• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • ohhello

Nå nu är jag mindre orolig. Fick en sån himla fin & trevlig doktor idag som förklarade allt pedagogiskt och noga. Vi tittade med ultraljud på bebisen, och han skulle precis försöka kolla könet när en annan doktor knackade på och ville använda stora maskinen (de har en stor avancerad med tv på väggen i ett rum, samt små inte lika avancerade inne i sina rum). GISSA min frustration!! Alltid när jag kanske skulle fått veta könet på vår bebis så har något kommit i vägen. Det bara är så att jag ska få vänta tills hen är förlöst tydligen!

Men annars såg allt fint ut, bebisen är fortfarande lite högt upp, väger ca 2,8kg, lever på fint där inne och är fortfarande beräknad 28/7. Tror det nog kan bli ett augustibarn dock.

Något lustigt dock, är att varje gång jag varit på ctg så får jag så himla mycket sammandragningar resten av dagen/natten. Har varit så alla gånger nu.

• Ellonbellon
    ohhello skrev 2015-07-06 11:48:48 följande:

Nå nu är jag mindre orolig. Fick en sån himla fin & trevlig doktor idag som förklarade allt pedagogiskt och noga. Vi tittade med ultraljud på bebisen, och han skulle precis försöka kolla könet när en annan doktor knackade på och ville använda stora maskinen (de har en stor avancerad med tv på väggen i ett rum, samt små inte lika avancerade inne i sina rum). GISSA min frustration!! Alltid när jag kanske skulle fått veta könet på vår bebis så har något kommit i vägen. Det bara är så att jag ska få vänta tills hen är förlöst tydligen!

Men annars såg allt fint ut, bebisen är fortfarande lite högt upp, väger ca 2,8kg, lever på fint där inne och är fortfarande beräknad 28/7. Tror det nog kan bli ett augustibarn dock.

Något lustigt dock, är att varje gång jag varit på ctg så får jag så himla mycket sammandragningar resten av dagen/natten. Har varit så alla gånger nu.

Jag får också mycket sammandragningar, har dock bara haft ett ctg :) Men när de lyssnar på hjärtat så blir han också helt vilt och sparkar på apparaten, även vid UL. Han gillar det inte :)

Trist att du inte fick veta könet! Men samtidigt spännande :)
  • Ellonbellon

Nu gick sista delen av slemproppen också. Vet att det inte betyder något men man kan ju i alla fall hoppas!

Eller jag vet ju inte om hela gått men det kom ut en bra mycket större klump än tidigare så tror inte det kan vara mycket kvar.

• Liten till
    Ellonbellon skrev 2015-07-06 12:28:53 följande:

Nu gick sista delen av slemproppen också. Vet att det inte betyder något men man kan ju i alla fall hoppas!

Eller jag vet ju inte om hela gått men det kom ut en bra mycket större klump än tidigare så tror inte det kan vara mycket kvar.

Åh jag vill också ha nåt tecken. Även om det som du säger inte behöver betyda så mycket, så känns det väl ändå bättre att någonting alls händer än inget?

Här blir man överlycklig för en ordentlig värk, sen kommer ingen mer förrän typ dagen efter. Blä så tråkigt att bara vänta!
  • Ellonbellon
    Liten till skrev 2015-07-06 13:08:19 följande:
    Åh jag vill också ha nåt tecken. Även om det som du säger inte behöver betyda så mycket, så känns det väl ändå bättre att någonting alls händer än inget?

Här blir man överlycklig för en ordentlig värk, sen kommer ingen mer förrän typ dagen efter. Blä så tråkigt att bara vänta!
    Ja, det var ett kul tecken att det är något på gång! Jag har läst att det vanligaste är att bebis kommer 1-7 dagar efter att slemproppen gått, så får väl hoppas på det då ;). Har faktiskt haft fler förvärkar nu efter att den släppte, men svaga och bara i nedre rygg och mage. Och bara en sammandragning.

Så kanske är något på gång... Håller tummarna. Men det är alldeles för svagt för att vara så att man litar på att det kommer igång. Kan ju lika gärna släppa helt som du säger. Man väntar bara på nästa känning :D. Har inte sagt till mannen än att det är lite mer värkar, vill inte gå händelserna i förväg.

När var det du hade BF? Enligt svensk har jag imorgon, men här lägger man på två dagar så har 9 juli som bf.
  • Anehhs

Var förhoppningsvis hos bm för sista gången idag! SF-måttet hade ökat efter att ha stått still i flera veckor och hon tyckte att bebis låg ännu mer nertryckt denna gången så de borde snart vara dax tyckte hon, men det vet man ju att det inte behöver betyda något:)

Igår kväll och inatt har jag haft väldigt mycket molvärk i ryggen och sammandragningar.. Fick två väldigt smärtsamma värkar i magen idag på morgonen, men sen inget mer.. Däremot har jag mått illa sen dess.. Hoppas det tyder på någonting..:)

• Liten till
    Ellonbellon skrev 2015-07-06 13:15:01 följande:

Ja, det var ett kul tecken att det är något på gång! Jag har läst att det vanligaste är att bebis kommer 1-7 dagar efter att slemproppen gått, så får väl hoppas på det då ;). Har faktiskt haft fler förvärkar nu efter att den släppte, men svaga och bara i nedre rygg och mage. Och bara en sammandragning.

Så kanske är något på gång... Håller tummarna. Men det är alldeles för svagt för att vara så att man litar på att det kommer igång. Kan ju lika gärna släppa helt som du säger. Man väntar bara på nästa känning :D. Har inte sagt till mannen än att det är lite mer värkar, vill inte gå händelserna i förväg.

När var det du hade BF? Enligt svensk har jag imorgon, men här lägger man på två dagar så har 9 juli som bf.

Jag har på onsdag, så bara två dagar kvar dit. Sonen kom en vecka över tiden. Så egentligen så tror jag ju att det är lite fler dagar kvar än bara dessa 2, men man hoppas ju! Usch känner mig så grinfärdig idag, växlat med världens städmani. Undrar vad det kan betyda?
  • Ellonbellon
    Liten till skrev 2015-07-06 14:10:15 följande:
    Jag har på onsdag, så bara två dagar kvar dit. Sonen kom en vecka över tiden. Så egentligen så tror jag ju att det är lite fler dagar kvar än bara dessa 2, men man hoppas ju! Usch känner mig så grinfärdig idag, växlat med världens städmani. Undrar vad det kan betyda?
    Haha, jag har också städmani vissa dagar. Igår plockade jag helt plötsligt om i förlossningsväskan. Städade hela köket och grinade samtidigt för jag har så jävla ont i fogarna. Men städa skulle jag minsann göra... man är ju inte helt frisk ibland ... :D

Jag räknar ju också med att gå över tiden egentligen, men just nu är jag i alla fall lite positiv till att det kanske snart kan ske :)
  • ohhello

Vad roligt att det börjar hända saker nu för er som har BF här i början av månaden! Några mammor i min mammagrupp här på orten har redan fått sina små och man längtar ju bara mer efter att få hålla sin egen lilla!

Håller på att skriva lite på mitt förlossningsbrev, ska gå igenom det med min barnmorska nästa vecka. Har liksom ingen aning vad jag riktigt ska skriva? Har inga större önskemål än att ta det som det kommer och att jag vill ha epidural i tid om det är så att jag inte tror jag klarar det utan. Har dock tänkt försöka bara med icke-medicinsk smärtlindring.. men, liksom, förstagångsföderska här! Vet inte riktigt vad som väntar mer än att bebis ska ut! :D