• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (-_-)
    Ellie skrev 2014-11-26 23:10:40 följande:

TS, i de flesta av dina inlägg där du talar om utredningar nämner du bara allergier. Har man tittat på andra sjukdomar/orsaker till besvären? Har man (som många föreslagit i tråden) tex testat för cystisk fibros? Provat behandling för reflux? Gjort någon passageröntgen för att tex leta efter malrotation (som kan ge kräkningar och skrikighet mm)?
    Ditt barn verkar behöva en mer grundlig utredning (såvida man inte gjort detta och jag missat det i dina inlägg).

Nej. Vi är precis i uppstarten på utredning. Först vid 7 veckors ålder hette det kolik, uteslut mjölkprotein.. Sen har det spunnits vidare på det. Allergidelen just på grund av att han bara reagerar ibland. Vore det någonting annat så skulle väl reaktionerna vara konstanta? Vid varje måltid? Nu har jag lyckats få ner det till 2 ggr/vecka ca med reaktioner pga min strikta diet.

• Anonym (åäö)
    Anonym (-_-) skrev 2014-11-27 10:46:30 följande:

Nej. Vi är precis i uppstarten på utredning. Först vid 7 veckors ålder hette det kolik, uteslut mjölkprotein.. Sen har det spunnits vidare på det. Allergidelen just på grund av att han bara reagerar ibland. Vore det någonting annat så skulle väl reaktionerna vara konstanta? Vid varje måltid? Nu har jag lyckats få ner det till 2 ggr/vecka ca med reaktioner pga min strikta diet.

Hoppas ändå att de gör en grundlig utredning. Kan ju vara allergi + någon annan sjukdom. Kan pappan vara hos er i helgen så att du kan få några timmar för dig själv?
  • Anonym (-_-)

Ja han kommer idag och är kvar till måndag...

• Ellie
    Anonym (-_-) skrev 2014-11-27 10:46:30 följande:

Nej, det behöver inte alls vara vid varje måltid om det tex är reflux han besväras av. Inte heller malrotation ger besvär jämt, och cystisk fibros har jag inte så stor erfarenhet av, men som med de flesta sjukdomar fluktuerar de i symptom. Att han får färre symptom nu behöver inte bero på din diet (även om den självklart kan spela roll), utan kan helt enkelt bero på att han växer, och tex reflux-besvär minskar med åldern. Låt dem inte avfärda er med "basic" som att "det är nog allergi" eller "prova laktulos mot förstoppning".
  • Anonym (-_-)
    Flygfotogen skrev 2014-11-28 17:43:26 följande:

OT men hur kan du vara sjukskriven till juli 2016?

Snarare blir beviljad ersättning från FK årsvis. Finns antingen 1-2 eller 3 år... Står rekommenderad tid på läkarutlåtandena och denna gång skrev dem 2 år....

• Anonym (-_-)

Lillen har gått ner i vikt.. 9 månader gammal, väger nu 7 kg.. Kommer färskt blod i bajset, men han verkar inte förstoppad. Kanske är reflux trots att vården avfärdar det. Har fört dagbok över sömnen. Mellan 4 - 9 timmar per dygn, alltså inte nätterna, utan även inkluderat vilorna på dagen i den räkningen... Jag gråter för att jag är så trött men lilleman är vaken och gnällig. Ja... Undrar om det blir någon jul här.......

• The TARDIS
    Anonym (-_-) skrev 2014-12-11 23:14:09 följande:

Lillen har gått ner i vikt.. 9 månader gammal, väger nu 7 kg.. Kommer färskt blod i bajset, men han verkar inte förstoppad. Kanske är reflux trots att vården avfärdar det. Har fört dagbok över sömnen. Mellan 4 - 9 timmar per dygn, alltså inte nätterna, utan även inkluderat vilorna på dagen i den räkningen... Jag gråter för att jag är så trött men lilleman är vaken och gnällig. Ja... Undrar om det blir någon jul här.......

Herregud..har de inte undersökt hans tarmar alls? Låter ju som om han kan ha någon form av tarmsjukdom som ställer till det för honom. Färskt blod i avföringen är INTE att nonchalera.
  • Anonym (Lilly)

Är han hård i magen? Annars åk in. Blod i tarmen kan tyda på mycket och bör kollas upp!
  • Anonym (Karin)

Säger som ovanstående, nu måste han utredas ordentligt! Blod i avföringen ska absolut inte nonchaleras och nämner du det för sjukvården bör det ta skruv. Håller tummarna att de äntligen ska ta er på allvar så att han kan få behandling och så att både lillen och du får må bättre!
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.