• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-17 10:38:56 följande:
    Ja det stämmer att han inte vill göra microtese om vi får bekosta själva. Då vill han hellre göra något annat för de pengarna. t ex spara till insemination osv. Men om landstinget skulle betala är han helt med på det.
    Ok, men IVF/insemination med donerade spermier kan ni få hjälp med via landstinget i så fall, om det blir aktuellt. Är det långa väntetider i ert landsting? Om det skulle vara så att inga spermier hittas vid biopsin så kanske det är mer värt att bekosta mikrotesen själv och sedan om det misslyckas vänta och få hjälp med donerade spermier via landstinget, även om det är långa väntetider istället för att strunta i mikrotese och bekosta donerade spermier själva. Men som sagt, ta ett steg i taget. Först har ni biopsin som förhoppningsvis går jättebra!! 
  • 999

Gör eller äter era män något speciellt för att sätta igång/öka spermieproduktionen? 

Min man äter vitaminpiller och örter som sägs ha en positiv inverkan på spermieproduktionen. Vi tänker att det kan vara värt att testa det som sägs hjälpa... Det skadar inte i alla fall och det är inte som att vi har något att förlora direkt. Jag tror att jag har googlat och läst allt som finns om spermieproduktion. 

• lompan

[quote=76239316][quote-nick]999 skrev 2016-01-17 15:52:53 följande:[/quote-nick]Gör eller äter era män något speciellt för att sätta igång/öka spermieproduktionen? 

Min man äter vitaminpiller och örter som sägs ha en positiv inverkan på spermieproduktionen. Vi tänker att det kan vara värt att testa det som sägs hjälpa... Det skadar inte i alla fall och det är inte som att vi har något att förlora direkt. Jag tror att jag har googlat och läst allt som finns om spermieproduktion. [/quote

Jag har inga som helst belägg på det jag nu skriver men jag har resonerat med mig själv så att har man lägre antal spermier än normalt i sädesvätskan så går det att hjälpa på traven med vitaminer å örter. Men har Mannen inga spermier, så tror jag inte att den plötsligt får en produktion. Men jag respekterar att ni vill prova och kanske har en annan teori, jag håller tummarna och är spänd på att se om det funka!

• 999
    lompan skrev 2016-01-17 16:14:06 följande:

[quote=76239316][quote-nick]999 skrev 2016-01-17 15:52:53 följande:[/quote-nick]Gör eller äter era män något speciellt för att sätta igång/öka spermieproduktionen? 

Min man äter vitaminpiller och örter som sägs ha en positiv inverkan på spermieproduktionen. Vi tänker att det kan vara värt att testa det som sägs hjälpa... Det skadar inte i alla fall och det är inte som att vi har något att förlora direkt. Jag tror att jag har googlat och läst allt som finns om spermieproduktion. [/quote

Jag har inga som helst belägg på det jag nu skriver men jag har resonerat med mig själv så att har man lägre antal spermier än normalt i sädesvätskan så går det att hjälpa på traven med vitaminer å örter. Men har Mannen inga spermier, så tror jag inte att den plötsligt får en produktion. Men jag respekterar att ni vill prova och kanske har en annan teori, jag håller tummarna och är spänd på att se om det funka!

Du har rätt i att det är mycket lättare att öka en spermieproduktion än att sätta igång den, men jag tror inte att det är omöjligt. I alla fall inte utifrån det jag har läst. Även läkaren vi träffade på Carlanderska frågade om vi provat homeopati, så jag antar att det finns belägg för att det kan hjälpa med alternativ medicin. Jag vill gärna tro det i alla fall. Både min man och jag mår bra av att känna att vi hela tiden gör något som kan föra oss framåt istället för att bara stå och stampa. Vi känner att vi måste göra något och åtminstone prova det som sägs ha en positiv inverkan. Men det finns hur mycket som helst, man kan ju inte följa allt som sägs hjälpa, men det skadar ju inte att ge det en chans.
  • Kajsakaj

Jag är intresserad av läkemedel som höjer kroppens egna testosteronproduktion. Som jag förstått det så kan det påverka resultatet på biopsi/tese. Om mannen har normal nivå eller svarar på behandling för att höja nivån kan det höja chanserna. (OBS nu pratar jag inte om att tillföra testosteron, utan behandling som stimulerar den egna testosteronproduktionen.) och jag kan tänka mig att det även finns örter/vitaminer/kost som kan göra det. Är det någon som har någon erfarenhet av hormonbehandling innan biopsi? Just för att höja testosteronnivå?

• 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-17 16:27:53 följande:

Jag är intresserad av läkemedel som höjer kroppens egna testosteronproduktion. Som jag förstått det så kan det påverka resultatet på biopsi/tese. Om mannen har normal nivå eller svarar på behandling för att höja nivån kan det höja chanserna. (OBS nu pratar jag inte om att tillföra testosteron, utan behandling som stimulerar den egna testosteronproduktionen.) och jag kan tänka mig att det även finns örter/vitaminer/kost som kan göra det. Är det någon som har någon erfarenhet av hormonbehandling innan biopsi? Just för att höja testosteronnivå?

Tribulus terrestris eller tiggarnöt som det heter på svenska är en ört som stimulerar och ökar testosteron naturligt i kroppen. Denna ört sägs kunna hjälpa män som har utebliven eller låg spermieproduktion. Men om mannen redan har normala testosteronvärden vet jag inte om det hjälper, vet du?
  • Kajsakaj
    999 skrev 2016-01-17 16:54:44 följande:

Tribulus terrestris eller tiggarnöt som det heter på svenska är en ört som stimulerar och ökar testosteron naturligt i kroppen. Denna ört sägs kunna hjälpa män som har utebliven eller låg spermieproduktion. Men om mannen redan har normala testosteronvärden vet jag inte om det hjälper, vet du?

Jag har läst någon studie där de kom fram till att det inte hade någon markant effekt på män med normala nivåer. Ligger din man normalt? Vet läkaren på Carlanderska något om dessa metoder? Eller vem kan man rådfråga? Så man inte gör något som gör mer skada än nytta.
  • 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-17 17:57:57 följande:

Jag har läst någon studie där de kom fram till att det inte hade någon markant effekt på män med normala nivåer. Ligger din man normalt? Vet läkaren på Carlanderska något om dessa metoder? Eller vem kan man rådfråga? Så man inte gör något som gör mer skada än nytta.

Du kan säkert fråga någon på er fertilitetsklinik. Men jag tror att så länge man håller sig till naturliga örter så kan ingen skada ske. Men om man t ex äter andra mediciner så ska man rådfråga läkare innan man äter örter eftersom det kan påverka medicinens verkan. Men är man frisk och inte äter mediciner så är det ingen fara. I andra delar av världen använder man örter och annat från naturen för att avhjälpa olika åkommor, till skillnad från i väst där man använder "kemiska mediciner". Tiggarnöt som jag nämnde finns som kosttillskott.
  • Kajsakaj
    999 skrev 2016-01-17 18:41:02 följande:

Du kan säkert fråga någon på er fertilitetsklinik. Men jag tror att så länge man håller sig till naturliga örter så kan ingen skada ske. Men om man t ex äter andra mediciner så ska man rådfråga läkare innan man äter örter eftersom det kan påverka medicinens verkan. Men är man frisk och inte äter mediciner så är det ingen fara. I andra delar av världen använder man örter och annat från naturen för att avhjälpa olika åkommor, till skillnad från i väst där man använder "kemiska mediciner". Tiggarnöt som jag nämnde finns som kosttillskott.

Ja men troligen vet dom väl inget om det på sahlgrenska eftersom hon inte tyckte testosteronprovet var viktigt.

Jag ska kolla upp lite mer om det, tack för tipset! Men tänker också att de har väl läkemedel som är till för att höja. Något med hcg tror jag.
Svar på tråden Avsaknad av spermier