• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Tevira

Välkommen till tråden, fortfarande hoppfull :) Det ska väl inte spela någon roll för kön till landstinget om ni går vidare med Danmark? Du bör stå kvar i kö här som innan om du inte blir gravid då vill säga.

Någon som vet om man inför ivf ska kolla äggledare/ spola dem? Utredningen gällande mig har inte innefattat så mycket egentligen, antagligen för att min sambo har azoospermi men blir orolig nu för att någon mer undersökning ska behöva göras på mig innan ivf :( Vi läkare hade fortfarande inte skickat remiss till rmc för ivf trots att vi fick klartecken i mitten av mars..

• 999
    Tevira skrev 2016-04-02 15:24:12 följande:

Välkommen till tråden, fortfarande hoppfull :) Det ska väl inte spela någon roll för kön till landstinget om ni går vidare med Danmark? Du bör stå kvar i kö här som innan om du inte blir gravid då vill säga.

Någon som vet om man inför ivf ska kolla äggledare/ spola dem? Utredningen gällande mig har inte innefattat så mycket egentligen, antagligen för att min sambo har azoospermi men blir orolig nu för att någon mer undersökning ska behöva göras på mig innan ivf :( Vi läkare hade fortfarande inte skickat remiss till rmc för ivf trots att vi fick klartecken i mitten av mars..

Äggledarspolning görs enbart i de fall där spermierna ska insemineras, eller då ett par ska fortsätta försöka bli med barn på naturlig väg. Vid IVF så sker ju befruktningen i ett provrör och då är det inte relevant med äggledarspolning. 
  • Tevira

Jag tänkte också att det var inte var relevant nu. Men blev orolig att det skulle dyka upp något mer hinder nu som att det skulle vara något som ska göras innan en utredning räknas som klar. Tack för svar :)

• MariaC
    999 skrev 2016-04-02 16:24:15 följande:

Äggledarspolning görs enbart i de fall där spermierna ska insemineras, eller då ett par ska fortsätta försöka bli med barn på naturlig väg. Vid IVF så sker ju befruktningen i ett provrör och då är det inte relevant med äggledarspolning. 

Jag fick göra äggledarspolning i alla fall. Gjorde skit ont så hade gärna sluppit!!
  • Fortfarande hoppfull

Ringde läkaren och bad om remiss för äggledarspolning. Det va inga konstigheter utan han sa ok direkt. Är så klart glad för det men blir samtidigt ledsen att det är jag som måste driva på och be om undersökningar för att min utredning ska bli komplett. Läkaren visste redan i höstas att maken hade azoospermi och fick i februari veta att testikelbiopsin gav noll. Kan tycka att han då kunde ha tagit upp äggledarspolningen. Då hade vi inte slösat bort ännu mer tid. Så väntar på kallelse nu...

• Fortfarande hoppfull
    MariaC skrev 2016-04-03 07:17:46 följande:

Jag fick göra äggledarspolning i alla fall. Gjorde skit ont så hade gärna sluppit!!

Fick du något lugnande eller smärtlindring?
  • MariaC
    Fortfarande hoppfull skrev 2016-04-06 19:37:33 följande:

Fick du något lugnande eller smärtlindring?

Jag fick en supp men inget annat. Jag tyckte spolningen gjorde hemskt ont, höll på att svimma. Andra känner inget alls så väldigt individuellt!
  • jad
    MariaC skrev 2016-03-28 19:42:59 följande:
    Tack för ditt svar. Återkommer om det dyker upp fler frågor =)
    Hur gick det för er? Nyfiken också om din sambo upplevde ingreppet som jag gjorde det. Hoppas det gick bra.
  • MariaC
    jad skrev 2016-04-10 11:55:40 följande:

Hur gick det för er? Nyfiken också om din sambo upplevde ingreppet som jag gjorde det. Hoppas det gick bra.

Idag har vi fått två fina embryon återförda =) Så vi är glada =)

Min sambo tyckte inte att Mikro-tese var så jobbig, han kände knappt nåt. Han upplevde biopsin som mycket värre. Däremot nu efteråt så har han rätt ont, ont när han går, böjer sig etc. Så han har det lite jobbigt men tycker det är värt det alla gånger!

Hur går det för er?
  • Snövit1

Hej, jag är ny här i tråden men har läst ikapp en del. Vad kul MariaC att det gått så bra. Håller tummarna för er. Vi har snart försökt i två år och fick i november reda på att min sambo inte har några spermier i spermaprov. Samtidigt hittade dom en endometrios-cysta hos mig som opererades bort. Pga detta skickades vår remiss först i januari till Sahlgrenska för biopsi. Vi går nu och väntar på att bli kallade dit. Enligt mitt första samtal dit skulle vi få en tid i mars men sen när mars närmade sig sitt slut ringde jag igen och då sa dom april. Man blir ju helt galen på att bara gå och vänta och vara ovetandes. Vet någon vad statistiken är för att dom ska hitta ngt via biopsi? Än så länge har inga prover visat något avvikande på min sambo men vi väntar på ett ytterligare prov som han ska ta på måndag som dom inte hade koll på att Sahlgrenska ville ha. Ni som har gjort biopsi och hittat spermier, vad händer då? Hamnar man i den vanliga kön för ivf då? Jag håller tummarna för er alla!

Svar på tråden Avsaknad av spermier