• Libra1

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Hej!
    Jag undrar om någon som fortfarande är barnlös ska göra IVF i oktober eller november och vill följas åt?

Vi kommer antagligen att köra igång i vecka 44 med sprutorna. Det är planen i alla fall.

Jag och min man har försökt skaffa barn sedan 2009. Vi har gjort 4 färskförsök och ett frys som inte gick vägen då embryot inte överlevde upptiningen. Nu ska vi alltså göra vårt 6:e försök. Jag har varit gravid 2 gånger så vi hoppas att detta nu ska bli 3:e gången gillt och där det kommer att gå hela vägen.

Ni kan läsa om vår resa här: www.minbebis.com/blogg/libra/

{#emotions_dlg.flower} Libra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-14 00:57
    Med på IVF-träffar? Kika här minbebis.com/blogg/libra/traffar/
  • Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa
  • Libra1
    Pommac1 skrev 2014-11-25 19:00:20 följande:
    Ja det är väl så. Det sägs ju att det kan ta ett år att bli gravid. Så 10 ägg och ett gick vidare till insättning kanske är rätt normalt om vi skulle bli gravida.

Jag känner på kvällen både idag och igår hur det hugger till nere i magen ibland. Inte många gånger men några. Är det för att man slappnar av? Läker kroppen än? Har mensvärk i benen fortfarande (tre dagar). Är på dag 4 idag.
    Jag var väldigt öm flera dagar efter ÄP denna gången. Det hugger fortfarande till i äggstockarna om jag sträcker på mig eller gör någon konstig rörelse. De kanske är lite förstorade.

Annars kanske det är en liten som sticker dig i livmodern. :)
  • Pommac1
    Tgj skrev 2014-11-25 19:30:02 följande:

Det vart lika för oss, så jag förstår va du menar :/

Ja riktigt trist. Känner mig helt nedstämd. Fast egentligen visste jag det redan då han sa att de här äggen inte såg så bra ut som det vi fick tillbaka som såg jättefint ut. Men man går ju ändå runt å undrar om det ägget hade klarat sig till dag 5 i labbet. Alltså det ägget som jag har fått tillbaka. Fast det sägs ju att de trivs bäst i livmodern. Men man undrar ju om det fortfarande lever.
  • Cegesi
    dumdummast skrev 2014-11-25 00:33:40 följande:
    Mitt avbröts för två veckor sen kanske. För hade bara en blåsa som växt. Jag var helt inställd på att vi skulle få köra på januari först, för trodde det skulle gå en mens I mellan. Men nu är jag på andra sprutdagen. Du hade också start i söndags va?
    Började i fredags. Inne på dag 5 nu. Men min PCO gör väl att det kan ta sin tid. :)
  • 1983an
    Pommac1 skrev 2014-11-25 19:00:20 följande:

Ja det är väl så. Det sägs ju att det kan ta ett år att bli gravid. Så 10 ägg och ett gick vidare till insättning kanske är rätt normalt om vi skulle bli gravida.

Jag känner på kvällen både idag och igår hur det hugger till nere i magen ibland. Inte många gånger men några. Är det för att man slappnar av? Läker kroppen än? Har mensvärk i benen fortfarande (tre dagar). Är på dag 4 idag.

I.genomsnitt tar det 1 år för par att bli gravida, så funkar det inte då ska man söka hjälp. Så räkna med mer än ett år. Första gången man gör ivf är det alltid en provomgång, så dom ser hur man reagerar på hormonerna osv. Ni fick ut 10, vissa får ut några få och inga tillbaka. Vet att det känns tungt men det räcker med ett guldägg :) det kan lika gärna fungera den här gången.
  • Pommac1
    1983an skrev 2014-11-25 20:47:02 följande:

I.genomsnitt tar det 1 år för par att bli gravida, så funkar det inte då ska man söka hjälp. Så räkna med mer än ett år. Första gången man gör ivf är det alltid en provomgång, så dom ser hur man reagerar på hormonerna osv. Ni fick ut 10, vissa får ut några få och inga tillbaka. Vet att det känns tungt men det räcker med ett guldägg :) det kan lika gärna fungera den här gången.

Kom på att vi bara fick 8 ägg. Vad fick jag 10 från? Önsketänkande? Jag hade 12 på VUL. Men alla var ju inte mogna. Tror jag hade 5 som var mogna och alla blev befruktade. Synd bara att man bara får ett försök gratis i mitt landsting. Blir ledsen när man ska måsta låna pengar för detta. Vi försöker ju även hitta ett hus men allt känns så långt borta.
  • GrukanGrace

Hej hittade äntligen ditt meddelande, det låg långt bak

Tack för att du frågar. Tidigare (3gånger) har vi kört menopur med bra resultat förutom att vi inte blivit gravida.

Nu bytte vi till en annan medicin. Elonva det är en spruta som man tar på andra blödningsfagen som varat i 7 dagar. Elonva ska ge många ägg snabbt jmf med menopur som ger en mer långsam tillväxt. Sen efter dag 7 kan man komplettera med lite Gonal-F eller Menopur.

Vi valde då menopur eftersom det funkar bra tidigare och eftersom det i nya studier verkar vara en bra kombo.

Men jag svarade i te på Elonva så i morgon kl 9 vet vi om menopuren lyckats spurta eller om det är kört.

Håller tummarna för dig Menopur är bra tycker jag

Kram!

Nu

Sthlmsthlm skrev 2014-11-24 14:02:59 följande:

Hur har det gått Grukan? Är det nu på onsdag det är nästa VUL? Håller tummarna.

Bytte du från Gonal-F till menopur? Jag har fått nytt behandlingsplan och ska byta från kort Gonal-f 150 IE till kort menopur 150IE, 

Kram

• dumdummast
    Cegesi skrev 2014-11-25 20:41:16 följande:

Började i fredags. Inne på dag 5 nu. Men min PCO gör väl att det kan ta sin tid. :)

Jag har också PCO vilket gör att min läkare är rädd att jag blir överstimulerad. Men förra gången växt bara ett ägg så nu har jag fått dubbel start dos.

Har du ändrat din dos?
  • Cegesi

Ni som använt Gonal-f. Jag avslutade en spruta som skulle ha kvar 100 IE enligt mina summeringar. Jag vred upp den till 175 och förväntade mig att det skulle stå 75 kvar men istället stod det 12,5. Jag tog det säkra före det osäkra (eller?!) och tog 75 från den nya. Har ni råkat ut för liknande?

• Cegesi
    dumdummast skrev 2014-11-25 23:10:40 följande:
    Jag har också PCO vilket gör att min läkare är rädd att jag blir överstimulerad. Men förra gången växt bara ett ägg så nu har jag fått dubbel start dos.

Har du ändrat din dos?
    Ja de höjde den här gången. Förra gången började jag med 150 i två dagar och gick sedan ner till 125. Efter två VUL och det fortfarande inte hänt något gick vi upp till 150 igen men på tredje VULet och ingen förändring så avbröt vi. Den här gången började jag med 175 och fick ta blodprov på dag 4. Fick fortsätta på 175 efter det. Får se hur det ser ut i morgon! Dubbel dos låter drastiskt men om bara 1 ägg växte så. Jag hade ju några stycken, ingen aning om hur många. Har ju hört att PCO funkar ganska bra med IVF. Trodde ju det här skulle vara superlätt. :)
  • EmyJ

Sova? Glömt det... Klockan ringer om tre timmar och jag har inte sovit en blund.. Är nervös inför äggplocket och det spänner rejält i magen. Om det känns så här innan äggplock är jag glad över att dom har beslutat om totalfrys..detta måste ju fortfarande klassas som mild överstimulering, vill inte veta hur det känns när man måste in på sjukhus :/ Fy..

Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa