septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Dasha, märkligt BVC! 7300kg är väl en helt ok vikt?
Kör på din instinkt!
Kör på din instinkt!
Kör på din instinkt!
Dasha
Konstigt att hon påpekade det där med amningen?! Är det inte först efter 6 mån bebisen behöver mer än bara bröstmjölk? Dumt av BVC att stressa dig så! :(
Det där med oljan tror jag dock mest är för att bebben inte ska bli hård i magen av maten, man ska ju tydligen ha i lite olja någon gång/dag om bebben äter ersättning också :) men det kunde hon ju faktiskt sagt rätt ut om det var så hon menade :)
Våran dotter väger inte mer än så heller och till oss har dom inte sagt något så lita på sig själv tror jag!!
Är det någon som har några tips på roliga lekar man kan göra med dom nu? Hon kryper inte men sitter rätt så bra. Det känns som att hon tycker allt är roligt ett kort tag men hon tröttnar väldigt fort
I fyra veckor har vi nu haft en bebis som vaknar varannan timme nätterna igenom. Någon natt har det varit varje timme och några enstaka gånger har hon sovit 4-5 timmar innan hon vaknat. Men jag känner mig helt slut! Är så himla trött! Tänkte ge henne gröt på kvällen för att se om det blir bättre, men hon får kväljningar och kniper ihop munnen allt vad hon kan. Samma med vanlig mat, går några skedar sen kniper hon igen. Välling verkar hon gilla men hon får kväljningar av flaskan så det blir på sked och då tröttnar hon efter ett tag. Hon hinner aldrig få i sig några större mängder så att det ev. gör skillnad på sömnen. Nu vaknar hon väldigt ofta av drömmar så det är ju inte ens säkert att mat, gröt eller välling gör nån skillnad. Blir säkert bättre om några veckor när utvecklingsfasen är över.
har varit på bvc idag.
vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.
han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.
Vad säger bm?
Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch. Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.
jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?
hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.
jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!
hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.
jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.
hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.
jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!
vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????
Dasha
Konstigt att hon påpekade det där med amningen?! Är det inte först efter 6 mån bebisen behöver mer än bara bröstmjölk?
Våran dotter väger inte mer än så heller och till oss har dom inte sagt något så lita på sig själv tror jag!!
Är det någon som har några tips på roliga lekar man kan göra med dom nu? Hon kryper inte men sitter rätt så bra. Det känns som att hon tycker allt är roligt ett kort tag men hon tröttnar väldigt fort
Läste på en sida om barn (översätter):
- Man kan lägga bebisen på ett täcke, hålla täcket i båda änder, lyfta upp och gunga försiktigt från sida till sida. Om bebisen gillade det ? då kan man gunga täcket upp och ner och från sida till sida. Prata under tiden och berätta för bebisen vad han känner.
- Låt bebisen känna på en massa olika saker: kalla och varma, mjuka och hårda, släta och skrynkliga. Det får gärna vara inte leksaker, utan riktiga saker: skedar, muggar, badlakan i frotté, nattlinne i siden osv. Berätta för bebisen vad han känner.
- Leka ?ett samtal? med bebisen tills han själv tröttnar. Gör pauser när du pratar så att han får chansen att säga nåt. Repetera ljud och stavelser efter honom. titta i hans ögon när du gör det. Sjung enkla stavelser (t.ex.ua-ma-ma, ba-ba-ba, ke-ke-ke).
- Om bebisen sitter själv ? sätt honom i badkaret med varmt vatten och sprid badleksaker runt. Lek med bebisen i badkaret!
- Lägg en låda och t.ex. en korg med leksaker bredvid bebisen. Det blir roligt för honom att ta ut leksaker och slänga dem på golvet.
Av det som vi gör hemma:
Vi har en massa skräp och bråte fina lådor med och utan lock. Det bästa sonen vet är att flytta på stora plast- och kartonglådor, välta dem, snurra, putta framför sig, slänga ut leksaker ur lådor.
Leker länge med 3 blöjpaket som är staplade på varandra: klättrar, kryper över, snurrar, välter. Det som är bra är att han inte kan skada sig på blöjpaker (ingen fara för blöjorna heller). det negativa är att han kan börja äta på dem, inte bra!
Rasa torn (av mjuka klossar och av plastlock från ikea).
visa hur man spelar trumma på en låda, det gillar sonen.
min mans "uppfinningar": ställa en badkar i rummet och sätta bebisen i den. jätteroligt! han klättrar, vänder, lägger sig osv: smidigt att hålla sig i kanterna.
bär runt i köket, öppnar alla skåp och lådor, berättar vad som ligger där och tar ut nåt från varje låda (en plastskål, en träslev osv) som han leker med sen.
fortfarande favoriterna: tittut från andra rummet; släppa en ballong över honom när han ligger på rygg, så han kan sparka upp den.
han älskar även stora badbollar, om man lägger en bredvid - då leker han länge med den.
En höjdare är när systern bygger kojor och han får vara inne. Man kan göra en koja själv (en filt över tv bordet t.ex), lägga bebisen vid ingången, sedan lägga honom inne i kojan.
från 1177: