• panisette

IVF 2015 ska vi följas?

Jag och min sambo påbörjat behandling med IVF nu på Huddinge sjukhus efter att ha försökt bli med barn i snart tre år. 
    Jag ska köra korta versionen, tog första sprutan Gonal F nu ikväll och är supernervös över ALLT! :) Biverkningar och hur det ska gå!

Vore kul om det är några andra som också börjar/ska börja med IVF som vill följas åt och dela erfarenheter?

Berätta gärna när ni börjar och uppdatera om hur det går för er! Så kan vi vädra våra tankar :)

• Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?
  • Blåblomman
    Elfia skrev 2015-03-17 09:43:55 följande:

Väldigt märkligt att Huddinge inte talat om detta för er, att de skickat iväg remissen då de skulle gör det den gången..

Tråkigt! Förstår att du är upprörd över detta.

Hoppas det löser sig och ni får börja snart.

Tydligen gör de inte det. Alltså de har skickat iväg remissen en vecka innan jag ens ringde vårdgarantin, så när de fick vetskap om det lät de det vara eftersom de redan skickat iväg remissen... Man kan ju tycka att de ska skicka iväg enligt vårdgarantin också även om de skickat iväg den genom "vanliga" kön också. Får se vad fertilitetscentrum säger. Just nu spelar det egentligen ingen roll, får vi ingen tid innan slutet av nästa vecka kommer min mens och vi komme ju ändå få vänta en månad på nästa innan man kan börja. Så tidigast i slutet av april. Suck. Bannar mig själv att jag inte ringde vårdgarantin samma dag vi fick svar från Huddinge, men visste inte då att man kunde ringa innan 3 månader.
  • Elfia
    Blåblomman skrev 2015-03-17 10:23:43 följande:
    Tydligen gör de inte det. Alltså de har skickat iväg remissen en vecka innan jag ens ringde vårdgarantin, så när de fick vetskap om det lät de det vara eftersom de redan skickat iväg remissen... Man kan ju tycka att de ska skicka iväg enligt vårdgarantin också även om de skickat iväg den genom "vanliga" kön också. Får se vad fertilitetscentrum säger. Just nu spelar det egentligen ingen roll, får vi ingen tid innan slutet av nästa vecka kommer min mens och vi komme ju ändå få vänta en månad på nästa innan man kan börja. Så tidigast i slutet av april. Suck. Bannar mig själv att jag inte ringde vårdgarantin samma dag vi fick svar från Huddinge, men visste inte då att man kunde ringa innan 3 månader.
    Jag brukar säga att allt händer av en orsak. Även om väntan är jobbig (tro mig, jag vet) så får ni snart sätta igång och det är ju det viktigaste.

Lycka till!
  • Lotten

Fick veta att jag måste spolas innan dem går vidare med ivf. Står ni i kö för spolning. Någon som gjort?

• PD1984
    Petris skrev 2015-03-15 19:50:10 följande:

Välkommen :) är de din första ivf? :)

Hej o tack :)

Ja det är min första IVF :)
  • Blåblomman
    Elfia skrev 2015-03-17 11:46:01 följande:

Jag brukar säga att allt händer av en orsak. Även om väntan är jobbig (tro mig, jag vet) så får ni snart sätta igång och det är ju det viktigaste.

Lycka till!

Ja man får ju tänka så. Men konstigt att vårdgarantin inte gäller när de (Huddinge) skickat iväg remissen till en klinik som ändå har lång väntetid. Jaja får intala mig att det inte är så långt till april/maj och att vi nu får ett eget försök till.
  • PD1984
    Elfia skrev 2015-03-15 22:13:39 följande:

Hej och välkommen! :) vad roligt!

Då ligger vi ganska nära då. Jag är på sprutdag 7 på Menopuren men även orgalutranen som jag lagt till nu. Var på första VUL idag och det såg fint ut. Ska fortsätta spruta fram till tis kväll och gå på andra VUL på onsdag morgon. Där får jag med största sannolikhet ordination om att ta ägglossningsprutan på kvällen och äggplock på blir då på fre :) Detta är vårt första IVF/ICSI och med massvis med hopp och tur hoppas vi på att det är det enda.

