• panisette

IVF 2015 ska vi följas?

Jag och min sambo påbörjat behandling med IVF nu på Huddinge sjukhus efter att ha försökt bli med barn i snart tre år. 
    Jag ska köra korta versionen, tog första sprutan Gonal F nu ikväll och är supernervös över ALLT! :) Biverkningar och hur det ska gå!

Vore kul om det är några andra som också börjar/ska börja med IVF som vill följas åt och dela erfarenheter?

Berätta gärna när ni börjar och uppdatera om hur det går för er! Så kan vi vädra våra tankar :)

• Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?
  • Jennie

Vad jättetråkigt för er båda! Jag håller också mina tummar för er att det går bra.

Kliniken ringde mig igår och gav mig mer information om hur det hade gått efter äggplocket. Tydligen hade de fått ut 26 ägg, av vilka det blev 13 embryon. Av dessa var det 5 st som klarade sig till frysen. Så nu blir det väl en dryg månads väntan innan FET. Jag fick en massa ny medicin utskriven som jag ska börja ta på dag 19 efter blödningen, så att jag kan få igång en ny menscykel.

Jag har ju oroat mig för att det är mindre chans att bli gravid om man använder frysta embryon. Min läkare påstod att det till och med är lite större chans, eftersom dessa är odlade till dag 5 och att man då vet att det är riktigt bra kvalitet på äggen. Någon mer som har hört detta?

• Magda 01

Ett embryn sattes i i går :) nu ligger den i limoden och gottar sig det var en härlig känsla när man såg när dom satt den på plats

:):)

7av 8 ägg blev befruktade :) hoppas några blir frysts nu

Lång väntan kommer nu 2 veckor

• Elfia
    Magda 01 skrev 2015-03-13 10:58:12 följande:

Ett embryn sattes i i går :) nu ligger den i limoden och gottar sig det var en härlig känsla när man såg när dom satt den på plats

Stort grattis till det :) håller tummarna på att allt går vägen för dig.

Sysselsätt dig så mycket du bara kan så går dagarna lite snabbare ;)

Jag ska börja spruta orgalutranen ikväll och imorgon kväll sedan dags för vårt första VUL på söndag. Hoppas att allt ser bra ut :)
  • Blåblomman
    Magda 01 skrev 2015-03-13 10:58:12 följande:

Spännande! Nu håller vi tummarna!!
  • Blåblomman

För 2 veckor sen konaktade jag vårdgarantin då vanliga kön var så lång (5-6 mån). Idag fick vi kallelesen till vad jag trodde var vårdgarantins val (St Görans, som skulle ta ca 5 veckor). Men nu ser jag att det är till Fertilitetscentrum. Huddinge har skickat remissen dit. Hur gör man nu? Ska jag kontakta klinikerna?

• Elfia
    Blåblomman skrev 2015-03-13 16:12:55 följande:

För 2 veckor sen konaktade jag vårdgarantin då vanliga kön var så lång (5-6 mån). Idag fick vi kallelesen till vad jag trodde var vårdgarantins val (St Görans, som skulle ta ca 5 veckor). Men nu ser jag att det är till Fertilitetscentrum. Huddinge har skickat remissen dit. Hur gör man nu? Ska jag kontakta klinikerna?

Ja kontakta de och kolla vad det är som gäller, eller rättare sagt, när ni får åka dit. Så gjorde jag när vår remiss skickades från en privatklinik till landstingskön på SU i höstas!

Då fick jag som svar, någon gång i slutet på mars 2015, vi skickar brev om exakta datumet längre fram. Bad om att få ställa mig i "akut kön" ifall någon sjukanmäler sig eller hoppar av. Och visst fick vi komma in tidigare :)

Lycka till!

Lycka till
  • Magda 01

Är det någon mer av er som har gjort insättning

Som har svullnat i magen och har mensvärk ont i äggstockarna när ni drar in magen ?

Jag äter hela tiden har ont och humörsvängningar stakars min man :)

• Elfia

Var på vårt första ultraljud vid 12 idag och gu så skönt det var att komma in en söndag på SU/Ivf avdelningen, inte massa människor i väntrummet. Jag fick en sittplats wohoo haha.

Såg bra på VUL, jag var inte på väg att bli överstimulerad utav sprutorna som jag trodde. En blåsa låg på 16 mm så den såg fin ut men de andra skulle växa till sig några dagar till. Jag ska ta sprutorna tom tis sedan är det VUL på onsdag morgon igen och då får vi reda på lite mer. Men BM sa att det med största sannolikhet blir så att de ordinerar Ovitrellsprutan på onsdag kväll och att vi då får åka in på äggplock på fredag :)

Snälla håll tummarna för att de får en massa fina ägg samt bra spermier så att de kan göra en lyckad ICSI. Jag känner att jag mått så dåligt av sprutorna och känt av en konstant smärta i nedre delen av magen att det inte har varit så behagligt direkt :( Plus att man gått på reserven de sista dagarna att man varit helt borta, usch!! Vill, hoppas och önskar mer än allt annat att äggen befruktas och att vi får tillbaka ett guldägg som resulterar i en graviditet som stannar i magen. Hoppas, hoppas!!!!!

Hur går det för er andra?

• Blåblomman

Jag ska ringa en av klinikerna i morgon (den via vårdgarantin) och höra om de vet när vi ska bli kallade, eftersom vi redan fått en tid via landstingskön i april. Kommer nog välja den som kan ta emot oss snabbast, om de är ungefär samtidigt väljer vi nog den som ligger närmast geografiskt.

Annars är jag på äl+4 idag och har haft molvärk och varit lite gasig alla dar sen ägglossningen. Men det kan lika väl vara endometriosen som gör sig påmind. Vet väl först om ca 10 dar om det blev något denna gång. Men har inga större förhoppningar. Det har ju inte tagit typ de senaste 22 gångerna...

Hållet tummarna för er!

• Petris

Ja fick så på ruvdag 3 jätte svullen och mensvärk...äggstockarna kan görs ont en längre tid eftersom dom är så pass förstorade fortfarande. Ruvdag 10 idag! Vilken dag är du på?

Magda 01 skrev 2015-03-15 15:23:46 följande:

Är det någon mer av er som har gjort insättning

Som har svullnat i magen och har mensvärk ont i äggstockarna när ni drar in magen ?

Jag äter hela tiden har ont och humörsvängningar stakars min man :)

Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?