• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Liten till
    Jennie1 skrev 2015-07-02 19:47:27 följande:

Inte heller nervös ännu. Man fattar ju inte riktigt vad som ska hända mer än att den ska ut på nått vänster.  Så känns onödigt att stressa upp sig för nånting man inte kan påverka dess mer, är väl bara att försöka hänga på så gott det går. Och förhoppningsvis finns det bra personal som man känner sig trygg med som har koll på läget.

Hur har ni tänkt med smärtlindring osv?? 

Jag är lite nervös, men mest otålig! Vill att det ska börja NU!

Jag ska ha lustgas och Eda, gärna att de sätter edan innan de värsta värkarna startar. Sedan är jag öppen för pudendusblockad (tror det heter så?) när det behövs. Jag vill ha så mycket smärtlindring som möjligt!
  • isaochbel
    KramKolan skrev 2015-07-02 18:19:46 följande:
    Åh har du också två innan som kom i 42+0?
    Jag är så sjukt nyfiken på när den här trean kommer, men jag tror som sagt att den här också drar över två veckor. :-/ Vore skönt med tidigare, men är väldigt inställd på att gå över.
    Surt om du inte får tidigare när man på nåt vis ställer in sig på det när de "varnar" för att det kan bli så...
    Läkaren i Sverige sa att om båda kommit så "sent" (värkarna med den första började på kvällen och morgonen efter hade jag tid till igångsättning, den andra gick vattnet kvällen innan jag skulle till sjukhuset för att få tid för igångsättning) så skulle jag räkna med att vid fler graviditeter gå över. Min kropp är tydligen en "långbärare".
    Känns liite surt nu när allt indikerade på prematurfödsel men samtidigt är jag lättad. Här i Spanien får man inte gå över mer en 1 vecka så det känns också bra :).
    Vi kan ju hålla tummarna att din 3:e kommer liiite tidigare :)
  • KramKolan
    isaochbel skrev 2015-07-02 20:41:36 följande:
    Läkaren i Sverige sa att om båda kommit så "sent" (värkarna med den första började på kvällen och morgonen efter hade jag tid till igångsättning, den andra gick vattnet kvällen innan jag skulle till sjukhuset för att få tid för igångsättning) så skulle jag räkna med att vid fler graviditeter gå över. Min kropp är tydligen en "långbärare".
    Känns liite surt nu när allt indikerade på prematurfödsel men samtidigt är jag lättad. Här i Spanien får man inte gå över mer en 1 vecka så det känns också bra :).
    Vi kan ju hålla tummarna att din 3:e kommer liiite tidigare :)
    Ja min bm sa nåt liknande sist. Att jag nog är programmerad så... :-/ Så bara att bita ihop, trist för jag blir sååå stor på slutet. Lägger på sig mycket vikt sista dagarna och värsta bristningarna kommer då. Aja, det är inte mycket att göra åt. Försöker njuta av de lediga dagarna, ha kul med barnen och vila.
    Bor du i Spanien nu alltså?
    Va spännande, så då blir du igångsatt Max en vecka över tiden???
  • isaochbel
    KramKolan skrev 2015-07-02 22:35:03 följande:
    Ja min bm sa nåt liknande sist. Att jag nog är programmerad så... :-/ Så bara att bita ihop, trist för jag blir sååå stor på slutet. Lägger på sig mycket vikt sista dagarna och värsta bristningarna kommer då. Aja, det är inte mycket att göra åt. Försöker njuta av de lediga dagarna, ha kul med barnen och vila.
    Bor du i Spanien nu alltså?
    Va spännande, så då blir du igångsatt Max en vecka över tiden???
    De sista två veckorna gör ju tyvärr stor skillnad för mi också. Med de två andra gick jag upp 35 kg och det märktes också på sonens vikt han vägde 4260g hade nog vägt 4kg om jag inte gått över.
    Hur stora har dina andra två varit?
    Ja, vi flyttade till Spanien (Madrid) i slutet på februari och här får man absolut inte gå över mer en 1 vecka på grund av en massa risker tydligen och inte mig emot att jag slipper sista veckan.
  • Moritzia

Hm.. Jag tror att min slempropp har gått nu, men är inte riktigt säker på om det var den eller bara väldigt rikliga flytningar. Det verkar ju som att den kan se ut väldigt olika. Har era gått än?

• KramKolan
    Moritzia skrev 2015-07-02 23:26:48 följande:

Hm.. Jag tror att min slempropp har gått nu, men är inte riktigt säker på om det var den eller bara väldigt rikliga flytningar. Det verkar ju som att den kan se ut väldigt olika. Har era gått än?

Spännande!
    Skulle säga att slemproppen är seg, långa slemmiga grejer och eventuellt lite blodstrimmor i. Håller tummarna att det är starten på en härlig förlossning!
  • KramKolan
    isaochbel skrev 2015-07-02 23:21:30 följande:
    De sista två veckorna gör ju tyvärr stor skillnad för mi också. Med de två andra gick jag upp 35 kg och det märktes också på sonens vikt han vägde 4260g hade nog vägt 4kg om jag inte gått över.
    Hur stora har dina andra två varit?
    Ja, vi flyttade till Spanien (Madrid) i slutet på februari och här får man absolut inte gå över mer en 1 vecka på grund av en massa risker tydligen och inte mig emot att jag slipper sista veckan.
    Jag har gått upp 25 kg med alla. (Blir lika denna gång..) Första, en flicka på 3420g, 50 cm, inte så farligt. Nr.2 blev en pojke på 4050g och 53cm lång. Gissar på nåt liknande eller något större om jag går över som med de andra.
    Hur sätter de igång hos er? Vilken metod?
  • Moritzia
    KramKolan skrev 2015-07-02 23:43:38 följande:

Spännande!

Skulle säga att slemproppen är seg, långa slemmiga grejer och eventuellt lite blodstrimmor i. Håller tummarna att det är starten på en härlig förlossning!

Min var mer som en rejäl vanlig flytning, inget blod, men har som sagt läst och hört att de kan se olika ut.

Trodde att förlossningen hade satt igång inatt, men det var bara förvärkar. Spännande i vilket fall som helst haha, det känns ju att det närmar sig :D
  • isaochbel
    KramKolan skrev 2015-07-02 23:45:58 följande:
    Jag har gått upp 25 kg med alla. (Blir lika denna gång..) Första, en flicka på 3420g, 50 cm, inte så farligt. Nr.2 blev en pojke på 4050g och 53cm lång. Gissar på nåt liknande eller något större om jag går över som med de andra.
    Hur sätter de igång hos er? Vilken metod?
    Då var de ju inte så jätte stora ändå för att gått över så länge. Roligt att du också har en flicka först och sen pojke vet du vad nästa blir?
    Har faktiskt ingen aning hur de sätter igång här, vi har inte diskuterat det då risken för kejsarsnitt har ökat nu när han ligger i säte + att operationen av tappen kan göra så att den inte öppnar sig pga ärrbildningar. Har dessutom fått göra ett specialultraljud för att mer säkert få reda på när han kommer. Man mäter syre och massa andra saker i barnets hjärna, navelsträngen mm och hon som gör detta brukar tydligen inte ha fel. Enligt henne kommer han den 17:e +/- 3 dagar så det blir då senast på BF dagen. Ska bli spännande att se.
  • KramKolan
    isaochbel skrev 2015-07-03 13:23:24 följande:
    Då var de ju inte så jätte stora ändå för att gått över så länge. Roligt att du också har en flicka först och sen pojke vet du vad nästa blir?
    Har faktiskt ingen aning hur de sätter igång här, vi har inte diskuterat det då risken för kejsarsnitt har ökat nu när han ligger i säte + att operationen av tappen kan göra så att den inte öppnar sig pga ärrbildningar. Har dessutom fått göra ett specialultraljud för att mer säkert få reda på när han kommer. Man mäter syre och massa andra saker i barnets hjärna, navelsträngen mm och hon som gör detta brukar tydligen inte ha fel. Enligt henne kommer han den 17:e +/- 3 dagar så det blir då senast på BF dagen. Ska bli spännande att se.
    Men oj va spännande med en sån mätmetod! Kul att se om det stämmer eller inte. Men nu ligger liten i säte alltså?
    Vet ni vad ni får?
    Nej vi har inte tagit reda på könet, sååå spännande nu på slutet. Jag är väldigt inställd på att det är en pojke. Men fler och fler tror flicka. Det är så kul att gissa!