• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-04-01 08:22:03 följande:
    Jag brukar inte fråga folk om de är trögfattade men i ditt fall måste jag nästan utgå ifrån att det är något som inte stämmer med fattningsförmågan? Hur kan du inte ha fattat TS poäng vid det här laget? Att det blir sammantaget för mycket socker om ALLA de vill umgås med ska bjuda på gofika? Och att farmor gärna får bjuda på nåt gott IBLAND men inte ALLTID?
    Nej du behöver inte bara otrevlig för att jag ställer en fråga direkt till TS. Nu gäller det inte ALLA, det är FARMOR det gäller och antar att hon är  inte den enda i bekantskapskretsen. Jag undrar vem som egentligen tappat fattningsförmågan och blir upprörd för en fråga till en annan användare.
  • IMHO

Känns märkligt att så många av svaren tror att frågan handlar om huruvida TS är för strikt med kolhydraterna eller ej. Jag tycker det är uppenbart att problemet handlar om kommunikationen mellan föräldrar och svärmor och ev. kulturkrock. Att olika vuxnas omtanke om barnet yttrar sig på kontraproduktiva sätt.

De bästa råd som framkommit hittills och som jag gärna skriver under på är att träna barnets förhållningssätt till hälsa och prata på ett avslappnat sätt om det. Han kommer ju alltid stöta på folk som trugar. Hur man lär gamla svärmödrar sitta (eller förstå) låter däremot som en svårare nöt att knäcka.

Jag tycker redan det låter som att TS har en balanseras syn på regler och undantag. Alla som klankar ner på att hon är för strikt verkar ha läst hennes svar lite för slarvigt.

• Monkii
    spillerkillern skrev 2015-04-01 15:31:29 följande:

Nej du behöver inte bara otrevlig för att jag ställer en fråga direkt till TS. Nu gäller det inte ALLA, det är FARMOR det gäller och antar att hon är  inte den enda i bekantskapskretsen. Jag undrar vem som egentligen tappat fattningsförmågan och blir upprörd för en fråga till en annan användare.

Uppenbarligen handlar tråden om den enda personen som inte accepterar ts regler utan kommer springande med tårta när man tackat nej till kakor.
  • spillerkillern
    Monkii skrev 2015-04-01 17:13:30 följande:
    Uppenbarligen handlar tråden om den enda personen som inte accepterar ts regler utan kommer springande med tårta när man tackat nej till kakor.
    Men det verkar ju vara ok annars med kakor och godis hemma, men specifikt svärmor har restriktioner. Vi vet hur mycket det betyder för farmor och mormor att bjussa på sötsaker, därför drar vi in på sådant hemma och unnar far- och morföräldrarna glädjen att bjuda på godsaker.
  • Monkii
    spillerkillern skrev 2015-04-01 17:27:19 följande:

Men det verkar ju vara ok annars med kakor och godis hemma, men specifikt svärmor har restriktioner. Vi vet hur mycket det betyder för farmor och mormor att bjussa på sötsaker, därför drar vi in på sådant hemma och unnar far- och morföräldrarna glädjen att bjuda på godsaker.

Du verkar ha missat poängen helt. Ts vill fika med sitt barn. Ts vill ge lördagsgodis. Andra släktingar vill fika med ts barn. Ts försöker fördela fikatillfällena mellan alla, inte hindra just farmor från att ha kul.
  • molly50
    Lorelei83 skrev 2015-03-31 08:57:10 följande:

Men låt farmor vara farmor, vilken grym son som inte vill låta hans mamma ha sin son ensam. Bra där att du ändå vill det 

Fast man kan väl vara farmor på många andra sätt än genom att mata barnet med socker.
    Och i det här fallet så tror jag inte att det handlar så mycket om det utan om att farmor inte respekterar TS och hennes mans regler när det gäller deras barn.
    Ska man sitta barnvakt så ska man ändå respektera de regler som föräldrarna har.
    Det är trots allt deras barn,inte farmors.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Söt utan socker)
    "Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler. " 

Är inte hundra på hur man citerar men de var inlägg #63 ! Kika länken som jag skickar med där IV skriver att socker är lika beroendeframkallande som kokain och ger samma abstinens som heroin. Sen kan ni sleva upp lite mer glass. 

http://illvet.se/om-illustrerad-vetenskap/valkommen-till-nr-112012
  • Anonym (Söt utan socker)
    Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-03-31 10:31:52 följande:
    Håller med. Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler.

Kika länken som jag skickar med där IV skriver att socker är lika beroendeframkallande som kokain och ger samma abstinens som heroin. Sen kan ni sleva upp lite mer glass. 

http://illvet.se/om-illustrerad-vetenskap/valkommen-till-nr-112012

(Jag kom hur man citerar sorry om de blev dubbelt!)

• Anonym (Mumin)

Oj, vad en del går igång så fort någon inte vill peta i sitt barn socker och onyttigheter i tid och otid. Varför är det så viktigt för er med sötsaker? Det finns mängder med goda, nyttiga saker man kan äta om det nu är så viktigt för mor- och farföräldrar att bjuda på något. Mor- och farföräldrar är viktiga på många sätt. De kan ha en nära relation med sina barnbarn utan att muta dem med kakor och godis varenda gång de ses.

• Ankanpankan1

Jag har inte läst hela tråden så kanske du redan fått detta tips.

När jag var liten fick jag pengar för att låta bli att äta godis under ett helt år. Jag tror det var 500kr. En bra deal tyckte både jag och föräldrarna.

Kanske kan du göra upp någon liknande lösning med sonen? Om han bara äter godis på lördagar och avstår från allt övrigt fika, under säg ett år så får han något han vill ha?

Lycka till!

• Läs vad som står och inget annat
    Anonym (anonym) skrev 2015-04-01 15:02:33 följande:
    Jag kommer dra mig ur den här diskussionen nu, det har gått alldeles för långt när man börjar prata om anmälningar till soc. Jag vill tacka er som har kommit med förslag på hur vi ska gå vidare. Vi kommer inte att förbjuda farmor att träffa sonen. Till er andra hoppas jag era barn slipper ett liv med övervikt och ev följdsjukdomar, för deras skull.
    De gör du helt rätt i ts, vissa fä här på fl e bara för mycke o tror dom e perfekta själva eller så rör de sig om ren avundsjuka, helt horribelt hur vissa kan vrida på allting o lägger in saker som inte ens har med trådämnet o göra...

Men fortsätt stå på dig ts o ta ingen skit från din svärmor, hon SKA anpassa sig efter ERA regler, punkt slut o stort lycka till
  • Anonym (T)

Du borde kollat Dr Phil som sändes idag kl 17 på kanal 7.

Svar på tråden svärmor struntar i våra regler