• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • AnLiOt
    Maddss skrev 2014-12-10 22:34:29 följande:

Hej

Maddss här, prel. bf 8/7

Sen undrar jag om någon vet om de här 12 veckorna.. Ska bebisen va 12veckor eller ska jag vara i graviditetsvecka 12?(bebis 10v)

Kram ????

Om du undrade om att missfalls risken sägs minska drastiskt efter 12 veckor, så är det efter utgången av den 12:e veckan.

Dvs att det blir efter 12+0...?

Eller är det efter 12+5...? Hmm... ????????
  • Maddss

Ja de är de ja undrar... O ja är så fundersam. Ska på inskrivning på onsdag så kan ju fråga då, men tänkte om nån här visste :)

• Lady_SW
    chilibean skrev 2014-12-11 00:57:24 följande:
    Liten till skrev 2014-12-10 16:36:56 följande:Nä känner ungefär lika. Enda jag vill ha är hot wings från macdonalds. 7mil dit

Möjligtvis smörgåstårta och det är ju också himla lätt att få tag i just exakt nu.
    Det är verkligen svårt att komma på vad man är sugen på men just nu nöjer jag mig med att äta det som jag får ner utan att får upp det igen. Är ju verkligen som Lady_SW säger att man inte alls är sugen på något men står inte ut att vara hungrig! Äter lite varannan timme...Det som funkar bra för mig nu är jordnötsmör på formbröd(långfranska). Det ska värmas i mikron ca 30 sec...:)
    Smörgåstårta åt jag i helgen och det gick ner...känns som det mesta med bröd funkar bra...

Ja bröd funkar för mig med. Jag försöker tvinga i mig vanlig mat också, det är jobbigt just när man äter det. Men äter jag långsamt så går det, slutar äta när det tar emot för mkt. Jag älskade allt vad sallad hette innan, nu mår jag lite illa av tanken. Hade sallad till all min mat, åt sällan bara sallad men som sagt alltid som komplement. Jag är PT och dietist och är väl lite arbetsskadad, men jag vet hur viktigt det är att inte äta snabbmat och processad mat samt att få i sig mkt antioxidanter såhär i början för att minska risken för missfall. Så jag kör lite tvingning, men det är inte lätt när illamåendet är som värst!! Försöker göra en smoothie om dagen och gärna en med tex avokado eller bladspenat i. Det kan man kamouflera med goda fruktsmaker och lura i sig lite grönt
  • Magnolia10
    Maddss skrev 2014-12-10 22:34:29 följande:

Hej

Maddss här, prel. bf 8/7

Sen undrar jag om någon vet om de här 12 veckorna.. Ska bebisen va 12veckor eller ska jag vara i graviditetsvecka 12?(bebis 10v)

Kram ????

Missfallsrisken sjunker generellt när man går in i v 13 som några andra har svarat. Men har man gjort vul där man sett ett tickande hjärta i v 6,7 eller 8 sjunker tydligen risken till samma som efter 12 fulla veckor! :)

sites.google.com/site/miscarriageresearch/miscarriage-general
  • Magnolia10

Ska inte gnälla massa i den här tråden för jag vet att det skapar oro och dålig stämning, men måste ändå få skriva av mig! Hoppas det är ok?

Är bara så orolig över att min graviditet har avstannat! Är i v 9+1 och ALLA mina symtom är borta. Mår precis som vanligt igen! Pratade med gyn idag men får inte komma för att de, precis som min bm, hävdar att det är helt normalt att inte känna någonting alls. Blir inte så lugnad av det då man förstår att det för dem är en kostnadsfråga att göra vul på alla som oroar sig. Jag känner mig tyvärr inte särskilt lugnad av att vi bara har ca 5% missfallsrisk då vi sett hjärtat i v 7 för någon ska ju ändå vara de där stackars 5%...

Vi har verkligen fått kämpa för att bli gravida och vi står fortfarande i kö för IVF så den här graviditeten är ett mirakel enligt mina läkare och tanken på att det skulle gå åt skogen är därför så otroligt jobbig :(

Tyvärr läser man alldeles för mycket på FL och här verkar alla ha massa symtom och känna av graviditeten, men är det NÅGON mer än mig som inte gör det?

