• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • Anonym (anonym)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 15:59:47 följande:

Det där om maten var illa. Det ska vara trevligt och rogivande att äta. Där borde ni tänka om och istället laga mat som hela familjen tycker om.

För det första så hade det inte varit något stort problem han hade ätit kött och morötter. Men eftersom farmor erbjöd sig att laga annan mat som faller honom mer i smaken så blev det ett problem.

För det andra så hade vi inte tid att stanna kvar och vänta på att hennes alternativ till mat skulle bli färdig, det var på em och vi var tvungna att åka hem och fortsätta på maten hemma (hade redan förberett steken).

Och för det tredje så kan man inte alltid anpassa maten efter alla i en familj, vi gillar olika sorters mat. Stek är en av mina favoriter och det äter vi max 1 gång i månaden. Medan sonens favorit är tacos och det äter vi varje fredag (det är hans dag att välja mat då), min sambo gillar inte tacos, ska inte sonen och jag få det då? Det är helt omöjligt att anpassa maten efter alla 7 dagar i veckan. Sonen gillar typisk barnmat ex pasta med köttfärssås och pannkakor, det förstnämnda äter vi ca 1 gång i veckan. Men det går inte leva på sånt jämt. Jag tvingar aldrig mitt barn att äta av allt på bordet, han gillar inte potatis och då behöver han inte äta det heller. Vi äter inte potatis varje dag heller. Han äter sig mätt på det han vill ta av. Men jag lagar inte annan mat istället.
  • Pescetarian
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 16:29:59 följande:

För det första så hade det inte varit något stort problem han hade ätit kött och morötter. Men eftersom farmor erbjöd sig att laga annan mat som faller honom mer i smaken så blev det ett problem.

För det andra så hade vi inte tid att stanna kvar och vänta på att hennes alternativ till mat skulle bli färdig, det var på em och vi var tvungna att åka hem och fortsätta på maten hemma (hade redan förberett steken).

Och för det tredje så kan man inte alltid anpassa maten efter alla i en familj, vi gillar olika sorters mat. Stek är en av mina favoriter och det äter vi max 1 gång i månaden. Medan sonens favorit är tacos och det äter vi varje fredag (det är hans dag att välja mat då), min sambo gillar inte tacos, ska inte sonen och jag få det då? Det är helt omöjligt att anpassa maten efter alla 7 dagar i veckan. Sonen gillar typisk barnmat ex pasta med köttfärssås och pannkakor, det förstnämnda äter vi ca 1 gång i veckan. Men det går inte leva på sånt jämt. Jag tvingar aldrig mitt barn att äta av allt på bordet, han gillar inte potatis och då behöver han inte äta det heller. Vi äter inte potatis varje dag heller. Han äter sig mätt på det han vill ta av. Men jag lagar inte annan mat istället.

Jag äter endast fisk och skaldjur. Mitt barn äter kött. Jag gör fisk till mig och kött till barnet. Nemas problemas.
  • Anonym (va?)

Först och främst, vad är det för dumheter att TS borde laga som alla i familjen älskar? Man lagar en rätt och så får alla äta det de vill av maten. Om något så är det väl viktigt att barn får prova olika saker?? Om mina barn fick bestämma skulle det serveras makaroner och korv 7 dagar i veckan.

När det gäller farmors beteende så är det så uppenbart respektlöst. Både TS och hennes man, dvs barnets föräldrar, har bestämt en regel och tydligt kommunicerat den och blir ändå totalt ignorerade. I just det här fallet så gäller det socker, men det är sekundärt, det är beteendet i sig som är helt uppåt väggarna.

Jag hade aldrig låtit någon ta hand om mitt barn som så tydligt struntade i vad vi som föräldrar ville.

TS, det är nog dags för farmor att få en liten time-out. Om hon inte kan följa er enda, enkla regel så låter det inte som hon klarar av att ta hand om ett barn.

• Anonym (anonym)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 16:36:49 följande:

Jag äter endast fisk och skaldjur. Mitt barn äter kött. Jag gör fisk till mig och kött till barnet. Nemas problemas.

