• panisette

IVF 2015 ska vi följas?

Jag och min sambo påbörjat behandling med IVF nu på Huddinge sjukhus efter att ha försökt bli med barn i snart tre år. 
    Jag ska köra korta versionen, tog första sprutan Gonal F nu ikväll och är supernervös över ALLT! :) Biverkningar och hur det ska gå!

Vore kul om det är några andra som också börjar/ska börja med IVF som vill följas åt och dela erfarenheter?

Berätta gärna när ni börjar och uppdatera om hur det går för er! Så kan vi vädra våra tankar :)

• Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?
  • Lotten
    Blåblomman skrev 2015-03-08 17:37:51 följande:
    Låter som vår historia. Inga "fel" men blir ändå inte gravid. Ev har det med min misstänkta endometrios att göra. Vi fick vår remiss skickad i dec. Efter 3 mån fick vi svar om att det var 5-6 månaders väntetid. Då ringde jag till vårdgarantin, så nu ska vi få komma på nybesök om ca 3-4 veckor. Så till påsk hoppas jag vi har fått tid.
    Var i Sverige bor ni?

5-6 mån känns som en evighet! Hoppas det tar sig för oss båda snart.

Hatar dagarna mellan äl och bim! Försöker att inte tänka så mkt på det men svårt.
  • Blåblomman
    Lotten skrev 2015-03-10 21:17:07 följande:

Var i Sverige bor ni?

5-6 mån känns som en evighet! Hoppas det tar sig för oss båda snart.

Hatar dagarna mellan äl och bim! Försöker att inte tänka så mkt på det men svårt.

I Stockholm. Ni då?

Ja det gör ju det. Man har ju försökt i evigheter själv också och sen väntat på utredning. Men ett tips är att använda vårdgarantin när man vet att det är mer än 3 månaders väntan.

Ja de dagarna är skitjobbiga.
  • Jennie

Jag tänkte att jag bara hoppar rakt in i tråden så här...

Jag och min man håller på med vårt första IVF-försök. Jag trodde att jag skulle kunna klara av detta på egen hand, utan att påverkas så mycket psykiskt av det, men jag hade helt fel. Det är mycket tuffare än jag trodde och jag känner ett stort behov av att få prata av mig och söka stöd hos andra. På något sätt så känner jag inte att stödet från min man är tillräckligt, antagligen för att han inte förstår hur jag och min kropp mår.

Hursomhelst, jag gjorde äggplock i fredags och av 20 ägg blev det 13 embryon. Jag skulle ha gjort ET i måndags, men på förmiddagen så ringde kliniken och meddelade att det blir totalfrys och det får bli FET istället. Jag blev såklart jättebesviken först. Eller snarare frustrerad. Ännu mer väntan! Men sedan kändes det ändå rätt okej. 13 embryon i frysen, det måste ju ändå vara bra.

På kvällen började jag såklart googla igen (något jag har lagt till som en ful ovana varje kväll innan jag släcker lampan) och läste en massa hemskheter om att bara 80 % av embryona klarar upptiningen och att chanserna att bli gravid minskar med FET.

Just nu känner jag mig bara så ensam. Har försökt att prata med min man, men han är ju kille och som alla killar så vill han lösa mina problem, och inte bara lyssna på mina känslor.

Sedan insåg jag att jag är ju inte alls ensam, det är ju massor av kvinnor därute som går igenom samma sak som jag. Så här är jag nu.

• FriidaB

Hej Jennie och välkommen att dela dina tankar och funderingar :) Jag kände precis som du när det började dra igång på riktigt med sprutor och allt.

Först och främst Grattis till dina 13 embryo, det är ju fantastiskt!! Vi håller tummarna att dom är av toppkvalitet och klarar upptining sen :) Vet du varför kliniken valde att frysa samtliga?

Själv gjorde jag ET i Torsdags och ruvar för fullt. Har ännu inte fått besked om det blev något till frysen av de 4 som odlades vidare. Jag vågar inte ha så mycket hopp då dom inte verkade hålla samma kvalitet.

Väntan är olidlig. Just nu väntar jag på att INTE få min vanliga beräknade mens som normalt borde komma nästa v. Nästa steg blir sedan att hoppas att det inte blir blödning innan gravtest och att det sedan visar positivt. Därefter ännu mer olidlig väntan :(

Känns däremot skönt att kunna prata av sig och få lite stöd från andra i samma sits. Kram till alla oss som kämpar!!

• Saturnus

Det blev inget ET idag! Ägget hade delat sig men inge bra kvalité. Från fem ägg till inget känns så orättvist. Jag är ensamstående och åker till DK. Det var mitt sista försök och inga pengar för flygbiljetter får jag tillbaka och troligtvis inget för det misslyckade försöket. Idag ska jag stämma av med kliniken. Allt är svart! Inget syskon till min son. Glad att jag har honom men önskade verkligen ett syskon! Jag tror det är över nu, är över 40. Så svårt att släppa min stora önskan!

