pumpkinspice skrev 2015-11-03 11:56:48 följande:
På tal om att maximera sina chanser, gör någon av er något "extra" för att öka chanserna? Sitter och läser en hel del på nätet och många i USA verkar testa olika dieter, tar kosttillskott (t.ex. omega 3, D-vitamin, Co Q10) o.s.v.
Omega 3 och D-vitamin har jag tagit flera år så det har jag fortsatt med. Har även tagit sk prenatal vitamins (multivitamin för gravida) sen vi började försöka så det har också blivit ett par år vid det här laget.
Min svägerska samt makens ena kusin som båda gjort IVF i USA/Kanada blev rekommenderade CoQ10 av sina läkare för förbättrad äggkvalitet så det tog jag också. Läste boken "It starts with the egg" som diskuterar just tillskott och diet (fördelar, nackdelar, dosering och vilka studier som finns) i samband med fertilitet och IVF.
Vi fick ju många mogna ägg och många som befruktades och slutligen många blastocyster till frysen så min äggkvalitet verkar ju ha varit bra. Men det är ju omöjligt att säga om det berodde på CoQ10 eller inte. Det är ju mycket möjligt att det skulle ha gått lika bra ändå.