• Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • tankfull
    spillerkillern skrev 2015-04-01 00:02:31 följande:
    näedu, mitt barn går hem och äter mellis, ändera hårdbrödmacka eller frukt. Hos mormor får han äta glass och bullar, han är där någon dag varje vecka. Men jag tycker bara de låter knepigt att förbjuda farmor att ge han fika pga socker när ni ger honom socker själva. Han kanske inte förstår än, men han kan ju börja fundera varför han får äta godis, fika ibland och varm oboy när ni är med, men inte hos farmor, särskilt om jag nu uppfattat rätt inte är hos farmor varje dag.
    Jag brukar inte fråga folk om de är trögfattade men i ditt fall måste jag nästan utgå ifrån att det är något som inte stämmer med fattningsförmågan? Hur kan du inte ha fattat TS poäng vid det här laget? Att det blir sammantaget för mycket socker om ALLA de vill umgås med ska bjuda på gofika? Och att farmor gärna får bjuda på nåt gott IBLAND men inte ALLTID?
  • Mandy01

Förstår dig helt, TS! Har ni sagt nej, så SKA hon respektera det utan ifrågasättande. Det spelar ingen roll om barnbarnet är hos henne - det är fortfarande ert barn och ni bestämmer vad barnet ska äta.

• Ess
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 21:46:39 följande:
     Men era barn springer ju från ena hushållet till det andra och käkar glass efter skolan. I vårat område frågar man föräldrarna innan man ger någon annans barn glass. Jag håller fortfarande fast vid att vi gör rätt i att inte tillåta socker varje dag, vi kommer inte ändra på något.
    Vad är det för en otroligt korkad slutsats?
    Är man inte militant sockermotståndare, så äter barnen godis och glass hela dagarna, det är det enda de äter då. Middag och mellis finns inte, utan det är bara godsaker som gäller.
    Aldrig någonsin hört talas om att man äter riktiga måltider, och sen spelar det ingen större roll om dom drar runt och äter glass.

Har faktiskt bara träffat två sockerfanatiker, det var när den stora gick på dagis. De försökte driva igenom sina åsikter, men blev totalt ner röstade av alla oss andra föräldrar som tyckte det var helt ok att bjuda på glass när barnen fyllde år.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 18:22:47 följande:

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

Usch. Jag tycker synd om er son! Klart att farmor ska kunna skämma bort med godis nån gång ibland. Eller bjuda på fika. Det är ju självklart! Visst kan ni ha regler, men det får ju finnas gränser.

Jag hoppas någon gör en orosanmälan till soc..
  • The past is now

Men alltså! Vilka fanatiker det finns! Är det verkligen antingen eller? Ni kan inte tänka att det finns det där ordet LAGOM? Det måste väl vara oerhört jobbigt att leva livet så där?

• Anonym (anonym)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-01 09:57:51 följande:

Usch. Jag tycker synd om er son! Klart att farmor ska kunna skämma bort med godis nån gång ibland. Eller bjuda på fika. Det är ju självklart! Visst kan ni ha regler, men det får ju finnas gränser.

Hon får jättegärna bjuda på godis någon gång ibland men inte jämt. Om du läser ordentligt vad jag skriver så är det inte bara ibland. Vi träffar henne ganska ofta och det finns fler än hon som vill ge honom godsaker.

Ja soc tycker säkert att det är jättehemskt att vi inte vill att vår son ska äta godis varje dag. Om du vill så kan jag lämna mina personuppgifter till dig så kan du personligen få anmäla oss.
  • Virriga Vera
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-01 09:57:51 följande:

Vad är det som du tycker är orsak att göra en orosanmälan?
  • Anonym (Mumin)

Oavsett vad man har för åsikt om socker ska svärmor respektera föräldrarnas beslut.

Jag hade satt ner foten och tillsammans med min man sagt att så länge hon inte följer det ni sagt åt henne får hon inte hämta barnet på skolan själv. Jag hade inte förbjudit dem att träffas såklart, men enbart i sällskap med någon av oss föräldrar och då varit tydlig innan om vi inte ville att det skulle serveras fikabröd eller godis. Respekterades inte heller det hade fortsatt umgänge skett hemma hos oss eller på andra ställen där vi kan kontrollera vad som serveras. Är övertygad om att jag hade fått med min man på detta utan protester. Våra barn är vårt ansvar och vi tar gemensamma beslut om dem utan att svärmor eller någon annan lägger sig i.

• Lavish

Jag tycker nog att det är en naturlig ordning att föräldrarna är stränga och har tydliga regler medan far och morföräldrar får skämma bort och vara lite "busiga". Tycker dom, om dom en gång var bra föräldrar, har förtjänat det privilegiet efter att själva kämpat med det jobbiga och otacksamma att sätta gränser och uppfostra att på ålderns höst få skämma bort sina barnbarn och bara göra dem glada. 

Sen i vilken utsträckning det ska gälla just maten/sötsaker beror lite på hur ofta dom träffar barnbarnen och om barnbarnen har problem med vikten. Såklart funkar det inte att vräka sötsaker över barnbarnet om man träffas flera ggr i veckan och barnbarnet är överviktigt. Men med normalviktigt barnbarn som man träffar ett par gånger i månaden tycker jag nog det räcker att sluta innan barnet blir illamående...

Däremot är det förstås inte så bra att svärmor öppet inte respekterar vad ni sagt åt henne en halvtimme tidigare när ni är där. Det undergräver er auktoritet på ett annat sätt. Framförallt tycker jag det var dåligt att erbjuda sig att laga annan mat åt sonen p.ga att han inte ville ha det ni skulle göra hemma. För då ger hon sig ju på era vardagsrutiner och regler som ni praktiserar hemma hos er. Och det är en helt annan sak.

Jag tycker att det är rimligt att ni har era regler och att de gäller hos er och att svärmor respekterar det. Men det är inte rimligt att kräva att svärmor ska följa era regler till 100% även när hon passar er son ensam i sitt eget hem. Då tycker jag att hon ska ha frihet att själv utforma deras tid tillsammans, inom vissa gränser såklart. 

• Dr Mupp

Nu har jag inte läst alla inlägg, men jag utgår från att er sån är överviktig eftersom ni är så nitiska. Det hade jag också varit, men grejen är den att det är det barnen äter varje dag som gör dem tjocka inte godsakerna som de får ibland. Själv har jag fyra normalviktiga barn som äter socker ganska ofta. Men så vet de också att inget är förbjudet, men man kan inte äta allt alltid. 

Idag på en onsdag har de fått påskmust till maten.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler