• Aqq1

Så rädd för missfall

Efter två tidiga missfall har jag nu plussat igen och jag är såå orolig, förstår inte hur jag ska orka med denna oron ända till vecka 12 när risken iallafall minskat lite. Någon som vart i samma sits och har några tips hur man ska tänka eller någon solskenshistoria? Har en liten kille sen innan där allt gick bra.

• Svar på tråden Så rädd för missfall
  • WiMe06
    Aqq1 skrev 2015-12-07 09:46:53 följande:
    1900 gram, så det är inte så stor skillnad mot din bara att han kom lite senare. Men han är fortfarande väldigt liten så antagligen ligger det hos honom och inte hos mig eftersom denna bebis verkar större men det är ju svårt o veta denna vägde iaf ca 1800 gram för 1,5 vecka sen o då är jag i v . 33+6 nu.
    Men han mådde bra och så när han föddes?
    Våra killar har tagit igen sig bra, nu var ju iofs andra normalstor för att vara född v 35+0. Dem är kanske nåt mindre än sina jämnåriga så dem följer sina kurvor iallafall.

Jag är v 34+0 idag, fick ingen uppskattad vikt när jag var på tul men om din låg på 15% ungefär borde ju min lille väga ngt mindre då, får se hur det ser ut imorgon. Idag hade iallafall magen växt 1 cm sedan förra ggn jag träffade bm. Ska du på ngt mer tul snart?
  • strawberri
    WiMe06 skrev 2015-12-06 14:36:08 följande:
    Usch, jobbigt med sömnen och viruset, hoppas det går över för dig väldigt snart. Sover inte särskilt bra heller om nätterna. Varje morgon jag vaknar har jag ont i halsen men känner inte av ngt på dagarna, så jag vet inte om det är halsbränna eller ngt annat skit jag fått. I övrigt är man rätt energilös så man gör inte mer än nödvändigt om dagarna, har också en del sammandragningar men inga som gör direkt ont.

Var det du som kanske skulle bli igångsatt v 38, isåfall är det ju verkligen inte långt kvar!! Så skönt tänk att bebis snart är hos er
    Jag går in i v 35 imorgon (34+0). Ska på tul på tisdag och mäta bebis igen. Var på tul för drygt 1,5 vecka sedan å det visade att bebis är liten och kanske inte växer som hon ska, så vi får se vad det visar på tisdag.
    Ja fy det är hemskt! 3:e veckan med halsont nu :S Ja vist är man energilös?! jg orkar knappt någonting längre! igår hl ja igång hela dagen och åt väl kanske inte så bra så på vällen när jag stod o pratade med min mamma snurra allt till och ja höll på att säcka ihop :( va riktigt läskigt, så försöker vila mycket nu, även att man egentligen vill göra saker...
    enligt min förlossningsplan skulle vi börja med hinnsvepningar fro.m nu men fr att göra en historia kort så har jag kämpat i 9 månader med att få hjälp med min förlossningsrädsla sedan förra förlossningen och ett TUL samt igångsättning eller planerat snitt va det tal om på förra efterkontrollen men jag får inte hjälp med NÅGONTING av det!! Känner mig totallurad av sjukvården :( och har världens panik p.g.a. detta nu inför förlossningen :( har pratat med kurator, barnmorskor, läkare men ingen hjälper mig då dom säger att det inte finns några medicinska grunder att jag skulle få TUL, snitt eller igångsättning, men jag sj anser att det psykiska måste spela in också?! jag är ju livrädd och en förlossning kommer bli svår att gå igenom för mig. Min son va stor, låg med vidöppen bjudning och fastnade i förlossningskanalen pga att jag va för liten i bäckenet och dom försökte få ut han med sugklocka vilket slutade i akutsnitt, så jag tycker att det finns medicinska skäl till att hjälpa mig! då denna bebisen också är stor enligt SF mått och verkar ligga med kroppen åt fel håll därinne :( usch jag är så negativ nu men ingen i sjukvården förstår mig :(
  • WiMe06
    strawberri skrev 2015-12-07 12:40:41 följande:
    Ja fy det är hemskt! 3:e veckan med halsont nu :S Ja vist är man energilös?! jg orkar knappt någonting längre! igår hl ja igång hela dagen och åt väl kanske inte så bra så på vällen när jag stod o pratade med min mamma snurra allt till och ja höll på att säcka ihop :( va riktigt läskigt, så försöker vila mycket nu, även att man egentligen vill göra saker...
    enligt min förlossningsplan skulle vi börja med hinnsvepningar fro.m nu men fr att göra en historia kort så har jag kämpat i 9 månader med att få hjälp med min förlossningsrädsla sedan förra förlossningen och ett TUL samt igångsättning eller planerat snitt va det tal om på förra efterkontrollen men jag får inte hjälp med NÅGONTING av det!! Känner mig totallurad av sjukvården :( och har världens panik p.g.a. detta nu inför förlossningen :( har pratat med kurator, barnmorskor, läkare men ingen hjälper mig då dom säger att det inte finns några medicinska grunder att jag skulle få TUL, snitt eller igångsättning, men jag sj anser att det psykiska måste spela in också?! jag är ju livrädd och en förlossning kommer bli svår att gå igenom för mig. Min son va stor, låg med vidöppen bjudning och fastnade i förlossningskanalen pga att jag va för liten i bäckenet och dom försökte få ut han med sugklocka vilket slutade i akutsnitt, så jag tycker att det finns medicinska skäl till att hjälpa mig! då denna bebisen också är stor enligt SF mått och verkar ligga med kroppen åt fel håll därinne :( usch jag är så negativ nu men ingen i sjukvården förstår mig :(
    Men fy vad hemskt. Jag förstår verkligen din frustration. Du har ju alla anledningar i världen till att få hjälp. Det var det värsta jag hört att dem inte kan hjälpa dig. Att behöva må så dåligt över att man är rädd för förlossningen är inte ok. När man är rädd som du är nu påverkar ju det en kommande förlossning, du kommer ju få svårt att följa med i förlossningsarbetet. Vad är det för ett landsting du tillhör? Usch, jag lider verkligen med dig när jag läser det du skriver. Det måste ju finnas nån hjälp att få, och om det står i dina tidigare efterkontroller varför frångår man det då? Jag blir så otroligt arg när man hör sådana här saker om sjukvården, faan, kan inte människor vara lite mänskliga eller. Åh! Tycker det verkar så konstigt när inte ens kuratorn verkar lyssna på dig, hon kan ju knappast va utbildad förlossningskurator om man gör så. Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att allting ordnar sig för dig på absolut bästa sätt och att ngn vänlig själ hjälper dig igenom det här. Håller tummarna för dig. Vila ordentligt nu och glöm inte bort att äta (vet att det är lätt hänt, är likadan själv), ta hand om dig. Styrkekramar!
  • majbebis2016

Ja de ska bli spännande! :)

Jag började använda i v 8-9, men tror dom rekommenderar från 12-16, så bli inte orolig om du inte hittar nå hjärtslag :) Hoppas allt går bra på onsdag <3

Hoppas7910 skrev 2015-12-07 09:50:44 följande:

Jag har heller inte mått illa så.. Kan må lite illa om det går för länge innan jag äter dock. Då är det bråttom!

Börjar bli hemskt nervös inför onsdag nu...

Spännande med RUL! Och det är ju inte så långt kvar nu :)

Jag är över 35 så det känns väl vettigt att göra kub.

Har kollat lite på det där med doppler.. Kan man använda den så här tidigt?

• Enlitentill

I morgon är det dags för vul, v. 8+4 då. Sådan delad känsla kring det. Jag vill ju så gärna se ett hjärta ticka men är så rädd att något gått snett på samma gång. Alla symptom har jag kvar och vissa har ökat men ändå...

• Hoppas7910
    Enlitentill skrev 2015-12-07 23:11:35 följande:

I morgon är det dags för vul, v. 8+4 då. Sådan delad känsla kring det. Jag vill ju så gärna se ett hjärta ticka men är så rädd att något gått snett på samma gång. Alla symptom har jag kvar och vissa har ökat men ändå...

Då ska vi på VUL samma dag! Är i v. 8+5 imorn. Förstår så väl vad du menar.. Man både vill och inte vill. Livrädd för att det ska ha stannat av. Vill bara se att hjärtat slår och att mini växt som han ska!

Vilka av dina symptom har ökat tycker du?

Hur stor är du om magen? Om jag får fråga såklart!

Själv putar magen ut rätt rejält.. Speciellt på kvällen. Om det fortsätter så här blir det svårt att dölja så länge till!

Får jag fråga var du gör VUL?
  • Hoppas7910
    majbebis2016 skrev 2015-12-07 21:41:10 följande:

Ja de ska bli spännande! :)

Jag började använda i v 8-9, men tror dom rekommenderar från 12-16, så bli inte orolig om du inte hittar nå hjärtslag :) Hoppas allt går bra på onsdag <3

Tack så mycket :)

Om allt går bra imorn ska jag nog faktiskt köpa en sån! Men jag lär inte kunna vänta tills v 12-16 ;)

Hoppas tiden till ditt RUL går snabbt :)
  • Enlitentill
    Hoppas7910 skrev 2015-12-08 11:51:43 följande:

Då ska vi på VUL samma dag! Är i v. 8+5 imorn. Förstår så väl vad du menar.. Man både vill och inte vill. Livrädd för att det ska ha stannat av. Vill bara se att hjärtat slår och att mini växt som han ska!

Vilka av dina symptom har ökat tycker du?

Hur stor är du om magen? Om jag får fråga såklart!

Själv putar magen ut rätt rejält.. Speciellt på kvällen. Om det fortsätter så här blir det svårt att dölja så länge till!

Får jag fråga var du gör VUL?

Hjärtat tickade på fin och liten rörde sig därinne. Lycka, även om jag fortfarande är orolig för att det fortfarande är några veckor kvar till vecka 12. Jag var enligt. Vul i v 8 +2. Mitt illamående har eskalerat och min mage ser ut som om jag är längre gången. Är ju smal annars så det kommer vara svårt att dölja. Jag gjorde vul för att vi precis påbörjat en utredning och därför gick privat. Vi blev erbjudna det och vi var snabba att tacka ja.

Har du varit i väg? Hur mår du med symptom och så?
  • Hoppas7910
    Enlitentill skrev 2015-12-08 12:19:43 följande:

Hjärtat tickade på fin och liten rörde sig därinne. Lycka, även om jag fortfarande är orolig för att det fortfarande är några veckor kvar till vecka 12. Jag var enligt. Vul i v 8 +2. Mitt illamående har eskalerat och min mage ser ut som om jag är längre gången. Är ju smal annars så det kommer vara svårt att dölja. Jag gjorde vul för att vi precis påbörjat en utredning och därför gick privat. Vi blev erbjudna det och vi var snabba att tacka ja.

Har du varit i väg? Hur mår du med symptom och så?

Gud vad härligt att höra!

Oron kommer nog aldrig försvinna.. Men dem säger ju att risken minskar mkt när man sett hjärtslag och storleken ser rätt ut :)

Det är skönt när sjukvården tar hand om en lite så man slipper jaga själv. Det lättar lite då!

Då verkar våra magar vara likadana.. Är oxå smal annars och nu kan jag knappt knäppa knappen i mina byxor längre. Det märks redan nu!

Och det är helt okej om bara mini mår bra :)

Det var jag som var lite virrig i dagarna.. Det är imorn som jag ska på VUL. Känns som jag räknar timmarna.. Så nervös för att det ha stannat av igen :/
  • Enlitentill
    Hoppas7910 skrev 2015-12-08 12:41:37 följande:

Gud vad härligt att höra!

Oron kommer nog aldrig försvinna.. Men dem säger ju att risken minskar mkt när man sett hjärtslag och storleken ser rätt ut :)

Det är skönt när sjukvården tar hand om en lite så man slipper jaga själv. Det lättar lite då!

Då verkar våra magar vara likadana.. Är oxå smal annars och nu kan jag knappt knäppa knappen i mina byxor längre. Det märks redan nu!

Och det är helt okej om bara mini mår bra :)

Det var jag som var lite virrig i dagarna.. Det är imorn som jag ska på VUL. Känns som jag räknar timmarna.. Så nervös för att det ha stannat av igen :/

Jag håller tummarna för dig i morgon.
Svar på tråden Så rädd för missfall