• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Kakalfen

Jag var på ul i onsdags och fick se ett tickande hjärta. Jag trodde jag var i v 8+0 men när bm mätte fostret fick hon först 6+6 och sen 7+3 så nu vet jag inte alls... Känns lite trist men huvudsaken att hen lever!

• Stokke

Vad kul för er som fått tider att göra ul innan jul. Är det några kvar här inte som inte har gjort ul än?

• Lillafamiljefamiljen

Okej, nu komer jag med en gnällig fråga. (så ni som inte vill läsa gnäll, hoppa denna) för mig är det okej, alla mår inte som prinsessor hela graviditeten :)

Är det någon mer än jag som fått problem med magen? Jag har alltid haft en strulig mage men under åren lyckats få hyfsad ordning på den. Men sedan jag plussade har det varit en bergochdalbana minst sagt. I dagens läge tampas jag med att inte kunna gå på toaletten i 3 dagar sen 2 dagar är jag ganska hård och sen får jag akut vattnig diarré och sen börjar det om... och utöver det en jäklas massa gaser... :/

Någon mer eller är det bara för mig magen strular?

• Trassla

Min mage är också helt ur kontroll. Försöker tänka på att få i mig mer vätska och fiberrik mat. Men det är inte lätt när man mår som en överkörd pungråtta.

• bullenochgrisen

Jag skulle precis gå in och fråga samma sak! Jag har sådan förstoppning. Innan jag blev gravid drack jag kaffe och då skötte jag magen varje dag, men sen jag blev gravid så kan det gå flera dagar och då blir jag förstoppad som i sin tur leder till att jag knappt kan sköta magen och sen därefter förstoppningsdiarre. Jag har också haft svårt med maten, framförallt kött och maträtter, vill bara ha sallader, morötter och sånt som är fräscht.

Får kanske köpa hem en vitkål ;) morötter ska ju vara bra att få igång magen med också men det tycks inte hjälpa. Kan inte få i mig katrinplommon, aprikoser osv som annars är bra för tröga magar. Vindruvor är väl bra för magen? Det kan jag nog få i mig...

Ska ta upp detta med barnmorskan nästa vecka på inskrivningssamtalet. Hoppas man får hjälp.

• Lillafamiljefamiljen

Precis samma här, drack kaffe och skötte magen varenda morgon förut... med maten är jag likadan, blir jätteäcklad av kött och varm mat, vill ha kall frukt, grönsaker, juice och bär allt som känns fräscht som du säger.

Jobbigare än man tror med en obalanserad mage. Skönt att höra att det inte bara är min som strular!

• chilibean

Jag är också supergasig och har förstoppning. Försöker äta torkade frukter och dricker mer vatten...ja....kan inte säga att det går särskild bra hehe. Men det går väl över..Obestämd

• bullenochgrisen

Skönt att man inte är ensam. Idag är första dagen jag faktist inte mått illa, går in i vecka 10 på måndag. Idag har jag kunnat äta två schnitzlar med broccoli, det var så gott att för en gångs skull kunna laga maten och känna av stekos och kunna se mat utan att spy. Det har varit så skönt att få vara fri från illamåendet, om det nu bara var för en dag så har jag varit mycket tacksam för att kunna njuta lite. Igår beställde jag en cecarsallad på macdonalds, trodde man fick en hel kycklingfilé ovanpå och tillbehör i små påsar ( det var så förut) men igår fick jag sitta och plocka bort alla kycklingbitar och permesanosten, klarade inte ens av det utan fick fråga om sambon kunde göra det åt mig medans jag tittade åt ett annat håll. Symtomen går verkligen upp och ned för varje dag. Hoppas jag slipper illamåendet nu när man börjar närma sig vecka 12 :)

Lillafamiljefamiljen skrev 2014-12-13 20:50:48 följande:

Precis samma här, drack kaffe och skötte magen varenda morgon förut... med maten är jag likadan, blir jätteäcklad av kött och varm mat, vill ha kall frukt, grönsaker, juice och bär allt som känns fräscht som du säger.

Jobbigare än man tror med en obalanserad mage. Skönt att höra att det inte bara är min som strular!

• Magnolia10
    Lillafamiljefamiljen skrev 2014-12-13 15:17:13 följande:

Okej, nu komer jag med en gnällig fråga. (så ni som inte vill läsa gnäll, hoppa denna) för mig är det okej, alla mår inte som prinsessor hela graviditeten :)

Är det någon mer än jag som fått problem med magen? Jag har alltid haft en strulig mage men under åren lyckats få hyfsad ordning på den. Men sedan jag plussade har det varit en bergochdalbana minst sagt. I dagens läge tampas jag med att inte kunna gå på toaletten i 3 dagar sen 2 dagar är jag ganska hård och sen får jag akut vattnig diarré och sen börjar det om... och utöver det en jäklas massa gaser... :/

Någon mer eller är det bara för mig magen strular?

Du är inte ensam! Min mage har blivit katastrof! Exakt samma problem som du! Har gluten och dessutom IBS i botten men haft allt under kontroll de senaste åren, men nu är magen helt galen igen! Får dessutom hemska kramper men kan inte ta mina mediciner nu när jag är gravid så det är bara att bita ihop :(
Svar på tråden Bf juli 2015