• Jennie

Tack för välkomnandet Glad

Eftersom jag hade så många ägg (20 st) och min slemhinna är väldigt tunn, så riskerar jag tydligen att bli överstimulerad. Därför valde de att frysa alla mina embryo och vänta en månad. De skulle ringa imorgon och berätta hur vi går vidare. Jag får ju ingen mens naturlig väg (har nog inte haft det på över 10 år), så jag skulle äta några tabletter. Hoppas slippa sprutor i alla fall.

• Petris

livet är verkligen orättvist! Usch ja känner så med dig. <3 stora styrke kramar!

Saturnus skrev 2015-03-11 10:13:23 följande:

Det blev inget ET idag! Ägget hade delat sig men inge bra kvalité. Från fem ägg till inget känns så orättvist. Jag är ensamstående och åker till DK. Det var mitt sista försök och inga pengar för flygbiljetter får jag tillbaka och troligtvis inget för det misslyckade försöket. Idag ska jag stämma av med kliniken. Allt är svart! Inget syskon till min son. Glad att jag har honom men önskade verkligen ett syskon! Jag tror det är över nu, är över 40. Så svårt att släppa min stora önskan!

• Magda 01
    Petris skrev 2015-03-10 14:22:06 följande:

Ååh grattis till dina 8 ägg! Ja tycker oxå dom är super bra på Huddinge. Haft samma barnmorska hela tiden. Malin heter hon så himla gullig! Ja vill gärna va me i gruppen. :) va heter den? vila ordentligt idag. håller tummarna att dom blir fint befruktade. :)

Tack

Jag har haft olika varje gång jag har varit där

Ringde dom dig efter äggplockning ?

Jag fick en tid i morgon att komna på insättning men har läst att dom brukar ringa först
  • Elfia
    Jennie skrev 2015-03-11 07:59:51 följande:

Jag tänkte att jag bara hoppar rakt in i tråden så här...

Jag och min man håller på med vårt första IVF-försök. Jag trodde att jag skulle kunna klara av detta på egen hand, utan att påverkas så mycket psykiskt av det, men jag hade helt fel. Det är mycket tuffare än jag trodde och jag känner ett stort behov av att få prata av mig och söka stöd hos andra. På något sätt så känner jag inte att stödet från min man är tillräckligt, antagligen för att han inte förstår hur jag och min kropp mår.

Hursomhelst, jag gjorde äggplock i fredags och av 20 ägg blev det 13 embryon. Jag skulle ha gjort ET i måndags, men på förmiddagen så ringde kliniken och meddelade att det blir totalfrys och det får bli FET istället. Jag blev såklart jättebesviken först. Eller snarare frustrerad. Ännu mer väntan! Men sedan kändes det ändå rätt okej. 13 embryon i frysen, det måste ju ändå vara bra.

På kvällen började jag såklart googla igen (något jag har lagt till som en ful ovana varje kväll innan jag släcker lampan) och läste en massa hemskheter om att bara 80 % av embryona klarar upptiningen och att chanserna att bli gravid minskar med FET.

Just nu känner jag mig bara så ensam. Har försökt att prata med min man, men han är ju kille och som alla killar så vill han lösa mina problem, och inte bara lyssna på mina känslor.

Sedan insåg jag att jag är ju inte alls ensam, det är ju massor av kvinnor därute som går igenom samma sak som jag. Så här är jag nu.

Hej och välkommen!

Jag förstår din frustation. Dock är jag inte så långt fram i behandling. Jag har precis börjat och är på dag tre (idag) med hormonsprutan. Har mitt första VUL på Söndag förmiddag så det ska bli spännande!

Får jag fråga varför IVF kliniken beslöt sig för att frysa samtliga?

Jag har inte hört något om det du skrivit om, att 80% inte klarar av upptiningen. På SU, där jag går, där har de sagt att det är väldigt många som det tar sig för på FET också. De gav inga exakta procenttal men det såg lika ljust ut som med ET. Det handlar ju om så mycket faktorer samt lite tur på traven för att ett ägg ska bli så bra som möjlig att befrukta.

Jag håller tummar och tår för dig.

Jag förstår vad du menar när du skriver att mannen liksom inte förstår riktigt. Min sambo är med mig och håller min hand genom hela denna resan givetvis, då det är lika mycket hans resa. Men det är ju faktiskt min kropp som får ta "smällen" Och det kan ju han aldrig veta hur det känns. Han är en väldigt bra lyssnare och min bästa vän men han kan ändå inte relatera ifall jag tex har några känningar i kroppen osv. Därför är det så skönt att logga in här och skriva av sig, här inne VET ju faktiskt ni vad jag exakt går igenom :)
  • Petris

Nej ingen ringde utan dom ringer bara om de inte blir något! Men ivrig som ja är så ringde ja dagen efter och kolla om dom hade blivit befruktade och de hade dom. :)

Magda 01 skrev 2015-03-11 11:28:17 följande:

Tack

Jag har haft olika varje gång jag har varit där

Ringde dom dig efter äggplockning ?

Jag fick en tid i morgon att komna på insättning men har läst att dom brukar ringa först

Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?