• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • MariaC
    999 skrev 2016-05-07 10:40:48 följande:

MariaC, hur går det för er? Har ni varit i kontakt med Carlanderska, vad säger dem? Vad blir nästa steg för er?

Vi skulle få besked förra veckan om vi fick göra ett försök till men alla läkarna var inte på plats så de skulle ta upp vårt fall denna veckan istället och på torsdag får vi besked. Men det lutar åt att vi får göra ett försök till för de bokade in oss preliminärt i vecka 40. Det blir isfl Mikro-tese igen för läkaren sa att de bara var en slump att de hittade spermier vid biopsin, chansen att hitta igen är minimal. Vid Mikro-tese tog de ut tre vävnadsbitar och hittade bara i en av dem.
  • 999
    MariaC skrev 2016-05-10 13:27:54 följande:

Vi skulle få besked förra veckan om vi fick göra ett försök till men alla läkarna var inte på plats så de skulle ta upp vårt fall denna veckan istället och på torsdag får vi besked. Men det lutar åt att vi får göra ett försök till för de bokade in oss preliminärt i vecka 40. Det blir isfl Mikro-tese igen för läkaren sa att de bara var en slump att de hittade spermier vid biopsin, chansen att hitta igen är minimal. Vid Mikro-tese tog de ut tre vävnadsbitar och hittade bara i en av dem.

Ok. Men det låter väl bra? Men hur ser chanserna ut den här gången? Mindre eller kan man vara säker att hitta eftersom man hittat första ggn?
  • MariaC
    999 skrev 2016-05-10 22:08:13 följande:

Ok. Men det låter väl bra? Men hur ser chanserna ut den här gången? Mindre eller kan man vara säker att hitta eftersom man hittat första ggn?

Det finns inga garantier för nånting, de kan inte säga nåt.

När var det ni skulle göra Mikro-tese?
  • 999
    MariaC skrev 2016-05-11 09:36:42 följande:

Det finns inga garantier för nånting, de kan inte säga nåt.

När var det ni skulle göra Mikro-tese?

v 32.
  • 999
    999 skrev 2016-05-11 13:48:49 följande:

v 32.

34 menar jag, eller om det var 33. Inte 32.

Har datumet hemma :)
  • MariaC
    999 skrev 2016-05-11 13:51:15 följande:

34 menar jag, eller om det var 33. Inte 32.

Har datumet hemma :)

Ok =)
  • jad

Ni som planerar MicroTese, har ni/mannen ätit någon form av vitaminer inför det?

Här kommer iallafall lite egna erfarenheter från mig. Hoppas det kan vara till hjälp för er som ska göra ett ingrepp. När det inte fanns någon egentlig förklaring till att jag hade så få spermier så började jag söka efter alternativ hjälp i form av tillskott.

Själv så åt jag först zink och folsyra (fick utskrivet 5mg) i ett halvår innan vi gjorde våran andra biopsi. Tyvärr verkade det inte fungera då vi inte fick ut något att ha. Ett par st bara där någon knappt rörde sig.

Inför MicroTesen så provade jag dock även lite andra saker. Kanske lite sent tyvärr. Tror jag började cirka 5-6 veckor innan, och spermierna behöver ju cirka 70 dagar på sig. Men dom stackarna som kanske fanns kanske blev lite "starkare/bättre", för dom hittade trots allt fullt utvecklade och med god rörlighet för att befrukta 10 st ägg. 

Jag åt iallafall Pycnogenol och L-arginin. Dessa två kosttillskott gjorde verkligen underverk för sömnen för mig och jag kände mig mer utvilad än någonsin. Pycnogenol är ju en stark antioxidant och L-arginin ska förbättra blodflödet om jag förstått det rätt. 

Även Selen äter jag varje dag samt tillskottet Q10. Tar även magnesium varje dag.

Åt även L-carnitin och Acetyl l-carnitin inför ingreppet, men det är oklart hur det påverkade mig. Har slutat med dessa för tillfället.

Nu är vi i vecka 11 men jag fortsätter äta en del av kosttillskotten utifall vi behöver göra om ingreppet längre fram. Det kostar en del men vi försöker tänka långsiktigt kring det. Jag kände att jag började lite sent med en del av tillskotten och det misstaget vill jag inte göra om.

Vad gäller min fru så började hon att äta omega-3 och lite andra tillskott förra året. Vi fick ut jättefina ägg, men det kanske vi hade fått ändå utan att hon åt tillskott. Vi är 41 respektive 38 år.