• faerie
    Magnolia10 skrev 2014-12-11 08:40:54 följande:

Ska inte gnälla massa i den här tråden för jag vet att det skapar oro och dålig stämning, men måste ändå få skriva av mig! Hoppas det är ok?

Är bara så orolig över att min graviditet har avstannat! Är i v 9+1 och ALLA mina symtom är borta. Mår precis som vanligt igen! Pratade med gyn idag men får inte komma för att de, precis som min bm, hävdar att det är helt normalt att inte känna någonting alls. Blir inte så lugnad av det då man förstår att det för dem är en kostnadsfråga att göra vul på alla som oroar sig. Jag känner mig tyvärr inte särskilt lugnad av att vi bara har ca 5% missfallsrisk då vi sett hjärtat i v 7 för någon ska ju ändå vara de där stackars 5%...

Vi har verkligen fått kämpa för att bli gravida och vi står fortfarande i kö för IVF så den här graviditeten är ett mirakel enligt mina läkare och tanken på att det skulle gå åt skogen är därför så otroligt jobbig :(

Tyvärr läser man alldeles för mycket på FL och här verkar alla ha massa symtom och känna av graviditeten, men är det NÅGON mer än mig som inte gör det?

Jadu, jag är ju i samma situation. Är i 8+6 idag och känner inte av så värst mycket. Brösten är som helt normala. Molvärken är mer eller mindre helt borta. De väldigt tydliga och kraftiga drömmarna jag hade de första veckorna är också som bortblåsta. Illamående får jag ibland, nuförtiden i samband med att jag äter. Har inte mått illa idag dock. Jag tror inte du ska vara orolig, jag googlade lite och det verkar som om spökveckorna kan börja redan vecka 7 för vissa. Alla är ju olika och hormonnivåerna ser ju olika ut för varje kvinna och varje graviditet. 

Själv har jag bokat in mig på tidigt (och dyrt!) ul på en privatklinik den 21 dec, mest för att vi vill vara säkra på att ett hjärta pickar innan vi berättar för familjen på julafton. Det ska bli skönt att få bekräftat det ena eller det andra. Tills dess försöker jag ta det coolt och tänka positivt. Jag är i mitt huvud gravid tills jag får bekräftat motsatsen! :)

Förstår din oro, men som sagt, försök att tänka positivt och minns att det verkligen kan se olika ut för alla! :) Puss och kram!
  • Faer
    Magnolia10 skrev 2014-12-11 08:40:54 följande:

Hej! Du är inte ensam! Alla mina symptom försvann nästan med när jag gick in i vecka 10, har inga ömma bröst, inga mensvärk liknande smärtor! Det jag har levt på är att jag spyr slem varje morgon fortfarande, men efter att jag har gjort det så är det inget jg känner mer ön det! Är inne i vecka 11 och känner fortfarande ingenting..
  • Johwik
    AnLiOt skrev 2014-12-10 18:04:14 följande:

Ring till mödravården och be att få lergigan comp utskrivet.

Jag hade provat, äta ofta, kolsyrat vatten, ingefära och Prostafen men inget hjälpte..

Ringde MVC och fick lergigan utskrivet.

Mår fortfarande lite illa men inte så jag måste ligga i sängen och vara helt utslagen. Varit sjukskriven tre veckor men bestämt gå tillbaka till jobbet på måndag, har vant mig vid illamåendet nu. Jag kräktes varje dag minst en gång innan dessa tabletter.

Värt att prova..?!

Lycka till!!

Åh tack för tipset. Sitter och försöker få tag på dom just nu men de har så dåliga telefontider. Hoppas det kommer hjälpa, man känner sig verkligen utmattad av att få upp allt man äter.  

Skönt att det verkar hjälpa på dig till viss mån iallafall och att det släpper helt sen efter vecka 12 Glad
Svar på tråden Bf juli 2015