• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • spillerkillern
    Anonym (farmor) skrev 2015-03-31 12:50:16 följande:
    jöses,nu blev jag sugen på varm oboy och skogaholmslimpa:)
    Det va mums filibabba i pulkabacken nä man va liten :)
    Fy på dig att skriva så :P
    Man växer nog aldrig ifrån det goda med det, tror jag :)
    Ja visst var det härliga tider :)

Undrar om det har att göra med att vi var mer i rörelse när vi var små än vad många barn är idag som det har blivit så strikt med vad dom stoppar i sig?
  • Anonym (farmor)
    spillerkillern skrev 2015-03-31 12:53:41 följande:

Undrar om det har att göra med att vi var mer i rörelse när vi var små än vad många barn är idag som det har blivit så strikt med vad dom stoppar i sig?
    Kan ha med det att göra kanske...
    Jag hade varken mobil,tvspel,eller dator.
    Idag föds de ju nästan med det i handen.
    Tycker många börjar med datorer och mobiler alleles för tidigt till sina barn.

• Anonym (anonym)
    Modesta skrev 2015-03-31 11:01:54 följande:

Här förstår jag lite mer situationen faktiskt...

Jag har också en svärmor från en annan kultur som beter sig EXAKT likadant!! Vi tjatar, tjatar, tjatar och tjatar lite till. Nu träffas vi inte så ofta, så det blir ju inte de här mängderna, men det är ruskigt svårt. Vi har bett dem att ge dottern annat istället för något att äta hela tiden, det funkar liiiite bättre (fast hon blir ju överöst med presenter istället, inte heller helt bra)

Jag vet faktiskt inte vad man kan göra mer än att envisas och högt inför barnet också förklara varför det är nej. Tex "nej tack, inte nu, vi har ju precis avslutat frukosten" eller "nej tack, nu ska vi ju börja laga middag, men vi kanske kan ta en kaka till efterrätt"

Kanske att din man kan ta ett riktigt allvarligt samtal med henne och förklara VARFÖR ni inte vill att sonen ska få läsk mm mitt i veckorna? Kanske också att ni kan sätta upp en regel om att det är ok om hon ger honom något på helgen?

Vi har som sagt inte riktigt lyckats i den här frågan, men vi försöker ihärdigt (vår dotter är bara två år än så länge). Däremot lyckades min man få slut på tjatet om att vi skulle skaffa barn (ett oändligt tjat från dag 1 att vi hade träffats...) genom att verkligen säga ifrån på skarpen, så kanske kanske att det kan gå.

Precis, tackar man nej till kakor så piper hon ut i köket och hämtar bullar istället osv. Hon tar liksom inte att man säger nej tack.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 13:01:17 följande:
    Precis, tackar man nej till kakor så piper hon ut i köket och hämtar bullar istället osv. Hon tar liksom inte att man säger nej tack.
    Men då förstår hon ju inte grejen?!?!
    Fråga nästa gång om du kan få en leverpastejmacka och ett glas mjölk istället :)
  • Batmamba
    Kyrkby skrev 2015-03-31 09:56:44 följande:

Håller helt med om att andra personer skall respektera föräldrarnas regler och förhållningar, utan diskussion !

Däremot tycker jag ni har en fruktansvärd dum och dålig inställning till detta med mellanmål och dess innehåll.

Jag lovar ifall ni tittar på innehållsdeklarationen av era livsmedel så har dessa en mkt hög sockerhalt. Där har ni inte bemödat er med att ta den med lägst halt.

Denna hysteri med bullar kakor saft osv är fel och ger er ett bakslag när barnet kan välja själv och gör som den själv vill.

Barn äter ändå, fickpengar går till GODIS !

Avdramatisera istället, gör det naturligt !

Ni bygger  upp en dramatik som triggar barnet till max, för att få äta och dricka sådant som var/är förbjudet.

Att barnet har hål i tänderna, är ERT fel som förälder.

Ni har inte borstat tänderna på rätt sätt.

Barn får inte hål i tänderna ifall tandhygienen sköts rätt, skäms på er !!

Jag har läst rätt ofta det du skriver om att det finns socker i maten som vi inte känner till.
  • Batmamba

Jag har läst rätt ofta det du skriver - att det finns socker (och andra tillsatser) i maten som vi inte känner till. Men var 17 då någonstans? Jag ställde mig häromveckan och läste på våra förpackningar i köket (även helfabrikaten i frysen) och hittade så gott som inga konstiga tillsatser eller socker. Var finns alla dessa tillsatser och allt socker som vi ska vara så rädda för?

• tankfull
    spillerkillern skrev 2015-03-31 12:53:41 följande:

Ja, en del barn rör inte sig så mycket. Men numera finns det dessutom lösgodis i mängder i många butiker och färre föräldrar lagar rotmos och fläsklägg - det blir mycket mera pasta och halvfabrikat som innehåller mer socker, fett och salt. Då kan det ju vara en bra idé att försöka tänka lite på kosten så att barnen mår bra.
  • Gena

Nu när jag läst lite mer så så kan jag förstå varför det är irriterande med svärmor. När jag läste trådstarten tyckte jag du var onödigt kontrollerande (vilket enligt mig kan få motsatt effekt och skapa en onödig fixering vid sötsaker), men nu när jag läst lite mer om hur hon tjatar så förstår jag dig bättre. Min mormor och farmor var likadana (födda i Sverige på 10-talet) , de accepterade aldrig ett "nej tack" när det gällde sötsaker, för dem hörde det till god ton att truga.

Generellt sätt tror jag att barn är bra på att förstå att olika regler gäller på olika ställen och att det kan vara OK med sötsaker en vardag när man är hos farmor. Men när ett nej inte accepteras och när det blir överdrivna mängder socker förstår jag varför man som förälder blir irriterad. Min sons farmor köper som tur var rätt små chokladbitar till honom och ger inte alltför stora portioner glass. Så jag låter henne hållas.

• CissiJissi

Jag hade nog hållit med farmorns son i det här fallet, kan hon inte följa era regler för något så viktigt som vad barnets kropp ska växa och utvecklas på - då kan hon inte visas förtroendet att ha honom själv. Sjukt att inte respektera föräldrarna, vad är det frågan om? Maktbegär? Alzheimers? Hon tar inte sitt ansvar och beter sig inte som en bra vuxen ledare runt 9-åringen. Dåliga vanor och för många undantag och problem kring mat kan verkligen förstöra liv.

• spillerkillern
    tankfull skrev 2015-03-31 13:23:04 följande:
    Ja, en del barn rör inte sig så mycket. Men numera finns det dessutom lösgodis i mängder i många butiker och färre föräldrar lagar rotmos och fläsklägg - det blir mycket mera pasta och halvfabrikat som innehåller mer socker, fett och salt. Då kan det ju vara en bra idé att försöka tänka lite på kosten så att barnen mår bra.
    Det verkar ju inte som ts barn är hos farmor dagligen, då får föräldrarna snarare se till att inte laga så mycket halvfabrikat eller handla så mycket lösviktsgodis. Sen fredagsmys blev "uppfunnet" för inte alls så länge sedan, mest pga chipsreklam och därefter verkar det höra till att det ska vara chips på fredag och godis på lördag. Jag tror på att äta sunt och varierat genom veckorna, så gör det inte så stor skillnad om farmor sticker åt dom någon kaka emellanåt.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler