• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 10:45:40 följande:
    Läs snälla vad jag har skrivit tidigare. Dessa 2-3 gångerna är när hon är barnvakt, vi träffar henne flera gånger utöver det. I snitt 2 gånger /vecka träffar sonen henne inkl. Dessa 2-3 gångerna. Sen bjuds det på fika vid fler tillfällen än när vi träffar farmor. Han har en mormor,
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:

Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 

Som jag skrivit tidigare så är det inte bara 2-3 gånger i månaden det handlar om. Dessa 2-3 gångerna är när hon har honom själv efter skolan. Vi träffar henne sammanlagt kanske 8-9 gånger i månaden inkl dessa 2-3 gångerna. Jag är inte emot fika och har verkligen ingen nolltolerans (som många här verkar tro) men 9 gånger med farmor och alla andra gånger vi träffar någon annan ex mina föräldrar, syster och vänner är alldeles för mycket och det tycker nog du också.??

Dessutom är det inte bara fika hon sticker till honom utan det är godis glass och läsk också och det varje gång. Vi tycker heller inte att det är sunt att äta glass fika och godis till mellanmål och hela eftermiddagen och sen komma hem och vara mätt och inte orka äta mat. McDonalds är inte heller ett mellanmål i min mening, då har han 2-3 timmar innan ätit lunch i skolan och middag serveras kl 17 hemma, vilket han inte orkar då.

Jag tycker att det är himla konstigt att man ska förknippa mys med socker. Vi brukade en gång i tiden äta chips på fredagar (såkallat fredagsmys) men vi märkte att sonen blev arg om vi någon gång inte köpte eller om vi var bortbjudna och inte åt chips. Han sa då "men varför får jag inget fredagsmys" varpå jag svara "vi kan väl mysa utan att äta" fick alltid svaret att nej det kan vi inte. Sen dess har vi slutat med "fredagsmys" av just den anledningen. Kan inte folk i Sverige mysa utan godis och chips längre?? Ibland gör vi grönsaksdip istället men oftast tänder vi ljus och äter någon god mat istället och sonen klagar aldrig på det längre. Vi fikar kanske 2-4 gånger i månaden och det tycker vi är lagom, det är så tråkigt att hon inte lyssnar på oss eftersom vi gärna vill bli bjudna eller bjuda andra på fika också, men vi känner att vi ofta tackar nej till det (tar bara en slät kopp kaffe) för att hon redan har bjudit på för mycket.

Som jag skrev tidigare så är det inte alls konstigt att barnfetma och barndiabetes ökar. För så som många här beskriver sina barns sockerintag så är jag inte förvånad om det blir just ert barn som råkar ut för det.
    Om det är så att ni använder farmor som barnvakt så kan hon ev tycka att hon har vissa friheter? När vi hade småbarn och hade jättestor hjälp av farmor innan vi fick dagisplats så skrev jag inte på näsan på henne hur hon skulle göra och vad ungarna skulle äta och blablablabla. Det skulle jag tyckt vara oförskämt. I ert hem, när farmor är på besök, som gäst, så tycker jag ni kan säga ifrån om hon sticker till grabben godis/kakor med risk att tanten blir sur och ni får fixa annan barnvakt. 
  • Malinkowa

Jag har inte hunnit läsa alla svar, så jag hoppas att jag inte upprepar alltför mycket. Jag kan ju bara referera till mig själv och mina värderingar, men jag och min sambo har inställningen att hemma är hemma, och då gäller våra regler. Och när man är borta på besök hos någon så gäller den personens regler. Så om vår son t.ex. är hos mormor så får hon göra som hon vill, vi vill ju gärna att fler vuxna människor ska vara med att påverka och uppfostra vårt barn! (samhället består ju inte bara av mamma och pappa och vårt sätt att se på och göra saker). Risken finns ju då att det blir som i ditt fall - att det blir sockerbonanza hemma hos farmor. Ni kan ju kontakta farmor utan att er son vet om det och prata ordentligt om den här saken på en nivå så att ni kan nå samförstånd. Förklara för henne att ni är måna om att er son ska få goda vanor, och att hon gärna får bjuda på gott ibland, men att hon också kanske kan försöka laga mat eller ge honom smörgåsar. Det är ju svårt att kontrollera allt som rör ens barn, och vissa saker får man nog bara acceptera. Farmor är ju ändå farmor och har ju rätt till sitt sätt att umgås med barnbarnen, även om ni kan diskutera just sockerätandet. Känns som att farmor förknippar kärlek med godsaker, och det kanske är där skon klämmer för er. 

Sen tror jag att det viktigaste är att ni inte har de här dispyterna öppet inför er son. Bättre att ta diskussionen när han inte hör. 

Det blev ett långt svar, men jag hoppas att jag nådde fram med min poäng. Lycka till!

• Modesta
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 20:28:44 följande:
    Hon har allt det här hemma, dom promenerar nästan alltid hem och det finns ingen affär på vägen. Sen kan jag tillägga att hon är inte född här i Sverige och i hennes kultur så tar man inte ett nej tack utan då kommer man närmare med fatet och frågar igen (tjatar till man säger ja). Det är inte så lätt för ett barn att behöva säga nej 10 ggr till något gott. Och säger man nej till bullar så hämtar hon något annat ex glass istället. En gång var dom i köpcentrumet och frågade om han ville ha McDonalds (till mellanmål, hon skulle äta lunch ) och sonen säger nej jag är inte hungrig. Då köper hon iaf ett happy meal och glass och ställer framför honom (han satt och vänta vid bordet)
    Här förstår jag lite mer situationen faktiskt...

Jag har också en svärmor från en annan kultur som beter sig EXAKT likadant!! Vi tjatar, tjatar, tjatar och tjatar lite till. Nu träffas vi inte så ofta, så det blir ju inte de här mängderna, men det är ruskigt svårt. Vi har bett dem att ge dottern annat istället för något att äta hela tiden, det funkar liiiite bättre (fast hon blir ju överöst med presenter istället, inte heller helt bra)

Jag vet faktiskt inte vad man kan göra mer än att envisas och högt inför barnet också förklara varför det är nej. Tex "nej tack, inte nu, vi har ju precis avslutat frukosten" eller "nej tack, nu ska vi ju börja laga middag, men vi kanske kan ta en kaka till efterrätt"

Kanske att din man kan ta ett riktigt allvarligt samtal med henne och förklara VARFÖR ni inte vill att sonen ska få läsk mm mitt i veckorna? Kanske också att ni kan sätta upp en regel om att det är ok om hon ger honom något på helgen?

Vi har som sagt inte riktigt lyckats i den här frågan, men vi försöker ihärdigt (vår dotter är bara två år än så länge). Däremot lyckades min man få slut på tjatet om att vi skulle skaffa barn (ett oändligt tjat från dag 1 att vi hade träffats...) genom att verkligen säga ifrån på skarpen, så kanske kanske att det kan gå.
  • Cat71

TS, jag förstår dig precis. Jösses vad många här som överdramatiserar att man vill begränsa sockerintaget. Barn behöver gränser i detta precis som med allt annat.

Min egen mamma var precis likadan. Hade med sig fika, godis och presenter varenda gång hon träffade barnen vilket kan bli 1-2 gånger i veckan.
    Förutom att de åts en massa "onyttigt" varje gång så började barnen förvänta sig detta. Och mormor hamnade högre i rang än farmor pga detta. Det kändes som hon "köpte" deras uppskattning alltså vilket vi tyckte fel. förutom sockervanorna alltså. Skulle farmor också tagit med godsaker varenda gång? Och morfar (mina föräldrar är skilda)? Fika/godis var och varannan dag eller?

Vi satte den foten vilket min mamma hade svårt för. Presenter var ett no no.
    Istället för sötbröd och godis fick hon istället gärna ta med go frukt.
    Och vet du - efter en låång inkörningsperiod på drygt ett år är hon helt med på banan. 
    Hon brukar numera köpa med sig lyxigare och eller mer exotiska frukter och bär till barnen. Ibland gör de fruktsallad. Oavsett är det minst lika "mysigt" som godfika. Men nyttigare. Mina yngre brorsbarn som kommit till världen sedan vi införde detta får samma typ av frukt och bär när min mamma träffar dem. 
    Alla är supernöjda med detta upplägg. 

• Utflykt i verkligheten
    Cat71 skrev 2015-03-31 12:10:06 följande:

TS, jag förstår dig precis. Jösses vad många här som överdramatiserar att man vill begränsa sockerintaget. Barn behöver gränser i detta precis som med allt annat.

Min egen mamma var precis likadan. Hade med sig fika, godis och presenter varenda gång hon träffade barnen vilket kan bli 1-2 gånger i veckan.
    Förutom att de åts en massa "onyttigt" varje gång så började barnen förvänta sig detta. Och mormor hamnade högre i rang än farmor pga detta. Det kändes som hon "köpte" deras uppskattning alltså vilket vi tyckte fel. förutom sockervanorna alltså. Skulle farmor också tagit med godsaker varenda gång? Och morfar (mina föräldrar är skilda)? Fika/godis var och varannan dag eller?

Vi satte den foten vilket min mamma hade svårt för. Presenter var ett no no.
    Istället för sötbröd och godis fick hon istället gärna ta med go frukt.
    Och vet du - efter en låång inkörningsperiod på drygt ett år är hon helt med på banan. 
    Hon brukar numera köpa med sig lyxigare och eller mer exotiska frukter och bär till barnen. Ibland gör de fruktsallad. Oavsett är det minst lika "mysigt" som godfika. Men nyttigare. Mina yngre brorsbarn som kommit till världen sedan vi införde detta får samma typ av frukt och bär när min mamma träffar dem. 
    Alla är supernöjda med detta upplägg. 

Mycket bra! Det är helt enkelt en generationsskillnad det handlar om, tror jag. Idag har vi större kunskaper i hur skadligt det raffinerade sockret egentligen är för våra växande barn. Läser man på lite grann så förstår man att det är rena giftet.

Men givetvis så får man ju se till att vara balanserad. Och det tycker jag att ni har lyckats med.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-03-31 10:31:52 följande:

Håller med. Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler.

Är det då inte bättre att ha bra minnen iform av upplevelser och lek än att man alltid satt i soffan och proppa i sig socker?? Min farmor lever inte idag och jag kan lova dig att det är inte fikat eller alla ostbågepåsar hon lämnade hemma hos oss varje vecka efter deras veckohandling, utan att hon alltid trots dålig rygg och allmäntillstånd lekte gömma nyckel med oss barnbarn. Jag blir lycklig av att se tillbaka på dessa stunder inte på ostbågarna för dom kan jag gå och köpa själv nu om jag vill.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 11:01:38 följande:

Om det är så att ni använder farmor som barnvakt så kan hon ev tycka att hon har vissa friheter? När vi hade småbarn och hade jättestor hjälp av farmor innan vi fick dagisplats så skrev jag inte på näsan på henne hur hon skulle göra och vad ungarna skulle äta och blablablabla. Det skulle jag tyckt vara oförskämt. I ert hem, när farmor är på besök, som gäst, så tycker jag ni kan säga ifrån om hon sticker till grabben godis/kakor med risk att tanten blir sur och ni får fixa annan barnvakt. 

Vi använder inte henne som barnvakt det är hon som ringer oss och frågar för att hon vill vara barnvakt. Om jag behöver barnvakt så "anlitar" jag alltid min syster och det är väldigt sällan, senast var när dottern föddes för 10 månader sen. Hon vill alltså umgås med sitt barnbarn vilket jag är väldigt glad för då jag själv har en morfar som inte ansträngde sig nämnvärt när jag var liten. Men jag vill såklart att hon kan umgås med honom utan att stoppa i honom godis jämt. Som jag sagt tidigare så går fika bra ibland men inte 2 gånger i veckan med henne så när någon annan hälsar på så får vi tacka nej till fika pga att han redan har fikat tillräckligt + lördagsgodis. jag tycker inte att det är konstigt att bara få lördagsgodis och fika 1 gång i veckan (om det inte är något särskilt firande). Jag tycker snarare att det är ni som verkar ha för slapp syn på sockerintaget och det är säkert era jäkla ungar som ligger på golvet och skriker efter godis på Ica som jag bara suckar åt. Dom är ju beroende fattar ni inte det?????
  • spillerkillern
    Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-03-31 10:31:52 följande:
    Håller med. Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler.
    Jag har dom minnena av farmor och mormor, fick kakor och saft när jag hälsade på ett par gånger i veckan. Drack oboy och tjärnmjölkslimpa både till kvällsfika och ibland även til frukost. Jag har aldrig varit överviktig, aldrig haft problem med tänder eller blivit diabetiker :)
  • Anonym (C33)
    Kyrkby skrev 2015-03-31 10:28:34 följande:

VAD är " överdrivna mängder " socker ??

Hur långt är ett snöre?
  • Anonym (farmor)
    spillerkillern skrev 2015-03-31 12:42:13 följande:
    Jag har dom minnena av farmor och mormor, fick kakor och saft när jag hälsade på ett par gånger i veckan. Drack oboy och tjärnmjölkslimpa både till kvällsfika och ibland även til frukost. Jag har aldrig varit överviktig, aldrig haft problem med tänder eller blivit diabetiker :)
    jöses,nu blev jag sugen på varm oboy och skogaholmslimpa:)
    Det va mums filibabba i pulkabacken nä man va liten :)
    Fy på dig att skriva så :P
    Man växer nog aldrig ifrån det goda med det, tror jag :)
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler