septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Idag blir min lilla tjej 6 månader Galet vad fort tiden gått! Dagen till ära var vi iväg på 6-månaderskoll imorse, inkl. sprutorna som hon inte fick vid 5 månader. Allt var bara bra och vikten nu är 8400 gram och längden är 67 cm. Vi pratade lite om maten också då min tjej inte tycker mat är nåt kul direkt. Men som jag redan vet så sa läkaren att det kommer när det kommer
Vatten i pipmugg/flaska har vi börjat ge lite också. Mest för att jag vill att hon ska vara van vid det i sommar när det är varmt och mycket vätska behövs.
vår bm vill alltid veta om bebisen äter en portion, eller halvportion osv.
i den här ålder är en portion =
=t.ex. 1dl rotfrukter med 1tsk olja + 0,5dl frukt
eller om det är industrigröt: 1dl vatten + 3/4dl pulver
Min son äter oftast såna portioner 2 ggr om dagen, men har bara smakat vatten nån gång. Han dricker brötmjölk efter maten. Hade det varit sommar, skulle jag börjat med vatten för länge sedan. Nu är jag osäker...
en matportion betyder att man byter ut amning mot en måltid + amning som dryck.
en smakportion betyder att man helammar och ger liite mat för att vänja lite till konsistensen och smaken, inte för att få i sig näring.