• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • SsJj

Varför skulle det vara farligt med influensa som gravid menar dom?

• Kauwe
    Roxy81 skrev 2015-11-09 17:30:05 följande:

Vilka jobbiga upplevelser angående förlossning o BB. Jag ska föda på Varberg, känns jättebra. Var där för ett par veckor sen på info. Känns lugnt o tryggt. På BB har de bara familjerum där man stannar minst två dygn om man vill. Säng till pappan, TV o eget badrum med dusch.

Kan det vara så att det är mer stressat o pressat i större städer?

En annan sak, jag var o vaccinerade mig mot influensan idag, är i v.36 o därmed i riskgrupp. Någon annan som gjort det?

Jag och min man har också tagit influensavaccin för ca tvåa veckor sedan. Skall försöka få storebror vacinerad inom kort också. De lär ha "nässpray-variant" för max 35 månader gamla. Lite osäker ännu om han ändå borde få spruta, men också lite spray lär räcka!?
  • Kauwe
    SsJj skrev 2015-11-09 18:09:45 följande:

Det är speciellt följdsjukdomar som är risk då man är gravid. Med tanke på hur begränsad min lungkapacitet redan är skulle jag säkert hamna i respirator om jag fick lunginflammation.
  • Tokstollen

Jag föder i örebro och har varit supernöjd. Hört mycket negativt om bb där men jag har bara legat på deras gynavdelning. Med ettan stannade vi bara över dagen tills barnläkaren gett ok att åka hem. Med tvåan fick jag ligga två dygn pga att vattnet hade gått 3 dygn innan han kom. Har dock varit väldigt nöjd båda gångerna och aldrig behövt dela rum. Skulle aldrig stanna (om jag inte måste pga medicinska orsaker som med tvåan) och särskilt inte om jag inte fick ett eget rum. Det sköna med att stanna var ju att få egentid med den lilla och chans att få amma och låta den biten lösa sig i lugn och ro. Men nu vill jag nog bara hem tror jag. Får se om jag ändrar mig sen

Hemskt för er med dåliga upplevelser. SsJj, det du skriver låter helt sjukt! Hoppas verkligen du slipper det igen.

Min sömn är inte heller den bästa. Svårt att ligga skönt. Har halsbränna och är törstig men kan inte dricka. Kräks nästan varje natt och domnar i armarna på den sidan jag ligger på. Och nästäppan är ju bara som grädden på moset. Ska bli sååååå skönt att få ut bebisen på utsidan sen. Jag har sovit så otroligt mycket bättre trots att jag vaknat för att amma och byta blöja. Hellre det än det man går igenom nu. Tack och lov är det inte länge kvar!

Missade mitt besök hos bm idag pga att min äldsta ramlade och slog sig illa så kunde inte lämna iväg honom hos barnvakten och dra. Nästa tid är den 20/11 och chansen finns ju att jag redan har fött då. Skulle tagit immuniseringsprov idag också så det hinns ju kanske inte med. Någon som vet hur man gör då?

Och förlåt för att jag skriver en halv uppsats..

• Roxy81
    SsJj skrev 2015-11-09 18:06:36 följande:
    Har bara hört gott om Varberg så du kan nog känna dig lugn! :) Ska visst vara fantastiskt fint där. Har själv fött i Halmstad och Växjö.
    Jag har också bara hört gott om Varberg av vänner o släktingar. Så det känns fint, speciellt när man är förstföderska o ALLT är första gången. :)
  • Roxy81
    SsJj skrev 2015-11-09 18:06:36 följande:
    Har bara hört gott om Varberg så du kan nog känna dig lugn! :) Ska visst vara fantastiskt fint där. Har själv fött i Halmstad och Växjö.
    Jag har också bara hört gott om Varberg av vänner o släktingar. Så det känns fint, speciellt när man är förstföderska o ALLT är första gången. :)
  • Beya
    SsJj skrev 2015-11-09 18:09:45 följande:

Man får mycket svårare lunginflammation som gravid.. Ska vaccineras imorgon
  • summer13

Har inte ens blivit informerad om nån vaccination.. är lite tveksam till att vaccinera mig och vet inte om jag vill heller.. hrm!

• summer13

Får man skryta? är så löjligt stolt över min 2åring! Vi har samsovit sen födseln, vi har prioriterat att familjen ska få sömn och då har det varit smidigast. Då sover hon 12 timmar utan att vakna. Nu har vi börjat natta henne i egen säng i sitt egna rum och suttit vid sängkanten, typ ett par veckor. Häromdagen sa jag att mamma är trött och ska sova egen säng och att hon ska sova i sin säng. Säger att hon kan komma in till mamma om hon blir ledsen. Säger godnatt och hon somnar ensam. Hon sa bara "okej mamma, nattinatt älskar dig" sen somnar själv.

Så löjligt stolt man blir! Haha!

Kändes som dom som har stört ihjäl sig på vår samsovning fick sig en knäpp på näsan, så bra kan det gå när man är uppmärksam på vad barnet själv är redo för och känner sig trygg med. Tror inte alls på några metoder där barnet ska känna sig övergiven, otrygg och skrika sig till sömns!

Lite OT men ibland får man nog skryta lite om sina små troll

• velvet
    summer13 skrev 2015-11-09 20:19:31 följande:

Får man skryta? är så löjligt stolt över min 2åring! Vi har samsovit sen födseln, vi har prioriterat att familjen ska få sömn och då har det varit smidigast. Då sover hon 12 timmar utan att vakna. Nu har vi börjat natta henne i egen säng i sitt egna rum och suttit vid sängkanten, typ ett par veckor. Häromdagen sa jag att mamma är trött och ska sova egen säng och att hon ska sova i sin säng. Säger att hon kan komma in till mamma om hon blir ledsen. Säger godnatt och hon somnar ensam. Hon sa bara "okej mamma, nattinatt älskar dig" sen somnar själv.

Så löjligt stolt man blir! Haha!

Kändes som dom som har stört ihjäl sig på vår samsovning fick sig en knäpp på näsan, så bra kan det gå när man är uppmärksam på vad barnet själv är redo för och känner sig trygg med. Tror inte alls på några metoder där barnet ska känna sig övergiven, otrygg och skrika sig till sömns!

Lite OT men ibland får man nog skryta lite om sina små troll

Åh vad roligt att höra! Och vad trygg hon verkar vara er tjej. Vi har samma inställning som er och vår dotter har alltid varit välkommen att sova med oss. Nu väljer hon dock sin egen säng i 9 fall av 10 även om hon ibland kommer över på natten, men det är bara mysigt enligt oss.
Svar på tråden BF december 2015 :-)