Ska tillägga att jag har problem med tarmen som kanske gör att jag får näringsbrist samt att jag tränar konditionsport ganska hårt som kanske stressar kroppen. Så i mitt fall så kanske det är nödvändigt med tillskott, medans andra kanske inte behöver det egentligen.

All info om detta hittade jag här + att jag google en hel del (därav hittade jag bra info om Q10).
    www.fertilitetsguiden.com/underlivet/mannen.php

• Jadu
    999 skrev 2016-05-07 10:39:53 följande:

Vad tråkigt att ni också behöver gå igenom detta. Önskar inte ens min värsta fiende detta. Vad är nästa steg för er? Självklart finns det hopp! Det finns fler vars män lämnat spermaprov utan spermier, men som sedan ändå lyckats få barn, antingen med mannens egna spermier (IVF) eller donerade spermier. Tappa inte hoppet helt ännu! Vi har några här i tråden som fått positiva besked, där spermier hittats via biopsi eller mikrotese...

Nästa steg är den eviga väntan.. han ska lämna ett nytt prov och vi väntar på remiss från sahlgrenska.

När vi va på mötet och fick provsvaren så kändes det som han va lite för stressad för att kunna sitta och svara på våra frågor. Vi gjorde utredningen på privat klinik.. va typ att "provet visa på 0 har du gjort nytt test?(då har de inte ens ringt o sagt att ett nytt behövdes) ja ni kan ju bli behandlade här men de kostar ju en del, jaja skickar en remiss till sahlgrenska"

Sen slängde han in att har vi tur kan de kanske plocka spermie direkt från testikeln men vi kan ju börja tänka på donation.
  • MariaC

Fick grönt ljus från Carlanderska idag att vi får göra Mikro-tese en gång till! Preliminärt V. 40. Vi är så glada =)

• MariaC
    jad skrev 2016-05-12 10:03:40 följande:

Ni som planerar MicroTese, har ni/mannen ätit någon form av vitaminer inför det?

Här kommer iallafall lite egna erfarenheter från mig. Hoppas det kan vara till hjälp för er som ska göra ett ingrepp. När det inte fanns någon egentlig förklaring till att jag hade så få spermier så började jag söka efter alternativ hjälp i form av tillskott.

Själv så åt jag först zink och folsyra (fick utskrivet 5mg) i ett halvår innan vi gjorde våran andra biopsi. Tyvärr verkade det inte fungera då vi inte fick ut något att ha. Ett par st bara där någon knappt rörde sig.

Inför MicroTesen så provade jag dock även lite andra saker. Kanske lite sent tyvärr. Tror jag började cirka 5-6 veckor innan, och spermierna behöver ju cirka 70 dagar på sig. Men dom stackarna som kanske fanns kanske blev lite "starkare/bättre", för dom hittade trots allt fullt utvecklade och med god rörlighet för att befrukta 10 st ägg. 

Jag åt iallafall Pycnogenol och L-arginin. Dessa två kosttillskott gjorde verkligen underverk för sömnen för mig och jag kände mig mer utvilad än någonsin. Pycnogenol är ju en stark antioxidant och L-arginin ska förbättra blodflödet om jag förstått det rätt. 

Även Selen äter jag varje dag samt tillskottet Q10. Tar även magnesium varje dag.

Åt även L-carnitin och Acetyl l-carnitin inför ingreppet, men det är oklart hur det påverkade mig. Har slutat med dessa för tillfället.

Nu är vi i vecka 11 men jag fortsätter äta en del av kosttillskotten utifall vi behöver göra om ingreppet längre fram. Det kostar en del men vi försöker tänka långsiktigt kring det. Jag kände att jag började lite sent med en del av tillskotten och det misstaget vill jag inte göra om.

Vad gäller min fru så började hon att äta omega-3 och lite andra tillskott förra året. Vi fick ut jättefina ägg, men det kanske vi hade fått ändå utan att hon åt tillskott. Vi är 41 respektive 38 år.

Ska tillägga att jag har problem med tarmen som kanske gör att jag får näringsbrist samt att jag tränar konditionsport ganska hårt som kanske stressar kroppen. Så i mitt fall så kanske det är nödvändigt med tillskott, medans andra kanske inte behöver det egentligen.

All info om detta hittade jag här + att jag google en hel del (därav hittade jag bra info om Q10).

www.fertilitetsguiden.com/underlivet/mannen.php

Tack! Min sambo äter Folsyra, Zink, Selen, Q10 och L-Arginin tror jag det hette. Ska visa honom det du skrivit så får vi kolla upp de andra sakerna.
Svar på tråden Avsaknad av spermier