septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Vår son är 5 månader och äter två potioner semper havregröt varje dag. Vi har lite allt möjligt till. Banan, äpple, päron, ananas, hallon, blåbär, ärtor, broccoli, morötter, palsternacka. Det mesta funkar :) Har börjat ha i nötter nu också. Han kräks mindre sen vi började med gröt så vi kör rätt hårt på de!
Min dotter gillade Sempers havregröt från 4 månader. Dock har vi ett litet grötuppehåll just nu.
Ni som ger era barn mat och/eller gröt, "hinner" ni få i dem alla måltider? Min dotter sover oftast sin sista lur fram till 17 och om hon får middag, alltså riktig mat, efter det så vill hon inte ha gröt innan läggdags (vid 19:30). Tror inte att hon orkar helt enkelt för om jag hoppar över middagen och bara ammar vid 17 så äter hon gröt. Hon är sällan vaken längre än två timmar i sträck så det känns liksom inte som att hon hinner äta alla måltid. Oftast äter hon banan + amning som mellanmål på förmiddagen och sedan bara amning resten av dagen. Så ger jag riktig mat (ca 1 dl mosad potatis, morot, jordärtskocka, broccoli) vid 18:45 och ammar vid 19:30. Sedan somnar hon.
Min dotter gillade Sempers havregröt från 4 månader. Dock har vi ett litet grötuppehåll just nu.
Ni som ger era barn mat och/eller gröt, "hinner" ni få i dem alla måltider? Min dotter sover oftast sin sista lur fram till 17 och om hon får middag, alltså riktig mat, efter det så vill hon inte ha gröt innan läggdags (vid 19:30). Tror inte att hon orkar helt enkelt för om jag hoppar över middagen och bara ammar vid 17 så äter hon gröt. Hon är sällan vaken längre än två timmar i sträck så det känns liksom inte som att hon hinner äta alla måltid. Oftast äter hon banan + amning som mellanmål på förmiddagen och sedan bara amning resten av dagen. Så ger jag riktig mat (ca 1 dl mosad potatis, morot, jordärtskocka, broccoli) vid 18:45 och ammar vid 19:30. Sedan somnar hon.
Nu har jag köpt både sempers och nedtle havregröt med smak så får se vad han tycker om det????
Jag brukar ge han gröt på förmiddagen och ibland får han smaka banan eller smörgåsrån på eftermiddagen sen vid ca 18 när vi äter här hemma så får han mat. Sen vid 20-21 så ammas han till sömn och då vaknar han inte förrän 1-2 för ett mål och sedan vid 5 och 7 sen brukar vi gå upp. Har dock funderat på om man kanske ska ge han gröt på kvällen men jag tycker han sover bra ändå.
Vi ammar på morgonen vid typ 5-6 nån gång sen äter hon gröt, 3/4 dl är vi uppe i nu, + lite frukt vid typ 8 tiden och sen ammar hon lite på de inga hon somnar för att sova 2-3,5 timme. När hon vaknar brukar vi försöka med lite mat men det gillas inte så det blir amning fram till ca 17 då vi försöker med mat igen som oftast inte gillas så vi forsätter att amma :)
Börjar dock bli galet stressat över att ungen inte vill äta mat. Hon gapar men spottar ut och får kväljningar. Jag börjar jobba snart och hon ammas ju mestadels. Hur ska detta gå?
Vi ammar på morgonen vid typ 5-6 nån gång sen äter hon gröt, 3/4 dl är vi uppe i nu, + lite frukt vid typ 8 tiden och sen ammar hon lite på de inga hon somnar för att sova 2-3,5 timme. När hon vaknar brukar vi försöka med lite mat men det gillas inte så det blir amning fram till ca 17 då vi försöker med mat igen som oftast inte gillas så vi forsätter att amma :)
Börjar dock bli galet stressat över att ungen inte vill äta mat. Hon gapar men spottar ut och får kväljningar. Jag börjar jobba snart och hon ammas ju mestadels. Hur ska detta gå?
har varit på bvc idag.
vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.
han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.
Vad säger bm?
Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch. Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.
jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?
hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.
jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!
hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.
jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.
hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.
jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!
vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????
Hon äter alltså frukt och gröt men inte riktig mat? Jag vet inte om det är rätt väg att gå men när jag var liten så lurades mina föräldrar lite då jag helst bara ville ha efterrätterna och inte maten. De gav en tugga efterrätt och sedan mat några tuggor och när jag märkte att det inte var efterrätt så gav de efterrätt igen en eller ett par tuggor.
Annars kanske ni kan testa att blanda lite morotspuré i gröten så kanske hon vänjer sig vid smaken, om hon nu gillar gröt. Eller blanda broccoli i fruktpurén. Ungarna fattar ju liksom inte vad som är konstiga kombinationer. Bröstmjölk med lite morot i kanske fungerar också. I början blandade jag bröstmjölk i allt, men det behövs inte längre.
Vår plutt har legat på -2 hela tiden och även gjort läkarundersökning pga detta. Men bm säger attsålänge han är pigg och glad är det ingen fara fören de går ner på -3. Här säger dom att enbart bröstmjölk inte räcker efter 6 månader.
har varit på bvc idag.
vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.
han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.
Vad säger bm?
Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch. Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.
jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?
hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.
jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!
hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.
jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.
hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.
jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!
vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????