• Gweny

FET/IVF 2015 Maj

Här fortsätter vi som ska börja med FET, men även nya och IVF är såklart välkomna.

Kommer nog bli runt 17-19 Maj för mig med FET. Har 5 st som väntat i frysen.

• Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj
  • Gina43
    elisabeth1973 skrev 2015-05-14 21:16:25 följande:

Hoppar in här med en liten fundering. Jag läser att ni skriver om äggkvalitén att den är bra och mindre bra. Hur vet ni det? Har också läst att vissa får "poäng" på sina ägg. När mina ägg hade befruktats frågade jag om deras kvalité och då sa det bara "alla är lika bra". Så nu oroar jag mig såklart för att dom är dåliga eftersom jag fick ett så kort svar

Jag såg på labbrapporten (i Danmark) att det stod 1:2 på de ägg som blivit befuktade, inget alls på de som inte blev befruktade och 1:3 på de som blivit "fel" befruktade. De med 1:3 gick inte att använda. De odlats på labbet då f.o.m lö fm till må em.

Hej! Ja, man kan ha olika kvalitet på äggen. Det påverkar utfallet av behandlingen, som befruktningsgrad, hur de delar sig osv. Det är inte äggen som graderas, utan embryona. Det görs av embryologen för att kunna välja ut det bästa embryot för återföring samt de som har tillräcklig kvalitet för att frysas (alltså de som bedöms klara den processen). Graderingen görs efter bedömning av utveckling, yttre skal och inre cellmassa m m. Det är en vetenskap i sig Det finns en del att läsa på nätet om hur det går till (sök på ivf embryo grading). Alla kliniker brukar göra på sitt eget sätt.
  • Gina43

Ja, just det. Din fråga ja. Kvaliteten på äggen diskuteras när eller om man har dåligt eller oväntat resultat efter en behandling. Jag tror inte att du behöver oroa dig om din läkare inte tagit upp det med dig. Jag förstår din oro. Det hör till att man nojjar när man går igenom IVF!

• Pommac1

Sprutdag nio idag och ska på VUL. Spännande. Enligt blodprovet som jag tog i tisdags låg jag lite lågt och fick därför höja dosen menopur. Nu återstår det att se om äggen blivit tillräckligt stora för att ta uts på måndag eller om det blir tisdag eller onsdag. Har inte någon blekaste hur många ägg jag har heller. Brukar ha kring nio -tio. Blir nästa nervös.

• EricaSE83
    Pommac1 skrev 2015-05-15 06:50:13 följande:

Sprutdag nio idag och ska på VUL. Spännande. Enligt blodprovet som jag tog i tisdags låg jag lite lågt och fick därför höja dosen menopur. Nu återstår det att se om äggen blivit tillräckligt stora för att ta uts på måndag eller om det blir tisdag eller onsdag. Har inte någon blekaste hur många ägg jag har heller. Brukar ha kring nio -tio. Blir nästa nervös.

Lycka till idag!! Håller tummarna för många fina jämnstora äggblåsor!!
  • Sthlmsthlm
    elisabeth1973 skrev 2015-05-14 21:16:25 följande:

Hoppar in här med en liten fundering. Jag läser att ni skriver om äggkvalitén att den är bra och mindre bra. Hur vet ni det? Har också läst att vissa får "poäng" på sina ägg. När mina ägg hade befruktats frågade jag om deras kvalité och då sa det bara "alla är lika bra". Så nu oroar jag mig såklart för att dom är dåliga eftersom jag fick ett så kort svar

Jag såg på labbrapporten (i Danmark) att det stod 1:2 på de ägg som blivit befuktade, inget alls på de som inte blev befruktade och 1:3 på de som blivit "fel" befruktade. De med 1:3 gick inte att använda. De odlats på labbet då f.o.m lö fm till må em.

Första dagarna tittar man på att de äggen delar dig i rätt takt, att de delar sig jämnt (från 1 till 2, från 2 till 4 osv), att det inte är för mycket fragmentering etc. Det säger något om kvaliteten. Det finns också rena fel, T ex att ägget släppt in två spermier.

För blastocyster tittar man på utvecklingstakt, men också utseende på ägget; kärnan och skalet".

Finns ratingskalor så fråga om du är nyfiken!
  • Pommac1
    EricaSE83 skrev 2015-05-15 08:25:25 följande:

Lycka till idag!! Håller tummarna för många fina jämnstora äggblåsor!!

Tack! Tyvärr var äggstockarna ganska ojämna (då de på ena sidan var större än på andra sidan). Men sist gick det bra ändå trots att storleken var olika. På ena äggstocken hade jag en på 17, 14, 14, 13, 9 och på andra äggstocken var de 11,11, 10, 9 och en på 6. Om man räknar att de växer 2 mm/dag så borde ju tisdag vara en bra dag. Vi får se vad de säger när de ringer.
  • Bolih84

Dagen efter bi avblåste försöket (igår!) så dök gladagubben upp såklart! Men vi kör på nästa månad tyckte dr. Har fått äl-sprutan utskriven, så set inte blir samma visa igen, för tredje ggn!

• Gina43
    Bolih84 skrev 2015-05-15 10:19:16 följande:

Dagen efter bi avblåste försöket (igår!) så dök gladagubben upp såklart! Men vi kör på nästa månad tyckte dr. Har fått äl-sprutan utskriven, så set inte blir samma visa igen, för tredje ggn!

Så typiskt! Tur att ni hinner med ett försök innan sommaren i alla fall!
  • iaeh
    elisabeth1973 skrev 2015-05-14 21:36:57 följande:

Jag tycker du ska ringa och höra med 1177...

Skuggan80 skrev 2015-05-14 21:20:14 följande:

Svårt att säga, men fick du höra av läkarna om det finns risk för....

Tack för svar! Ska avvakta lite och se om det blir bättre. Känner mig allmänpåverkad och blir lätt andfådd. Får kontakta dom under dagen. Dom sa att det fanns risk för överstimulering utifrån blodprov och att det fanns så många ägg och äggblåsor. Hoppas att det inte är det som spökar!
  • Blomster84

Vi har insättning imorgon. Ser verkligen fram emot det! Vi ska få tillbaka en blastis.

Det ska bli kul att se om vi får några till frysen också.

När plussade ni som fick tillbaka en blastis?

Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj