• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (-_-)
    Anonym (hummus) skrev 2014-10-06 15:09:19 följande:

Men om nu inte den s.k. "pappan" gör sitt så be soc om avlastning, det fick en bekant till vår familj.

Det kommer att gå bra och du behöver det, dina barn också.

Jag hade helt klart satt mig på akuten/bvc och KRÄVT hjälp oavsett vad dom tycker om mig.

Styrka till dig. Tyvärr kan ingen på familjeliv hjälpa dig på riktigt.

Har pratat med soc, 4 månaders väntetid på utredning och sen ca 3-4 månader innan man eventuellt hittar en kontaktfamilj då det råder brist på sådana och det finns familjer som behöer det bättre än mig säger dem.

Vet att ingen på FL kan hjälpa, mer än att peppa. Men det är bra att få peppning, bra att få tips, och framförallt så är det min ventil för att orka lite till....

Anonym (allergi) skrev 2014-10-06 15:24:31 följande:

Ja snart återstår det att lämna barnet på vårdcentralen och be de panikringa soc för att du skall kunna sova några timmar. Du verkligen måste få hjälp.

Hur mycket hjälp, i timmar per vecka kommer barnens pappa förbi och avlastar? Som sagt hade en i min bekanskapskrets svikit sina barn och sin fru på det viset hade han fått veta vad jag tyckte och jag hade inte umgåtts mer med honom.

Mm nu kommer han över 1 dag i veckan. Jobbar långt bort och har lägenhet där som han bor i numer.

Anonym (hummus) skrev 2014-10-06 15:34:09 följande:

Sen tycker jag att du ska kräva underhåll från den frånvarande pappan, då kanske du kan hyra in en barnvakt.

Eller helt enkelt använda pengarna till färdigmat då du inte orkar fixa middag 7 dgr/veckan eftersom du tar allting med barnen.

Önskar dig lycka till.

Får redan underhåll genom FK. Men att hyra in barnvaktt är inte ett alternativ på ca 6000:- kvar efter räkningar som det är just nu. Tack ändå.
  • Anonym (-_-)
    Wilowa skrev 2014-10-06 21:01:28 följande:
    Åk till akuten och vägra lämna innan du fått hjälp. Detta stackars lilla barn ska utredas mot allergi, astma och gud vet vad! Att du måste vände upp och ner på barnet för att det ska få luft är allt anant än bra!

Har astma överhuvudtaget diskuterats?

Kom ihåg att du är en utmärkt förälder till detta barn, du har orkat otroligt mycket och det är din kärlek till barnet som får dig att stå ut. Barnet kan skratta sig lycklig över att ha dig som mamma! ...i alla fall när detta är över så han kan skratta...stackars lilla krake! Hjärta
     Tack {#emotions_dlg.flower} nej astma har inte diskuterats men tror detta med slemmet också delvis beror på att det går förkylning i huset. Ska till läkare imorgon och kräva tester.
  • Anonym (Karin)

Volontärorgansationer, kyrkan, Röda Korset etc brukar ju ha volontärer. Tänk om du fick förtroende för nån tant som kunde komma några timmar i veckan och gå ut med pojken i vagn, eller gå omkring och bära? Tills ni får adekvat hjälp av vården. Orkar du inte ringa runt själv, kanske du kan be din syster tex? Önskar dig allt gott och att du snart får hjälp, det är ju uppenbart att något felas gossen. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (-_-) skrev 2014-10-06 22:02:33 följande:
     Tack {#emotions_dlg.flower} nej astma har inte diskuterats men tror detta med slemmet också delvis beror på att det går förkylning i huset. Ska till läkare imorgon och kräva tester.
    Är avföringen också slemmig? Har man gjort andra tester än för allergi, tex svettest? 
  • Anonym (hummus)
    Anonym (-_-) skrev 2014-10-06 22:00:49 följande:

Har pratat med soc, 4 månaders väntetid på utredning och sen ca 3-4 månader innan man eventuellt hittar en kontaktfamilj då det råder brist på sådana och det finns familjer som behöer det bättre än mig säger dem.

Vet att ingen på FL kan hjälpa, mer än att peppa. Men det är bra att få peppning, bra att få tips, och framförallt så är det min ventil för att orka lite till....

Anonym (allergi) skrev 2014-10-06 15:24:31 följande:

Ja snart återstår det att lämna barnet på vårdcentralen och be de panikringa soc för att du skall kunna sova några timmar. Du verkligen måste få hjälp.

Hur mycket hjälp, i timmar per vecka kommer barnens pappa förbi och avlastar? Som sagt hade en i min bekanskapskrets svikit sina barn och sin fru på det viset hade han fått veta vad jag tyckte och jag hade inte umgåtts mer med honom.

Mm nu kommer han över 1 dag i veckan. Jobbar långt bort och har lägenhet där som han bor i numer.

Får redan underhåll genom FK. Men att hyra in barnvaktt är inte ett alternativ på ca 6000:- kvar efter räkningar som det är just nu. Tack ändå.

Ok, tänkte att du bör få dryga 7000 kr för dina tre barn varje månad plus din föräldrapenning. Söka bostadsbidrag kan du också göra då du ensam bor där med dina 3 barn.
    Det var mest en tanke.

Jag hoppas att du får hjälpen du behöver!

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2014-10-06 22:02:33 följande:
    Fast astma är ofta infektionsutlöst och ett vanligt symtom är just slemmiga spyor.

Jag vet av egenerfarenhet hur liten erfarenhet läkare många gånger har av barnastma, många är vi astmaföräldrar som fått kämpa oss blåa för att få rätt hjälp. för min pojk tog det två år innan vi fick en läkare som lyssnade på oss och inte bara på vad de kunde höra på hans lungor. Då var han tre år och hade aldrig sovit en hel natt i hela sitt liv. Han vaknade alltid 2-5 gånger med panik varje natt och vi trodde det var mardrömmar. Från det att han var ett år hade han månadslånga perioder med mycket hosta och kräkningar, men även när han inte hade denna hosta så vaknade han på nätterna. När han var tre år så fick han som sagt var äntligen hjälp och tre nätter efter att han fick medicin så sov han sin första hela natt i hela sitt liv. Sedan dess har han sovit som barn gör mest och idag är han en 13-årig vältränad hockeyspelare som inte behöver sin astmamedicn längre. Hjärta

Är det en barnläkare ni ska till imorgon? Diskutera astma med denne läkare och be att få typ pulmicort (långtidsverkande) och Bricanyl (akut luftrörsvidgande). Hjälper inte dessa mediciner så kan ni utesluta astma. {#emotions_dlg.flower}
  • Linastrumpan

Mitt första barn var otroligt missnöjd och skrek jämt. Hon hade en sömncykel på 37min, längre sov hon aldrig. Dag eller natt spelade ingen roll. Hon kunde skrika upp till 3h innan hon somnade igen, i 37min!!!! Jag hann inte mer än somna innan hon vaknade. Att amma henne lindrade skriket så tillslut låg hon och ammade medan jag sov. Vagnen använde jag aldrig annat än lägga saker i. Ungen bar jag i sele och sjal. Hon var också som din väldigt liten som nyfödd, mindre än nedersta kurvan.

När hon var 8mån var jag så slut att jag inte orkade mer. Jag åkte till akuten och sa att något måste vara fel på mitt barn. Hon skriker jämt. Sa också att jag var totalt slut och antingen skulle jag kasta ungen från balkongen eller hoppa själv. Det tog 30min så hade de fixat en plats åt oss på en avdelning. Jag fick träffa psykologer och min dotter blev undersökt. Man fann ingen förklaring. De ville ge henne sömnmedicin men jag sa nej. Vi stannade tre nätter och på natten tog personalen hand om henne.

Efter det så vände det lite och hon sov lite bättre. Men bäst var ändå att jag hade fått sova tre hela nätter och laddat batterierna.

Idag är hon en pigg och frisk 8åring men fortfarande väldigt krävande och har ett litet sömnbehov. Hon känner sig aldrig trött. Antar att det bara är hennes personlighet.

Oavsett om din pojke är sjuk eller ej så hoppas jag att du får hjälp så du orkar!

• Anonym (-_-)

Vi har fortfarande inte fått komma till barnmottagningen trots tjat.

Lillkillen är iaf så stor nu att han fattar att famnen är bra. Han är något lugnare av bärande, även om han gnyr. Att sätta sig ner med honom i famnen, eller lägga ner honom går fortfarande inte. Det är inte riktigt lika mycket kräkningar längre, och inte heller 20 blöjor per dag som tidigare.... Däremot konstant rosslande, snorande och skrikande...Ibland har han 5-10 minuter av glad-tid då han glömmer bort allt jobbiga och mest skrattar åt storasysters upptåg.

Sömnen är ca 4 timmar per natt. Det är först vid 4-tiden som han kommer till ro ordentligt. Innan det så vaknar han ca var tjugonde minut...

• Tangent

Tycker det är mycket dåligt att du fortfarande inte fått komma till barnmot. Du har inte funderat på att sätta dig på barnakuten och vägra gå därifrån förrän du får hjälp?

• Anonym (Karin)
    Anonym (-_-) skrev 2014-10-21 14:06:55 följande:

Vi har fortfarande inte fått komma till barnmottagningen trots tjat.

Lillkillen är iaf så stor nu att han fattar att famnen är bra. Han är något lugnare av bärande, även om han gnyr. Att sätta sig ner med honom i famnen, eller lägga ner honom går fortfarande inte. Det är inte riktigt lika mycket kräkningar längre, och inte heller 20 blöjor per dag som tidigare.... Däremot konstant rosslande, snorande och skrikande...Ibland har han 5-10 minuter av glad-tid då han glömmer bort allt jobbiga och mest skrattar åt storasysters upptåg.

Sömnen är ca 4 timmar per natt. Det är först vid 4-tiden som han kommer till ro ordentligt. Innan det så vaknar han ca var tjugonde minut...

Säger som ovanstående, om du alls orkar med tanken: sätt dig på barnakuten och gå inte därifrån förrän ni fått hjälp....man blir ju mörkrädd över hur det kan få gå till. Fattar de inte vad du beskriver??

Hoppas så innerligt att ni får hjälp snart!
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.