septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Välling verkar en del vara tvärtemot medan andra tycker att det är superbra. Jag vet inte om jag ska börja med det eller inte. Har inte riktigt förstått varken för- eller nackdelarna.
Just nu får vår bebis gröt vid halv sju, sju och sen pyjamas, vaggvisa, ersättning och i säng och lite ersättning i sängen och sover vid halv åtta, åtta. Tänker att man isåfall ju byter ut både gröten och ersättningen mot välling men då känns ju det mindre nyttigt på något vis?
Välling verkar en del vara tvärtemot medan andra tycker att det är superbra. Jag vet inte om jag ska börja med det eller inte. Har inte riktigt förstått varken för- eller nackdelarna.
Just nu får vår bebis gröt vid halv sju, sju och sen pyjamas, vaggvisa, ersättning och i säng och lite ersättning i sängen och sover vid halv åtta, åtta. Tänker att man isåfall ju byter ut både gröten och ersättningen mot välling men då känns ju det mindre nyttigt på något vis?
Hej allihop!
Det är första gången som jag är här. Min lilla flicka är 6 månader :)
Jag ammar fortfarande. Jag försökte ge henne lite vällning men hon verkar inte gilla den, hon gillar hemlagad :)) sen förra veckan hon äter gröt och mossadpotatis och morot.
Sen hon har börjat äta mat bajsar hon inte varjedag som hon gjorde innan. Vi masserade magen med olja och hon fick katrinplommon. BM sa att det är normalt, men jag känner mig lite orolig. Har ni haft liknande problem??
Vi ger vatten till varje måltid trots att jag ammar. Har börjat mer och mer att ta bort amningen direkt innan eller efter maten då jag snart ska jobba 5 v så är vi tvungen att framförallt vänja de stavkars brösten. Jag har pumpat så det finns i frysen om hon inte skulle äta men tanken är att hon äter en portion gröt på morgonen som en andra frukost efter amningen och sen en lunch när hon vaknar. Vatten behöver hon för att förhindra förstoppning få hon blir hård i magen trots laktulos.
En portion kan variera enorm från barn till barn. När en av tvillingarna var 9 månader åt han en liten 4 månaders burk och det var hans fulla portion :)
Idag blir min lilla tjej 6 månader Galet vad fort tiden gått! Dagen till ära var vi iväg på 6-månaderskoll imorse, inkl. sprutorna som hon inte fick vid 5 månader. Allt var bara bra och vikten nu är 8400 gram och längden är 67 cm.
Vatten i pipmugg/flaska har vi börjat ge lite också. Mest för att jag vill att hon ska vara van vid det i sommar när det är varmt och mycket vätska behövs.
Låter som en god och nyttig välling. Vi är inte veganer eller vegetarianer men äter väldigt lite kött (desto mer fisk dock), men min kille gillar sådant som är naturligt. Jag funderar därför på att göra egen gröt och kanske välling själv. Varför har du valt just bovete? Mjölk till gröten verkar urdumt, men kanske kan man ha lite havremjölk eller mandelmjölk till den för att få den mindre "slibbig" (är inte så förtjust i gröt). Gör du gröt på bovete också? Jag har aldrig brytt mig så mycket om mat, bara ätit vad jag gillar, men lilltjejen ska så klart ha det bästa.Min dotter är nu 5,5 månader och igår var hon 66 cm och vägde 6,3 kg. Lite skillnad i vikt... Min dotter är ganska nätt och jag önskade att hon kunde väga lite mer även om det inte är någon fara.
Jag är en av dem som är för välling;) Till mina stora barn har vi gett en särskild god natt välling ( hoppas den ff finns) den är särskilt mättande och först då har de börjat sova hela natten. Sååå skönt!
Håller med om att de blir lite dåsiga av vällingen så en perfekt liten nattfösare;)
Håller med om att de blir lite dåsiga av vällingen så en perfekt liten nattfösare;)