Anermu skrev 2014-11-25 14:08:32 följande:
Jaha okey :) då är jag med ! Efter hur många dagar har era läkare sagt att ni kan ta gravtest? Och om jag förstår rätt så fortsätter ni med en viss spruta efter återförandet tills ni visar plus/minus eller tills dosen tar slut ? Isf varför fortsätter man med sprutorna ? Många frågor , kanske dumma frågor , jag vet att jag får alla svar jag har bästa vecka , men väntan dit är ju så obeskrivligt lång som ni alla vet :)
Det kan skilja sig lite från klinik till klinik, men i regel går det till så att:
1. Vid mensstart börjar du med tex Menopur för att stimulera äggen. Samtidigt tar du en medicin som hämmar att du får ägglossning spontant.
2. Du får komma på VUL och ta blodprov. Antalet gånger skiljer sig beroende på hur du svarar på hormonerna eller om du har ev.pcos.
3. Vanligtvis sprutar man i 10-14 dagar.
4. När Äggblåsorna är tillräckligt stora, slutar du med stimuleringen (ex Menopur) och tar ägglossningssprutan. Du får en exakt tid då du tar den då dom planerar utplocket efter det.
5. Ca 36 timmar (har jag för mig) åker du till kliniken för utplock.
6. Vid utplocket får du veta hur många.ägg de får ut
7. Du får tid för återförande, om det är första gången brukar de göra återföring på dag 2-3.
8. Du åker till kliniken för återförande, väldigt kissnödig, det får du instruktioner om sen.
9. Sedan.får du samtal eller brev
hem.om det blev nåt till frysen.
10. I samband med återförandet får du info om testdag, vanligtvis på dag 21, dvs om du fått ett 3 dagars så får du en testdag 18 dagar framåt i tiden.
Hoppas det gav svar på nå
gra.frågor:) och som sagt det skiljer sig lite från klinik till klinik och även beroende på vad man själva lider av ex pcos osv.