra...haha
    Tack! Lyckat till imorgon! Det är ju så väldigt individuellt med hur ont det gör, vissa känner det knappt alls.... jag tyckte det gjorde rätt ont första gången så jag bad om mycket smärtstillande andra gången, det var jätteskönt!!!
  • Ssa
    Hanna31 skrev 2014-11-24 14:42:52 följande:

Tjoho! Äntligen ruvare! Tyvärr högst ett embryo till frysen (får besked imorgon) men det känns lite magiskt att ruva! Jag VET att det inte kan ramla ut men det känns ändå som att jag knapp vågar röra mig....

Lycka till!! Alvedon o värmekudde hjälper bra.

Status :

Svullen, mensvärk :( och andfåddhet. Svårt att jobba. Alla blir nyfikna här. Hur har det gått för er andra att jobba ? Tror jag sjukskriver mig halvtid kanske. Jag kan knappt gå mer än 200m , blir trött av att prata ibland som är tuff med tänke på att jag själv jobbar inom vård och har mina egna patienter att prata med
  • Linda8110
    Blomman808 skrev 2014-11-24 12:33:05 följande:

Tjejer.. Jag är på mitt första ivf försök och vet inte alls hur detta ska kännas. Vet ni?

De plockade 23st ägg i fredags, varav 17st var mogna.

11st (icsi) och 6 ägg gjorde man vanlig ivf på. Alla 11 blev befruktande och delade sig fint. Och ett av de 6ägg med vanlig ivf delade sig.

Nu sattes ett ägg in igår, ivf ägget. Det var tydligen "topp kvalité" och den var symmetrisk och fin.

Alla mina övriga 11ägg frystes ner och de var tydligen lika fina.

Säger läkaren detta "toppkvalitet" och skulle detta göra att ägget får lättare att fästa? Eller brukar man höra detta och ändå få missfall?

Efter äp har jag haft fruktansvärd värk i magen, kan knappt böja med fram å vaknar på nätterna med väldig värk.

Å nu med detta lilla ägg inom mig blir jag sååå orolig. (Sattes in igår) Kan min kropp redan komma att försöka stöta ut ägget?!

Eller varför har jag såhär ont?!

Hur ska man kunna jobba när man mår såhär?

Väntar samtal från kliniken men hoppas att nån av er vet om detta är normalt.. Att ha såhär ont. inte konstant, utan när jag rör mig mycket och står längre stunder. Då känna det som om äggledarna är extremt stora och ömma..

(Sorry för långt inlägg;)

Du har garanterat blivit lätt överstimulerad. Jag fick ungefär samma mängd som du och mådde fruktansvärt dåligt. Var hemma i 2v och kunde knappt gå alls första veckan. Otroligt svullen och var inne på flera koller. Väg dig morgon och kväll, viktigt! Lycka till :)
  • Tgj

Hur länge ska ni andra som ruvar använda lutinus el liknande?

Hur går det för er? Nån som tänker börja testa snart? :)

• Bellisa

Grattis till ruvandet Hanna31! :)

Och lycka till för äp im Heystella! :) Själv har vi äp på onsdag så vi ligger nästan lika:) också nervös.. Har endast 4 äggblåsor och de ska göra 5 dagars "odling" för första gången så hoppas verkligen vi får guldägg tillbaka!

• samira84

Idag blev jag en ruvare!!! Kanske ett ägg till frysen med de skulle odla lite till och se om de klarar sig! da

• Pommac1
    Hanna31 skrev 2014-11-24 14:42:52 följande:

Tjoho! Äntligen ruvare! Tyvärr högst ett embryo till frysen (får besked imorgon) men det känns lite magiskt att ruva! Jag VET att det inte kan ramla ut men det känns ändå som att jag knapp vågar röra mig....

Härligt! Vad skönt att något klarade sig! Jag trodde också att det skulle ramla ut! Var väldigt jobbigt att gå den långa vägen till bilen. :)
  • Hanna31
    Pommac1 skrev 2014-11-24 20:36:54 följande:

Härligt! Vad skönt att något klarade sig! Jag trodde också att det skulle ramla ut! Var väldigt jobbigt att gå den långa vägen till bilen. :)

Ja men typ så!!! Usch, min mens kommer alltid en vecka efter ägglossning och nu är det en vecka efter ägglossningssprutan så jag tror hela tiden att jag ska börja blöda... Gaahhhh...! :-O
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa