• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Tevira skrev 2016-04-16 08:59:25 följande:

Vi har fått brev nu om att vårdgarantin för att få starta vårt första ivf-försök inte kommer kunna hållas. Väntetiden är beräknad till 4 månader. Vet inte riktigt hur jag ska hantera denna väntan hela tiden... Känns så jobbigt! Tur att det är vår/ sommar åtminstone så känns inte allt mörkt men ändå...

Förstår att väntan känns olidlig, tro mig jag vet vad jag pratar om. Vi fick första beskedet för snart ett år sedan och efter två spermaprov och en biopsi med noll spermier så står vi fortfarande kvar på samma plats. Nästa steg blir mikrotese på Carlanderska och det blir inte förrän i höst. Och vad väntar vi på? Jo, att med stor sannolikhet så kommer inga spermier att hittas då heller. Så, försök att tänka positivt, ni vet att ni väntar på något bra i alla fall. Din man har en spermaproduktion och med största sannolikhet så kommer er IVF-behandling att lyckas, eller åtminstone så kommer ni ha något att jobba med. I vårt fall kommer jag genomgå IVF-behandling med allt vad det innebär, trots att det i slutändan kanske ändå inte kommer leda någonvart, då oddsen för att hitta spermier hos min man via mikrotese inte är alltför stora. Men det är allt vi har. Den väntan är olidlig, att vänta på något som är ens sista chans och vetskapen att om det inte blir något av det, så ja då är det över för vår del.

Om spermier hade hittats på min mans biopsi, så lite som en ynka spermie, så hade jag varit överlycklig och försökt att tänka positivt, att oavsett hur länge vi får vänta så har vi i alla fall bra odds att lyckas till slut... Men så ser det inte ut för oss.

• MariaC

Inget av de två embryon tog sig, jag är inte gravid :( Efter 1 års psykisk berg och dalbana är jag nog i chock och har inte fattat det än.....

• jad
    MariaC skrev 2016-04-24 07:40:32 följande:

Inget av de två embryon tog sig, jag är inte gravid :( Efter 1 års psykisk berg och dalbana är jag nog i chock och har inte fattat det än.....

Vad tråkigt att höra :( Har hoppats att det skulle fungera för er också. Förstår att det är riktigt tungt nu, men ge inte upp, ni lyckades trots allt få tillbaka ett par embryon. 
  • GoC
    MariaC skrev 2016-04-24 07:40:32 följande:

Åh...Maria var tråkigt:( Tänker på er. Hemsk med ett sådant besked när man lagt så mycket energi och pengar på det. Vad händer nu? Hur går ni vidare? Blir ni tvungna att betala lika mycket till? Usch...denna jäkla barnvärd alltså...Så otroligt orättvist livet är!
  • MariaC
    jad skrev 2016-04-24 09:49:14 följande:
    Vad tråkigt att höra :( Har hoppats att det skulle fungera för er också. Förstår att det är riktigt tungt nu, men ge inte upp, ni lyckades trots allt få tillbaka ett par embryon. 
    Ja, det känns tungt. Vet inte om man får göra Mikro-tese en gång till. De har ju så lite resurser kring det och många som vill göra det så jag vet inte om de kan prioritera oss som redan fått en chans. Ska prata med kliniken imon så får vi se..
  • MariaC
    GoC skrev 2016-04-24 14:22:39 följande:
    Åh...Maria var tråkigt:( Tänker på er. Hemsk med ett sådant besked när man lagt så mycket energi och pengar på det. Vad händer nu? Hur går ni vidare? Blir ni tvungna att betala lika mycket till? Usch...denna jäkla barnvärd alltså...Så otroligt orättvist livet är!
    Ja, det är så jävla orättvist alltså! Och som du säger, all energi man lagt, och framförallt all oro, tanken på att gå igenom allt igen, vi måste ju men det känns tufft.
    Vet inte hur vi går vidare, vet inte om vi får göra Mikro-Tese igen eller om detta var vår chans. De har lite resurser kring det så frågan är om de kan prioritera oss som redan fått en chans. Får vi gör det igen så blir det dyrare för nu har de höjt priserna ännu mer. 
    Och som min sambo sa idag, Va roligt att vi måste fortsätta betala av på IVF ända fram till augusti och så tog det sig inte. (Bruttolönevadrag). Suck...

Hur går det för dig?
  • GoC
    MariaC skrev 2016-04-24 18:45:48 följande:

Ja, det är så jävla orättvist alltså! Och som du säger, all energi man lagt, och framförallt all oro, tanken på att gå igenom allt igen, vi måste ju men det känns tufft.

Vet inte hur vi går vidare, vet inte om vi får göra Mikro-Tese igen eller om detta var vår chans. De har lite resurser kring det så frågan är om de kan prioritera oss som redan fått en chans. Får vi gör det igen så blir det dyrare för nu har de höjt priserna ännu mer. 

Och som min sambo sa idag, Va roligt att vi måste fortsätta betala av på IVF ända fram till augusti och så tog det sig inte. (Bruttolönevadrag). Suck...

Hur går det för dig?

Ja, jag finner inga ord för denna orättvisa... Dessa kostnader och allt annat.... Att lägga 70000 på ett försök är fanimej inte rimligt! Det kan bara inte få vara så! :( blir så arg att det ska vara så galet dyrt! Räcker det inte med allt man ska gå igenom om man jämför med de som kan göra försök hemma i sängen. Livet är grymt. Jo vi bestämde oss för att inte försöka med micro tese. Just pga kostnaderna och riskerna för att det inte skulle ta sig... Så vi gick på donation. Och det tog sig:) så nu är jag gravid i v 28. Tiden går så fort och i juli är det dags om allt går som det ska! Håll oss uppdaterade! Tänker på er!
  • MariaC
    GoC skrev 2016-04-25 10:44:13 följande:

Ja, jag finner inga ord för denna orättvisa... Dessa kostnader och allt annat.... Att lägga 70000 på ett försök är fanimej inte rimligt! Det kan bara inte få vara så! :( blir så arg att det ska vara så galet dyrt! Räcker det inte med allt man ska gå igenom om man jämför med de som kan göra försök hemma i sängen. Livet är grymt. Jo vi bestämde oss för att inte försöka med micro tese. Just pga kostnaderna och riskerna för att det inte skulle ta sig... Så vi gick på donation. Och det tog sig:) så nu är jag gravid i v 28. Tiden går så fort och i juli är det dags om allt går som det ska! Håll oss uppdaterade! Tänker på er!

Så härligt för er, är glad för er skull! Så fort tiden gått för er =) Skönt att ni ändå kunde känna er "tillfreds" med att använda donerade. Vi är inte riktigt där än. Min sambo vill så gärna försöka en gång till med sina egna. Det känns ju extra jobbigt när han nu har spermier och sen enda inte kunna använda dem. Så vi kommer nog prova en gång till med Mikro-tese eller vanlig biopsi igen..
  • GoC
    MariaC skrev 2016-04-25 13:30:33 följande:

Så härligt för er, är glad för er skull! Så fort tiden gått för er =) Skönt att ni ändå kunde känna er "tillfreds" med att använda donerade. Vi är inte riktigt där än. Min sambo vill så gärna försöka en gång till med sina egna. Det känns ju extra jobbigt när han nu har spermier och sen enda inte kunna använda dem. Så vi kommer nog prova en gång till med Mikro-tese eller vanlig biopsi igen..

Vi var nog inte riktigt tillfreds med donerade vi heller. Men vi kände att vi inte hade så mycket annat val. Och när det väl tog sig så kraschade jag till en början efter den tunga period som varit. Men nu har vi landat i detta och när den lilla rör sig i magen så kan jag verkligen inte känna att vi skulle ha valt fel väg. Åldern tickar ju på också... Men idag är vi så glada för vårt beslut! :)
  • 999

Så tråkigt för er MariaC, hur mår ni idag? Har ni pratat med Carlanderska, vad säger dem? 

Svar på tråden Avsaknad av spermier