Anonym (--) skrev 2014-10-06 22:15:21 följande:
är det politska skäl när majoriteten av befolkningen är mot rasism?
återigen det är inte censur det är en bearbeting av ett verk man äger rättigheterna till för att det ska moderniseras och för att rasism inte hör hemma i barnfilmer
din åsikt om saken är just det åsikt, inte fakta
det finsn en massa saker, filmer böcker osv som görs om utan ett minsta knyst, det handlar inte om censur det handlar om ordet neger och inget annat, stå för era åsikter istället för att gömma er bakom ursäkter som inte håller
Det politiska skälet är att man tror att barn tar skada av att pippis pappa är negerkung. Bortsett från att det är korkat är det dessutom farligt eftersom det öppnar upp för liknande "redigeringar" i framtiden av då aktuella händelser/åsikter.
Jag bryr mig inte om pippis pappa är negerkung eller inte. Han kunde lika gärna ha varit utomjording, eller något annat. Det spelar ingen roll för mig.
Det som dock spelar roll är själva principen, att man går in och pillar i ett verk för att vara politiskt korrekt. Nästa gång kan det vara nåt annat.
Det är mycket möjligt att det finns massor av filmer som man gjort samma sak med, blir det rätt bara för att man inte hört talas om det?