• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • AnaC

Hoppas att ni får ert efterlängtade barn! Håller alla tummar:) vi bara inge lite hopp idag! Jag plussade imorse:D vi har ju gjort donation. Vi är så glada och lyckliga idag!!

Anna
  • Kajsakaj
    AnaC skrev 2016-01-19 18:46:00 följande:

Hoppas att ni får ert efterlängtade barn! Håller alla tummar:) vi bara inge lite hopp idag! Jag plussade imorse:D vi har ju gjort donation. Vi är så glada och lyckliga idag!!

Jättejättegrattis! Vad underbart att äntligen få det ni önskat mest ???? måste erkänna att det högg till av avundsjuka och längtan i hjärtat. Men är så glad för din skull fastän vi inte känner varandra. Jag vet i alla fall vilken smärta du känt och det är otroligt att den nu kan övergå i lycka. Stor kram
  • 999
    Kajsakaj skrev 2016-01-19 17:16:47 följande:

Ja och mycket handlar också om det mentala för mig. Att man sen oavsett resultat kan känna att man gjort allt man kan. Slippa gå och grubbla på vad som hade hänt om man gjort si eller så. Hur länge har han fått akupunktur och vad kostar det? Och vad ligger alla naturläkemedel på för priser? Har du tips på akupunktör i Göteborgsområdet?

Exakt, så känner jag också. Han har gått på akupunktur i en månad samt ätit vitaminer/tillskott. Akupunkturen kostar 3000 kr för 10 ggr och han går två ggr i veckan första tiden och sen kommer det bli mer sällan tror jag, en gång i veckan. Vitamintillskott kan man köpa för en hundring på Apoteket, det hade vi inte behövt köpt via akupunktören, men jag vet inte om den hon ordinerat kanske innehåller lite annat bra också. Och det kinesiska naturläkemedlet kostar några hundralappar, räcker i kanske 1,5. Känner inte till någon akupunktör i Göteborgsområdet men kan be min man fråga henne om hon vet någon som hon kan rekommendera. Hon verkar känna väldigt många i branschen. Som jag sa förut så är hon från Kina och har arbetat med detta i nästan 30 år, så hon är väldigt kunnig och om hon rekommenderar någon så är säkert den också bra!
  • 999

Åh grattis! Vad kul! Nu när vi kämpar med barnlöshet så tycker jag att det är jobbigt att höra när någon är gravid, men jag blir så glad när det är någon som jag vet gjort samma resa som oss och verkligen fått kämpa!

Du har tidigare skrivit att donerade spermier var otänkbart till en början, hur känns det nu när det tagit sig? Tror du det känns annorlunda än om det hade varit din mans spermier? Du behöver inte svara såklart.
  • Kajsakaj
    999 skrev 2016-01-19 21:28:59 följande:

Exakt, så känner jag också. Han har gått på akupunktur i en månad samt ätit vitaminer/tillskott. Akupunkturen kostar 3000 kr för 10 ggr och han går två ggr i veckan första tiden och sen kommer det bli mer sällan tror jag, en gång i veckan. Vitamintillskott kan man köpa för en hundring på Apoteket, det hade vi inte behövt köpt via akupunktören, men jag vet inte om den hon ordinerat kanske innehåller lite annat bra också. Och det kinesiska naturläkemedlet kostar några hundralappar, räcker i kanske 1,5. Känner inte till någon akupunktör i Göteborgsområdet men kan be min man fråga henne om hon vet någon som hon kan rekommendera. Hon verkar känna väldigt många i branschen. Som jag sa förut så är hon från Kina och har arbetat med detta i nästan 30 år, så hon är väldigt kunnig och om hon rekommenderar någon så är säkert den också bra!

Det får du jättegärna be honom göra! Tack :) känner att det säkert finns en del som inte är så erfarna så det skulle kännas bra att få någon rekommenderad av någon som är duktig!

Förresten, ni som har gjort biopsier. Hur är det med vårdgarantin? Ingår testikelbiopsi i den? Läste att det inte gällde "provtagningar och undersökningar, t ex labbprovtagning" men blev så osäker på vad det klassas som.

Läste också lite om medicinskt motiverade behandlingar från olika landsting. De verkar räkna de behandlingar som har en chans på 10% (och uppåt) att resultera i graviditet som medicinskt motiverat. Tydligen ej med microtese då.. Jag ska faktiskt ta kontakt med patientnämnden någon dag och höra lite allmänt med dem vad man kan göra i vår situation. Har du pratat med dem?

Tack för svar på kostnad också! Alltid bra att ha koll på det :)
  • Tevira

Jättestort grattis!! Roligt att höra att det lyckats för er!
  • MariaC

Vilka härliga nyheter! Grattis!!!

Kram till er!!!
  • lompan

Grattis anac! Det inviger hopp! Hur var de nu, var det på första inseminationen?
  • AnaC

Det är svårt att säga.. Men just nu så känns det bara som att det är vårt barn och jag tänker inte på det alls faktiskt. De är vårt sätt att få barn. Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle kännas så här bra! Man tror nog inte de innan. Jag har efter många år av oro, väntan, hopp och förtvivlan äntligen fått ett inre lugn. Jag kan jobba och planera renovering utan att gå runt och känna efter hela tiden, ni förstår säkert vad jag menar. Jag glömmer till och med bort att jag är gravid ibland, de slår mig några ggr per dag att jag är faktiskt med barn:D

999 skrev 2016-01-19 21:33:18 följande:

Åh grattis! Vad kul! Nu när vi kämpar med barnlöshet så tycker jag att det är jobbigt att höra när någon är gravid, men jag blir så glad när det är någon som jag vet gjort samma resa som oss och verkligen fått kämpa!

Du har tidigare skrivit att donerade spermier var otänkbart till en början, hur känns det nu när det tagit sig? Tror du det känns annorlunda än om det hade varit din mans spermier? Du behöver inte svara såklart.

Anna
Svar på tråden Avsaknad av spermier