Vad duktig du är. Och då tycker du såklart att alla ska göra likadant? jag har varken tid eller lust att hålla sig så. Skulle mitt barn aldrig äta och vara undernärd och inte orka med skola och fritidsaktiviteter pga att han matvägrar den maten jag lagar, då skulle jag laga annat. Men vår son äter alltid något på bordet och han tycker om grönsaker och han följer sin viktkurva.
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-03-31 15:47:39 följande:
    Det är inte jag som är TS, det är inte jag som har en farmor som ger mitt barn en massa godis varje gång vi ses så vad har mina egna vanor med saken att göra överhuvudtaget? Jag blir upprörd för att TS har förklarat samma sak hundra gånger och folk vägrar fatta vad hon säger!
    jag hänvisade till ditt tidigare inlägg.. jag fattar vad honts säger, men jag håller inte med, det känns som dubbelmoral att ge barn fredagsmys, lördagsgodis, oboy då och då som jag sett ts skriva i ett inlägg, men att farmor ger fika några gånger är respektlöst enligt ts. Så har jag förstått det hela.
  • Anonym (Fembarnsmamma)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 12:30:43 följande:

Är det då inte bättre att ha bra minnen iform av upplevelser och lek än att man alltid satt i soffan och proppa i sig socker?? Min farmor lever inte idag och jag kan lova dig att det är inte fikat eller alla ostbågepåsar hon lämnade hemma hos oss varje vecka efter deras veckohandling, utan att hon alltid trots dålig rygg och allmäntillstånd lekte gömma nyckel med oss barnbarn. Jag blir lycklig av att se tillbaka på dessa stunder inte på ostbågarna för dom kan jag gå och köpa själv nu om jag vill.

Jag har mycket andra minnen av min farmor än godis. Farmor själv bar en riktig gottegris och hade alltid skålar med godis hemma. På den tiden satt man inte i soffan som barn gör idag framför TV och datorer, man lekte ute. Mest på farmors vedbodbacke och hanterade både yxa och kniv från tidig ålder. Jag tillhör generationen som cyklade utan hjälm, åkte utan bilbälte, ibland även längst bak i en combi fullknökad med ungar, åkte tåg i rökkupé med rökande förälder, var ensam hemma utan barnvakt, fick smaka alkohol vid fest när de vuxna drack. Jag är idag helnykterist och ickerökare. Man var inte så förbålt hysterisk med allt när jag var barn.
  • CissiJissi
    spillerkillern skrev 2015-03-31 13:35:09 följande:

Hur får du detta till Alzheimers?

Läste du mitt inlägg och fick det till att jag menar farmodern har alzheimers??:)

Jag skrev en fråga, "vad är det frågan om?", och sedan "maktbegär? Alzheimers?".

Förtydligande: varför gör farmodern så? försöker hon påverka och ha makt i situationen i sån grad att hon vägrar lyssna på föräldrarnas regler? eller har hon blivit så glömsk och gammal att hennes minne helt enkelt inte räcker till - därför gör hon fel igen och igen?

Om min text verkligen var så svårläst får jag ju beklaga för det :)
  • Anonym (va?)
    spillerkillern skrev 2015-03-31 16:57:13 följande:
    jag hänvisade till ditt tidigare inlägg.. jag fattar vad honts säger, men jag håller inte med, det känns som dubbelmoral att ge barn fredagsmys, lördagsgodis, oboy då och då som jag sett ts skriva i ett inlägg, men att farmor ger fika några gånger är respektlöst enligt ts. Så har jag förstått det hela.
    ehh, nej...

Det som är respektlöst är att farmor struntar i en enkel regel som kommunicerats flera gånger.

Och att dessutom erbjuda barnet annan mat att ta hem för att han inte gillar det som serveras hemma är bortom respektlöst...
  • spillerkillern
    CissiJissi skrev 2015-03-31 17:00:23 följande:
    Läste du mitt inlägg och fick det till att jag menar farmodern har alzheimers??:)

Jag skrev en fråga, "vad är det frågan om?", och sedan "maktbegär? Alzheimers?".

Förtydligande: varför gör farmodern så? försöker hon påverka och ha makt i situationen i sån grad att hon vägrar lyssna på föräldrarnas regler? eller har hon blivit så glömsk och gammal att hennes minne helt enkelt inte räcker till - därför gör hon fel igen och igen?

Om min text verkligen var så svårläst får jag ju beklaga för det :)
    ja du gjorde en sådan antydan då eftersom du nämnde det, annars skulle du ju inte tagit upp det överhuvudtaget
  • spillerkillern
    Anonym (va?) skrev 2015-03-31 17:01:21 följande:
    ehh, nej...

Det som är respektlöst är att farmor struntar i en enkel regel som kommunicerats flera gånger.

Och att dessutom erbjuda barnet annan mat att ta hem för att han inte gillar det som serveras hemma är bortom respektlöst...
    jag förstår den synpunkten, men varför ge sina barn socker, ibland själva flera gånger i veckan, men anser att det är respektlöst när farmor ger fika, det är dubbelmoral i klartext
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler