• Libra1

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Hej!
    Jag undrar om någon som fortfarande är barnlös ska göra IVF i oktober eller november och vill följas åt?

Vi kommer antagligen att köra igång i vecka 44 med sprutorna. Det är planen i alla fall.

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan 2009. Vi har gjort 4 färskförsök och ett frys som inte gick vägen då embryot inte överlevde upptiningen. Nu ska vi alltså göra vårt 6:e försök. Jag har varit gravid 2 gånger så vi hoppas att detta nu ska bli 3:e gången gillt och där det kommer att gå hela vägen.

Ni kan läsa om vår resa här: www.minbebis.com/blogg/libra/

{#emotions_dlg.flower} Libra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-14 00:57
    Med på IVF-träffar? Kika här minbebis.com/blogg/libra/traffar/
  • Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa
  • Anermu

Hallo alla tjejer! Så himla kul att läsa era inlägg då det snart är dags för mig (nästa vecka ) att påbörja sprutorna! En fråga bara , ni skriver att man inte räknar från återföringens dag , vad menar ni ? :/

• Heystella
    Anermu skrev 2014-11-25 13:41:26 följande:

Hallo alla tjejer! Så himla kul att läsa era inlägg då det snart är dags för mig (nästa vecka ) att påbörja sprutorna! En fråga bara , ni skriver att man inte räknar från återföringens dag , vad menar ni ? :/

Hej! Att ruvardag 1 är dagen efter återföring och inte samma dag, är det det du menar? :)
  • Anermu
    Heystella skrev 2014-11-25 13:52:01 följande:

Hej! Att ruvardag 1 är dagen efter återföring och inte samma dag, är det det du menar? :)

Jaha okey :) då är jag med ! Efter hur många dagar har era läkare sagt att ni kan ta gravtest? Och om jag förstår rätt så fortsätter ni med en viss spruta efter återförandet tills ni visar plus/minus eller tills dosen tar slut ? Isf varför fortsätter man med sprutorna ? Många frågor , kanske dumma frågor , jag vet att jag får alla svar jag har bästa vecka , men väntan dit är ju så obeskrivligt lång som ni alla vet :)
  • 1983an
    Libra1 skrev 2014-11-25 13:25:50 följande:

Jag har fått det mot slutet någon gång. Vet inte riktigt vad det beror på. Säger de att det inte är någon fara så är det säkert inte det.

Man kan få mellanblödningar av hormoner ibland.

Tack, ja man blir ju orolig för det minsta. Vill bara att det ska bli fredag nu! :)
  • Hanna31
    Anermu skrev 2014-11-25 14:08:32 följande:
    Jaha okey :) då är jag med ! Efter hur många dagar har era läkare sagt att ni kan ta gravtest? Och om jag förstår rätt så fortsätter ni med en viss spruta efter återförandet tills ni visar plus/minus eller tills dosen tar slut ? Isf varför fortsätter man med sprutorna ? Många frågor , kanske dumma frågor , jag vet att jag får alla svar jag har bästa vecka , men väntan dit är ju så obeskrivligt lång som ni alla vet :)
    Vet inte vilket protokoll och vilka hormoner du kommer att få men i mitt fall så slutade jag med sprutor innan äggplock och har därefter bara tagit Lutinus (progesteron) 3 ggr(via vagitorier, dvs inga sprutor) dagligen och ska göra detta tills testdag. Lycka till med starten!
  • 1983an
    Anermu skrev 2014-11-25 14:08:32 följande:

Det kan skilja sig lite från klinik till klinik, men i regel går det till så att:

1. Vid mensstart börjar du med tex Menopur för att stimulera äggen. Samtidigt tar du en medicin som hämmar att du får ägglossning spontant.

2. Du får komma på VUL och ta blodprov. Antalet gånger skiljer sig beroende på hur du svarar på hormonerna eller om du har ev.pcos.

3. Vanligtvis sprutar man i 10-14 dagar.

4. När Äggblåsorna är tillräckligt stora, slutar du med stimuleringen (ex Menopur) och tar ägglossningssprutan. Du får en exakt tid då du tar den då dom planerar utplocket efter det.

5. Ca 36 timmar (har jag för mig) åker du till kliniken för utplock.

6. Vid utplocket får du veta hur många.ägg de får ut

7. Du får tid för återförande, om det är första gången brukar de göra återföring på dag 2-3.

8. Du åker till kliniken för återförande, väldigt kissnödig, det får du instruktioner om sen.

9. Sedan.får du samtal eller brev hem.om det blev nåt till frysen.

10. I samband med återförandet får du info om testdag, vanligtvis på dag 21, dvs om du fått ett 3 dagars så får du en testdag 18 dagar framåt i tiden.

Hoppas det gav svar på några.frågor:) och som sagt det skiljer sig lite från klinik till klinik och även beroende på vad man själva lider av ex pcos osv.
  • 1983an

Och ett tillägg, du börjar med progesteron i samband med återförandet för att stödja en ev graviditet för att kroppen har inte hunnit producera tillräckligt under stimuleringen. Brukar tas som vagitorier 2-3 ggr per dag.

• Anermu
    1983an skrev 2014-11-25 15:08:14 följande:

Och ett tillägg, du börjar med progesteron i samband med återförandet för att stödja en ev graviditet för att kroppen har inte hunnit producera tillräckligt under stimuleringen. Brukar tas som vagitorier 2-3 ggr per dag.

Tack så jätte mycket :) härligt det var att läsa punktvis :)) jätte uppskattat och nu tog nästan mina frågor slut haha ! Det kommer nog upp flera tankar senare ! Kul att följa er , och tack igen ????
  • 1983an
    Anermu skrev 2014-11-25 15:21:02 följande:

??= smileys men det verkar inte funka med smileys gubbar här :/

Nej de kraschar av någon anledning. Ingen fara, det är bara fråga på:)
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa