• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • MariaC
    999 skrev 2016-04-25 19:23:10 följande:

Så tråkigt för er MariaC, hur mår ni idag? Har ni pratat med Carlanderska, vad säger dem? 

Vi var hemma från jobbet båda två idag, vilket vart skönt. Känns lite bättre nu, imorse å fm var vi väldigt ledsna. Pratade med en sköterska och min sambo fick en telefontid till läkaren på fredag.
  • Ardetintedagssnart
    999 skrev 2016-04-16 13:39:09 följande:
    Förstår att väntan känns olidlig, tro mig jag vet vad jag pratar om. Vi fick första beskedet för snart ett år sedan och efter två spermaprov och en biopsi med noll spermier så står vi fortfarande kvar på samma plats. Nästa steg blir mikrotese på Carlanderska och det blir inte förrän i höst. Och vad väntar vi på? Jo, att med stor sannolikhet så kommer inga spermier att hittas då heller. Så, försök att tänka positivt, ni vet att ni väntar på något bra i alla fall. Din man har en spermaproduktion och med största sannolikhet så kommer er IVF-behandling att lyckas, eller åtminstone så kommer ni ha något att jobba med. I vårt fall kommer jag genomgå IVF-behandling med allt vad det innebär, trots att det i slutändan kanske ändå inte kommer leda någonvart, då oddsen för att hitta spermier hos min man via mikrotese inte är alltför stora. Men det är allt vi har. Den väntan är olidlig, att vänta på något som är ens sista chans och vetskapen att om det inte blir något av det, så ja då är det över för vår del.

Om spermier hade hittats på min mans biopsi, så lite som en ynka spermie, så hade jag varit överlycklig och försökt att tänka positivt, att oavsett hur länge vi får vänta så har vi i alla fall bra odds att lyckas till slut... Men så ser det inte ut för oss.
    Så ledsen för er skull:(  Min man gjorde testikelbiopsi i början av april som inte visade någonting, så nu vet vi att vi aldrig kommer kunna få biologiska barn. Sån otrolig sorg alltså.. Jag håller mentalt på att försöka acceptera spermiedonation, min man är inte där ännu men han vet hur gärna jag vill uppleva en graviditet. Att man ska behöva uppleva så mycket sorg på vägen mot sitt barn, känns så orättvisst ibland..
    Hur kommer det sig att ni gör mikro-tese? Vi fick inte ens det som alternativ nu när vi var på biopsin. Vi fick också resultatet noll spermier, eller de hittade en död spermie. Men vi fick som alternativ spermiedonation eller adoption.
    Stor kram till dig!
  • MariaC
    Ardetintedagssnart skrev 2016-05-02 11:37:08 följande:

Så ledsen för er skull:(  Min man gjorde testikelbiopsi i början av april som inte visade någonting, så nu vet vi att vi aldrig kommer kunna få biologiska barn. Sån otrolig sorg alltså.. Jag håller mentalt på att försöka acceptera spermiedonation, min man är inte där ännu men han vet hur gärna jag vill uppleva en graviditet. Att man ska behöva uppleva så mycket sorg på vägen mot sitt barn, känns så orättvisst ibland..

Hur kommer det sig att ni gör mikro-tese? Vi fick inte ens det som alternativ nu när vi var på biopsin. Vi fick också resultatet noll spermier, eller de hittade en död spermie. Men vi fick som alternativ spermiedonation eller adoption.

Stor kram till dig!

Vart går ni nånstans? Det är bara en läkare i hela landet som utför Mikro-tese och han finns på Carlanderska I Göteborg. Kan tänka mig att andra läkare är dåliga på att tipsa om det. Kan verkligen rekommendera er att prova Mikro-tese, om ni har möjlighet. Göran, som utför det, är helt underbar. Vi har precis genomgått det.

Finns även i Finland, Turkiet, Japan och USA, om jag inte minns fel...

Förstår helt och fullt den jobbiga situation ni befinner er i.
  • Jadu

Hej.

Idag fick vi svaret att de inte fanns några spermier i sperma provet.. ska börja läsa igenom tråden men innan dess kanske någon vill ge en lite hopp?!

• lompan
    Jag har gjort äggplock nu, men tyvärr blev inget ägg befruktat. Nu vill min läkare att jag ska ta progreston tabletter fram till mens. Jag gör min behandling utomlans och fick inte tag i min läkare här i sverige idag. Har ni tagit progreston tabletter? frågan är isf om dom går att köpa receptfritt eller om ni fått dom på recept?
    Eller är det lutinus dom menar som man tar vaginalt?

• 999
    lompan skrev 2016-05-04 19:10:58 följande:
    Jag har gjort äggplock nu, men tyvärr blev inget ägg befruktat. Nu vill min läkare att jag ska ta progreston tabletter fram till mens. Jag gör min behandling utomlans och fick inte tag i min läkare här i sverige idag. Har ni tagit progreston tabletter? frågan är isf om dom går att köpa receptfritt eller om ni fått dom på recept?
    Eller är det lutinus dom menar som man tar vaginalt?
    Vad tråkigt att höra, jag har dock ingen erfarenhet av IVF, så vet inte vad dessa tabletter är för något. Hoppas någon annan i tråden vet.

Hur kommer det sig att ni gör IVF och inte insemination? Får jag fråga hur tankegångarna gick när ni bestämde er för att ta emot donerade spermier? Jag önskar att jag kunde acceptera det som alternativ, men har så oerhört svårt för det. Känns det annorlunda nu när ni har satt igång? Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill såklart... 
  • 999
    Jadu skrev 2016-05-04 16:14:21 följande:

Hej.

Idag fick vi svaret att de inte fanns några spermier i sperma provet.. ska börja läsa igenom tråden men innan dess kanske någon vill ge en lite hopp?!

Vad tråkigt att ni också behöver gå igenom detta. Önskar inte ens min värsta fiende detta. Vad är nästa steg för er? Självklart finns det hopp! Det finns fler vars män lämnat spermaprov utan spermier, men som sedan ändå lyckats få barn, antingen med mannens egna spermier (IVF) eller donerade spermier. Tappa inte hoppet helt ännu! Vi har några här i tråden som fått positiva besked, där spermier hittats via biopsi eller mikrotese...
  • 999

MariaC, hur går det för er? Har ni varit i kontakt med Carlanderska, vad säger dem? Vad blir nästa steg för er?

• Tevira

Jättetråkigt att höra om de negativa besked som några av er fått!

Vi hade turen att hitta spermier vid biopsi så det är möjligt även om alla spermaprover visat noll.

Jag lånade en bok som heter Bok om ofrivillig barnlöshet. Det är olika par som berättar om deras upplevelser. Bland annat är där par som berättar om att de använt donerade spermier och hur deras tankar/känslor varit kring det. Tänkte att den kanske kan vara till hjälp för någon :)

• lompan
    999 skrev 2016-05-07 10:36:25 följande:

Vad tråkigt att höra, jag har dock ingen erfarenhet av IVF, så vet inte vad dessa tabletter är för något. Hoppas någon annan i tråden vet.

Hur kommer det sig att ni gör IVF och inte insemination? Får jag fråga hur tankegångarna gick när ni bestämde er för att ta emot donerade spermier? Jag önskar att jag kunde acceptera det som alternativ, men har så oerhört svårt för det. Känns det annorlunda nu när ni har satt igång? Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill såklart... 

För att vi valde att gå direkt på ivf, vi vill inte dra ut på det mera å chansen är mkt högre med ivf!

Vi resonerade som så att varför skulle ett biologiskt barn vara bättre, barnet kanske ändå inte får några drag från oss och vi har inte några toppbetyg att skryta med så varför är våra gener så viktiga? Vi tackar tekniken för att vi trots allt kan få det vi önskar mest av allt: ett barn! Vi hade kunnat adoptera också, men jag vill gärna bära barnet och vara med från början!

Jag har stor respekt för er, den här situationen är inte lätt som vi sitter i!

men jag funderar på varför ett biologiskt barn är så viktigt om det andra alternativet är att leva utan barn? Skulle du kunna det?

Jag är också nyfiken hur ni tänker och resonerar!
Svar på tråden Avsaknad av spermier