Är det första ivfen för dig? Vad har du för symptom av hormonsprutorna? :)

Härligt! Jag va på min första vul idag o fick höja min dos på menopur till 300 o ska tillbaka på fredag för nästa vul o förhoppningsvis blir det ÄP på måndag :)

Det är min första IVF

De enda symptomen är huvudvärk o trötthet, känner du av nått?
  • Elfia
    PD1984 skrev 2015-03-17 14:25:27 följande:
    Härligt! Jag va på min första vul idag o fick höja min dos på menopur till 300 o ska tillbaka på fredag för nästa vul o förhoppningsvis blir det ÄP på måndag :)

Det är min första IVF

De enda symptomen är huvudvärk o trötthet, känner du av nått?
    Härligt :)

Ja, jag har känt sedan dag 1 med sprutan. Jag är ju känslig vad det gäller hormoner generellt. Men det kändes verkligen att äggblåsorna växte till sig redan från den kvällen. Började må dåligt andra dagen med menopuren, TRÖTTHETEN kom väldigt fort och jag var väldigt öm redan då i nedre delen av magen trots låg dos (112,5) BM sa att det kan bero på att jag är liten i kroppen. Vet ej? Men jag hade dessa symptom i en hel vecka. Lipade en massa pga värken i magen. Den smärtan avtog igår och jag mår bättre.

Nu är jag på sprutdag 9 och med stor sannolikhet blir det så att det är sista kvällen jag tar Menopuren och Orgalutranen, ska in på andra VULet imorgon för att se om de andra blåsorna växt till sig sedan sist. Imorgon kväll kommer jag i sådant fall få ta ägglossningsprutan.

Äggplock på fredag! Ser faktiskt fram emot äggplock (mer än jag fruktar för den konstigt nog) Men det blir väl säkert andra bullar när jag väl är där haha.

Kul att vi ligger ganska nära i behanlingen :) hoppas innerligt och håller tummarna på att det tar sig för oss på våran första IVf!!!!
  • PD1984
    Elfia skrev 2015-03-17 15:45:42 följande:

Härligt :)

Ja, jag har känt sedan dag 1 med sprutan. Jag är ju känslig vad det gäller hormoner generellt. Men det kändes verkligen att äggblåsorna växte till sig redan från den kvällen. Började må dåligt andra dagen med menopuren, TRÖTTHETEN kom väldigt fort och jag var väldigt öm redan då i nedre delen av magen trots låg dos (112,5) BM sa att det kan bero på att jag är liten i kroppen. Vet ej? Men jag hade dessa symptom i en hel vecka. Lipade en massa pga värken i magen. Den smärtan avtog igår och jag mår bättre.

Nu är jag på sprutdag 9 och med stor sannolikhet blir det så att det är sista kvällen jag tar Menopuren och Orgalutranen, ska in på andra VULet imorgon för att se om de andra blåsorna växt till sig sedan sist. Imorgon kväll kommer jag i sådant fall få ta ägglossningsprutan.

Äggplock på fredag! Ser faktiskt fram emot äggplock (mer än jag fruktar för den konstigt nog) Men det blir väl säkert andra bullar när jag väl är där haha.

Kul att vi ligger ganska nära i behanlingen :) hoppas innerligt och håller tummarna på att det tar sig för oss på våran första IVf!!!!

Skönt att du mår bättre :) hur stora va dina blåser på första vul?

Vad kul med äp redan på fredag, längtar tills mitt äp är så man slipper dessa sprutor (inget fan av sprutor direkt)

Håller tummarna stenhårt att det ska gå vägen för oss :)
  • Elfia
    PD1984 skrev 2015-03-18 10:01:21 följande:
    Skönt att du mår bättre :) hur stora va dina blåser på första vul?

Vad kul med äp redan på fredag, längtar tills mitt äp är så man slipper dessa sprutor (inget fan av sprutor direkt)

Håller tummarna stenhårt att det ska gå vägen för oss :)
    Tack :)

De var inte så stora, de största var 12,13 och 16 mm. Därför fick jag spruta i ytterligare 3 dagar och igår var förhoppningsvis sista gången jag behöver ta Menopur och Orgalutran!! Jag förstår verkligen din känsla och obehag kring sprutorna.

Jag håller tummar och tår för oss allihopa. Det är så fantastiskt hur mycket en kvinna kan klara av :)
  • Elfia

Hej allihopa! Hoppas allt går bra för er där ute? Kände bara att jag ville skriva av mig lite.

Imorse var jag på mitt andra VUL. Blåsorna hade vuxit ordentligt på de ytterligare tre kvällarna jag fick spruta sedan i söndags. De växter jämt och läkaren och BM tyckte att det såg fint ut. 11 blåsor sammalagt hade jag, varav de största var på 14,18,20,22 mm. Som jag misstänkte så låg de två största på höger sida för där är jag mer öm än på vänster.

Fick även ordination om att ta Ovitrelle (ägglossningsprutan) ikväll och på fredag tidigt på morgonen blir det äntligen äggplock:)) Är givetvis nervös men mest förväntansfull då jag vet om allt går fint så blir det insättning på Söndag.

Tror ni jag är glad över att slippa sprutorna imorgon eller?!! ;)

*håll tummarna att det går vägen här* nu har jag vi väntat allt för många år på detta, vill ju ha ett barn jag med :)

Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?